Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Pledoarie pentru reabilitarea cartofului. Lectie de nutritie

Pledoarie pentru reabilitarea cartofului. Lectie de nutritie

Cartoful este o leguma pretioasa pe nedret eliminata din cauza „caloriilor”. Incercam o pledoarie pentru reabilitarea cartofului. Din pacate cei mai multi confunda cartoful – leguma, cu cartofii prajiti, indiferent ca sunt in pungi, vanduti la fast-food sau pregatiti in casa.

Cartofii prajiti sunt gustosi si nu te opresete nimeni sa-i manaci. Diferenta este data de cat de des mananci cartofi prajiti – o data pe luna sau in fiecare zi, dar si cat de mare este portia ta de cartofi prajiti. Si ca sa nu avem neclaritati. Nu indemnam pe nimeni sa manance cartofi prajiti, nici macar o data pe luna, dar te indemnam sa mananci cartofi si incercam reabilitarea cartofului.

Cartoful este o leguma completa, hranitoare si foarte sanatoasa. Contine 75% apa, 22%, hidrati de carbon, 2% proteine, 0,15% lipide si 1% saruri minerale. Contine potasiu (un mineral in vesnic deficit in organism), este bogat in vitamine din complexul B, are cantitati semnificative de vitamina C (care se mentin la cote constante indiferent de momentul in care a fost cules cartoful, daca este ferit de lumina) si pretioasa vitamina K, antihemoragica si esentaila in procesul de formare de celule rosii.

Contine calciu, magneziu, fosfor, fier, mangan, cupru, sulf, in proportii variabile in functie de solul in care creste. Este foarte bine tolerat de stomac, poate fi consumat si de diabetici si obezi, dar in cantitati controlate, stimuleaza si sustine functiile intestinale, are efect anti-ulceros, mentine tensiunea la valori normale, prin bogatia de potasiu, sustine activitatea celulei nervoase si combate efectele stresului prin nivelul foarte ridicat de vitamine din grupul B si prin capacitatea de a stimula secretia de serotonina.

150 grame de cartof au 140 de calorii, asigura 45% din necesarul zilnic de vitamina C si 21% din necesarul de potasiu. Nu arunca apa in care fierbi cartofii curatati pentru ca este plina de minerale. O poti folosi ca baza pentru o supa sau in loc de apa intr-o mancare. Cumpara mereu cartofi in cantitati mici, pentru ca in depozite sunt pastrati in conditii optime. Daca este posibil alege cartofi din cuturi cat mai curate. Foloseste cartofii cu tot cu coaja, dupa ce ai indepartat petele, si i-ai spalat foarte bine, sub jet de apa cu o perie.

Este ideal sa consumi cartofi de doua -trei ori pe saptamana. portia ideala este undeva intre 150-200 de cartofi gatiti. ideal sunt cei preparati la cuptor, cu putin ulei, ierburi aromatice si condimente. Sunt foarte buni cartofii copti in coaja, cei fierti si consumati simpli cu putina sare si putin ulei, sau in salata de tipul celor orientale cu ceapa, masline, peste si rosii.

Regula de baza pentru reabilitarea cartofilor este sa eviti cartofii combinati cu carne. Poti sta perfect alaturi de peste si trebuie sa reprezinte alimentul principal, de baza al unei mese, fiind cea mai buna alegere pentru cina, daca sunt preparati corect.

Sursa foto: pixabay.com

 

Comments

comments

Lasă un răspuns