Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Secretul poftelor culinare

Secretul poftelor culinare

Brusc, ţi se face poftă să savurezi o ciocolată sau măcar un pătrățel, să mănânci murături sau ceva sărat ori chiar amar. Și treci la fapte, fără a te gândi vreun pic că, de fapt, astfel de dorinţe nu sunt decât semnale pe care organismul ţi le transmite, anunțându-te că-i lipseşte un nutrient sau altul.

Ni se întâmplă deseori să ne apuce, mai ceva decât pe gravide, în mod ciudat, pofte culinare aparent nejustificate. După părerea cercetătorilor, atracţia subită pentru un anumit aliment sau băutură este un semnal al nevoii organismului de anumite substanţe nutritive. Motiv pentru care ele, poftele, nu trebuie ignorate, ci dimpotrivă. Este foarte important să descifrăm mesajul transmis de organism şi să satisfacem nevoia astfel semnalată de el, eventual introducând alimentul poftit cu ardoare în dieta zilnică vreme de o lună.

Poftă de dulce

Ai mânca o ciocolată? E posibil să fie vorba de o carenţă de magneziu. Pe lângă ciocolată, îl găsim şi în nuci, seminţe (nu prăjite!), fructe. Dacă nu e vorba neapărat de ciocolată, ea fiind ușor de înlocuit cu prăjituri sau pişcoturi, ar putea fi un indiciu al hipoglicemiei (scăderea nivelului glucozei din sânge). Sau, desigur, poate fi manifestarea unei stări depresive.

Aşadar, orice, numai dulce să fie? E posibil să ai nevoie de ajutor psihologic. O atracţie de nestăvilit către dulciuri apare drept răspuns la o nemulţumire în plan emoţional, acel „ceva dulce“ fiind înlocuitorul emoţiilor pozitive absente. De obicei, vrem dulce după ce ne-am confruntat cu o situaţie stresantă, o discuţie neplăcută, când ne cuprinde mâhnirea. Creierul detectează starea de deprimare şi încearcă să restabilească echilibrul psihic prin creşterea secreţiei de serotonină. Îndemnându-te să te răsfeţi cu dulce, te face să sporeşti eliberarea acestui hormon al bunei dispoziţii.

Atenţie, dacă nu reuşeşti să descifrezi la timp asemenea stări împovărătoare, te supui riscului acumulării kilogramelor în plus! O povară în plus căreia nu prea îi dai importanţă, altele fiind problemele care te preocupă. Pe viitor însă, respectivele nemulţumiri şi necazuri trec, dar surplusul de greutate rămâne. Şi-ţi va fi foarte greu să scapi de el.

Pofta acută şi constantă de alimente dulci însoţește sindromul premenstrual, fapt ce indică serioase modificări hormonale, situaţie în care e bine să te duci la medic.

Vrei ceva sărat

O spun nu doar gravidele. Pofta nestăvilită de sărat indică faptul că organismul este deshidratat sau se confruntă cu o afecţiune care, în timp, duce la scăderea cantităţii de sodiu. De asemenea, poate fi vorba și despre un focar infecţios, mai ales la nivelul rinichilor. Cu o poftă mare de sărat se confruntă şi hipotensivii, sodiul fiind elementul care le mărește tensiunea arterială. S-a constatat că pofta patologică de sărat scade după ce consumi lapte de capră, peşte şi… sare de mare.

Ţi-e poftă de acru

Chefir, lactate cu gust acru pronunţat, varză murată, lămâie, grepfrut. Dacă îţi zboară cam des gândul la vreunul din aceste alimente, este posibil ca alimentaţia ta să fie una dezechilibrată. Când cantitatea de suc gastric este scăzută, organismul te provoacă să mănânci foarte acru. Asemenea situaţii apar în sarcină toxică, intoxicaţii, creşterea necesarului de vitamina C, scăderea imunităţii.

Frecvent, pofta de acru indică un deficit vitaminic, mai ales de C. Într-o asemenea situaţie, e de ştiut că în vitamina C abundă nu doar produsele acre la gust (în broccoli se află de câteva ori mai multă ca în portocale). Bogate în vitamina C sunt: citricele, ardeiul roşu, legumele de culoare verde-închis, kiwi.

Ceva amar sau iute

Dorinţa de a mânca iute apare când organismul este intoxicat, dar şi la perturbarea funcţiilor secretoare şi de evacuare ale stomacului. De asemenea, dorinţa de a adăuga mâncărurilor piper sau usturoi se manifestă la consumul de alimente grase, pentru stimularea digestiei.

Ţi-e poftă de-o mâncare grasă

Pofta de grăsimi indică un deficit de acizi graşi esenţiali sau poate semnala nivelul scăzut de calciu din organism. În mod natural, calciul se găseşte în lactate, broccoli, gulii, ceapă, susan, ouă, napi.

Te-ai răsfăţa cu fructe

E posibl ca organismul să-ţi indice că suferă de un deficit vitaminic sau e foarte deshidratat (sau ambele în acelaşi timp). Evită să mănânci fructe cu gust acrişor pe stomacul gol, întrucât ele cresc aciditatea gastrică (cel mai potrivit ar fi la minimum o jumătate de oră după masă).

Îţi place foarte mult pâinea

Atracţia spre acest aliment indică un nivel scăzut de azot în organism. În astfel de situaţii, e recomandat să se consume pâine integrală şi cereale, alimente care, de altfel, n-ar trebui să lipsească din dieta noastră zilnică.

Ţi-e poftă de ceva anume sau ai o foame exagerată? E bine să faci distincția între cele două! Foamea este o senzaţie fiziologică, născută din nevoia de a te hrăni pentru supravieţuire, pe când poftele sunt rezultatul unor reacţii chimice din creier, generate uneori de trăiri şi sentimente (mai ales când e vorba de dulce!), alteori de carenţa anumitor nutrienţi.

Citește și:

Cum sa slabesti fara sa renunti la pofte

Poftele iti spun ce-ti lipseste

Ciocolata creeaza dependenta sau simple pofte?

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.12/24.03.2016
Autor: Olga Sveduneac
Sursa foto:123RF

Comments

comments

Lasă un răspuns