Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Semne ca mananci prea mult zahăr

Semne ca mananci prea mult zahăr

E delicios. Oricine neagă asta minte. Din nefericire, în cantități mari dăunează sănătății. Cum îți dai seama că meniul tău conține prea mult zahăr?

Îl adaugi în cafeaua de dimineață. Îl presari cu generozitate pe căpșunele ce nu-ți par suficient de dulci. E ingredientul principal al celor mai iubite alimente, dulciurile, fie ele de casă ori cumpărate: prăjituri, torturi, biscuiți, gogoși, înghețată. Dar nu e tot! Chiar dacă stai departe de ciocolată și bomboane, tot consumi prea mult zahăr, întrucât el e ascuns în majoritatea alimentelor pe care le consumi în mod obișnuit, inclusiv pâine, iaurt, cereale, mezeluri, sosuri, ketchup.   

Ce-i prea mult face rău

Organizația Mondială a Sănătății recomandă reducerea drastică a consumului de zahăr, până la cel mult 4 lingurițe pe zi, adică 25 g (să nu uităm că această porție include și zahărul ascuns în diverse alimente procesate). Se estimează că, astăzi, cei mai mulți români consumă cam 14 de lingurițe de zahăr pe zi (în jur de 80 g) – de peste trei ori cantitatea recomandată. Organismul însă nu e făcut să consume cantități excesive de zahăr și, ca atare, pot apărea tot felul de probleme de sănătate: obezitate, rezistență la insulină, diabet, ficat gras (steatoză hepatică), nivel crescut de colesterol și trigliceride, carii, gută, hipertensiune, boli de inimă, cancer.

Așadar, avem toate motivele să mâncăm mai puțin zahăr. Putem face acest lucru reducând cantitatea de dulciuri și optând, în locul preparatelor procesate, pentru alimente proaspete (carne și nu mezeluri, fructul întreg și nu sucuri de fructe, maioneză de casă și nu cumpărată). Citește întotdeauna eticheta produselor pentru a vedea câte zaharuri conține fiecare.

Să vedem care sunt semnele care te avertizează că mănânci prea mult zahăr.

1. Oboseală și lipsă de energie

O stare constantă de oboseală pe parcursul zilei e unul dintre cele mai importante semne că dieta ta e prea bogată în zahăr. Alimentele bogate în zaharuri cresc mult și brusc nivelul insulinei și de aceea te simți energizată pe moment, dar, când insulina scade, apare senzația de slăbiciune. Dacă te simți obosită tot timpul, e cazul să-ți analizezi dieta, ca să vezi dacă nu cumva mănânci (sau bei) prea mult zahăr.

2. Hainele au devenit fixe

Blugii la care purtai curea stau acum pe tine de unii singuri. E clar: ai luat câteva kilograme. Primul lucru de revizuit sunt obiceiurile alimentare. O dietă bogată în zahăr duce la surplus de greutate, depus în special în zona taliei. Mănânci dulciuri sau bei sucuri în fiecare zi și nu te mai saturi de pizza ori chipsuri? Știi ce ai de făcut ca să-ți recapeți silueta!

3. Dispoziție schimbătoare

Fluctuațiile mari ale glicemiei influențează și starea sufletească. Deși te poți simți bine după ce te-ai delectat cu o delicioasă ciocolată, dacă glicemia începe să scadă, există șanse mari ca buna ta dispoziție să facă la fel. Mai mult, numeroase studii sugerează că există o legătură între consumul mare de zaharuri simple provenite din carbohidrați și riscul de depresie.

4. Poftă constantă de dulce

Cu cât mănânci mai mult zahăr, cu atât îl dorești mai mult. Dacă nu trece zi fără să ai poftă de ceva dulce, probabil ai devenit dependentă de zahăr. Zahărul dă dependență exact ca un drog. O dietă bogată în zahăr cauzează un răspuns hormonal asemănător unui val: când mănânci zahăr, te simți bine, iar când trece efectul zahărului, simți că te prăbușești, atât din punctul de vedere al energiei, cât și psihic, ceea ce te face să-ți dorești mai mult zahăr. Un cerc vicios din care e greu de ieșit, dar nu imposibil!

5. Colesterol mărit

La ultimele analize de sânge, nivelul colesterolului și (poate) al trigliceridelor a ieșit prea mare? Poate fi semn că dieta abundă în zahăr. Deși mecanismul nu este deplin înțeles, cercetările au ajuns la concluzia că un consum excesiv de zahăr duce la creșterea colesterolul rău (LDL) și a trigliceridelor și la scăderea colesterolului bun (HDL).

6. Probleme cu pielea

Unele persoane sunt sensibile la variațiile mari și bruște ale insulinei cauzate de consumul mare de zahăr și pot suferi modificări hormonale care, la rândul lor, creează diverse probleme la nivelul pielii: acnee, eczemă, rozacee, piele grasă, cearcăne. Așadar, dacă te confrunți des cu asemenea neplăceri cutanate inexplicabile, ar fi bine să-ți revizuiești dieta.

7. Tensiune crescută

Tensiune arterială este considerată normală dacă are valoarea 120/80 sau mai puțin. O dietă care conține prea mult zahăr poate determina creșterea tensiunii. Studii recente arată că reducerea zahărului din alimentație este mai importantă decât reducerea cantității de sodiu (sare) când vine vorba de menținerea tensiunii la valori normale.

8. Ți-e foame mereu

Dacă mănânci multe alimente bogate în zahăr, dar sărace în proteine, fibre și grăsimi, la scurt timp după masă, te va apuca din nou foamea, pentru că zahărul dă peste cap secreția hormonilor responsabili de apetit: crește nivelul grelinei, care stimulează apetitul și te face să te gândești la următoarea masă, și scade nivelul leptinei, care îți spune că încă ești sătulă.

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr41/13.10.2016
Autor: Angelica Cîlțan
Sursa foto: pixabay.com

 

 

Comments

comments

Lasă un răspuns