Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Remedii ușoare după o masă grea

Remedii ușoare după o masă grea

Masa festivă de Paște e plină de bucate delicioase, dar, din nefericire, multe sunt greu de digerat. Așadar, dacă ești imprudentă și faci excese, stomacul tău s-ar putea revolta. Să vedem ce remedii ți-ar fi de ajutor!

Ouă, drob, ciorbă și friptură de miel, cozonaci. De sărbători, cu atâtea bunătăți care ne tot fac cu ochiul, uităm că sistemul digestiv nu agreează să mâncăm prea mult sau în grabă și nici prea multe preparate la o singură masă, în special dacă ele sunt greu de digerat, prea condimentate ori bogate în grăsimi. Dacă a doua zi după masa copioasă te confrunți cu simptome precum dureri de stomac, balonare, senzație de stomac prea plin, arsuri gastrice, grețuri, vărsături, limbă încărcată, diaree, migrenă, stare generală proastă, poți fi sigură că te-ai pricopsit cu o indigestie de toată frumusețea sau chiar cu o criză biliară.

Primul pas: dietă de cruțare și odihnă

Ca să-ți alini disconfortul digestiv este recomandat ca 1-2 zile să adopți un regim alimentar ușor, care să-i permită sistemului digestiv să-și revină. În primele 24 de ore, bea doar apă, ceaiuri, supe de zarzavat. A doua zi, dacă te simți mai bine, poți mânca pește la grătar, care este ușor de digerat, piureuri de legume, carne slabă, perișoare, ou fiert.

Foarte importantă este odihna. Ascultă-ți corpul: dacă îți cere să zaci sau să dormi mai mult, exact așa să faci, fiindcă are nevoie de un plus de odihnă.

Ca să-ți revii repede, alături de regimul alimentar și odihnă, apelează la ajutorul remediilor naturale.

Arsuri gastrice

Când mănânci în exces, sucurile acide din stomac urcă în esofag, iritându-l. Așa apar senzația de arsură în capul pieptului, regurgitațiile acide, durerile de stomac. Iată ce te ajută:

* Bea ½ pahar cu apă în care ai dizolvat o linguriță de bicarbonat de sodiu, care neutralizează aciditatea.

* Mănâncă o banană. Acest fruct are efect antiacid.

* Florile de salcâm sunt un remediu excelent contra arsurilor gastrice. Bea două căni pe zi, între mese, de infuzie preparată cu două lingurițe de flori de salcâm la 200 ml de apă clocotită.

* Lemnul-dulce calmează arsurile și regenerează mucoasa gastrică. Folosește-l cu încredere în locul medicamentelor cu efect antiacid fiindcă e lipsit de toxicitate și efecte adverse. Pune 40 g de plantă la un litru de apă rece, fierbe amestecul 15 minute și strecoară. Bea cel mult trei căni pe zi.

* Ia o linguriță de miere, eventual diluată în puțină apă.

Dureri de stomac

Frecvent, printre problemele ce apar după o masă grea se numără și senzația de jenă sau durere în zona stomacului. Cum alini durerea?

* Mușețelul e un adevărat balsam pentru stomacul în suferință, deoarece calmează iritația mucoaselor digestive. Bea 3-4 căni de ceai pe zi (două lingurițe de flori la 250 ml de apă clocotită).   

* Cimbrul de grădină combate crampele și senzația de greață, ajută digestia. Pune patru linguri de plantă la un litru de apă clocotită și ține vasul acoperit zece minute. Lasă să cadă în infuzie picăturile strânse pe capac (conțin substanțe volatile prețioase). Bea 3-4 căni de infuzie pe zi, îndulcită cu miere.

* Dacă durerile de stomac persistă, bea un pahar cu apă în care ai adăugat o lingură de argilă verde. Durerile vor fi rapid calmate.

Greață și vărsături

Cele mai supărătoare simptome ale indigestiei și crizei biliare sunt grețurile și vărsăturile, care creează o stare generală proastă și epuizează organismul. Există ac și de cojocul lor:

* Excelent este ghimbirul – la 150 ml de apă clocotită, pune un vârf de linguriță de rădăcină de ghimbir pulbere. Lasă să infuzeze zece minute. Bea 2-3 căni pe zi, în funcție de evoluția simptomelor.

* Rozmarinul înlesnește activitatea stomacului, combate greața și senzația de balonare. În plus, alungă oboseala cauzată de digestia greoaie. Bea câte o cană de infuzie (o lingură de plantă la 250 ml de apă clocotită) după fiecare masă principală.   

* Bea câte un sfert de ceașcă de suc de aloe vera dimineața, pe stomacul gol, și seara.

Balonare

Îți simți burta umflată din cauza gazelor, ai senzație de greutate în stomac și crampe. Mesele copioase favorizează acumularea de gaze în intestin și stomac. Iată câteva remedii: 

* Bea de 2-3 căni pe zi de ceai de coada-șoricelului – uleiurile volatile pe care le conține inhibă procesele de fermentație. Infuzia se prepară cu trei lingurițe de plantă la 500 ml de apă fierbinte.

* Semințele de anason împiedică acumularea gazelor și favorizează eliminarea lor: pune ½ linguriță de semințe într-un tifon, strânge-l ca pe un săculeț, leagă-l la gură și cufundă-l în 250 ml de apă clocotită pentru zece minute. Bea două căni pe zi.

* Bea de 2-3 ori pe zi un pahar cu apă în care ai dizolvat o lingură cu praf de cărbune medicinal, care are capacitatea de a absorbi gazele intestinale.

Migrene digestive

Nu rar se întâmplă ca o situație de criză la nivel digestiv (indigestia, colica biliară etc.) să fie însoțită de dureri de cap sau chiar de adevărate migrene. Ce te ajută?

* Pe lângă faptul că alină migrena, roinița ușurează digestia, calmează aerofagia și eructațiile, combate balonarea și flatulența. Bea 1-3 căni pe zi de infuzie preparată dintr-o linguriță de plantă la 150 ml de apă clocotită.

* Florile de tei alină durerea de cap, grețurile, crampele și stimulează digestia. Bea 2-3 căni de ceai pe zi (o lingură de flori uscate la 200 ml de apă clocotită).

Cum previi indigestia

* Între o masă și alta, lasă să treacă cel puțin patru ore.

* Nu combina la aceeași masă prea multe feluri de alimente, mai ales dacă sunt grase, condimentate sau laborios preparate. De exemplu, nu mânca şi produse lactate (brânză, caşcaval), şi mezeluri, şi ouă umplute, şi friptură, şi cozonac.

* Evită alimentele despre care ştii că stomacul tău nu le acceptă prea bine.

* Mănâncă încet, mestecă alimentele pe îndelete şi nu vorbi în timpul mesei ca să nu înghiţi mult aer.

* Nu bea lichide în timpul mesei fiindcă diluează sucurile gastrice şi îngreunează digestia.

* Când gătești, pune în mâncăruri condimente care ușurează digestia: cimbru, ghimbir, hrean, coriandru, muştar.

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.17/28/04.2016
Autor: Angelica Cîlțan
Sursa foto: 123RF

Comments

comments

Lasă un răspuns