Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Soia, cu bune si rele

Soia, cu bune si rele

În România, nu are un renume foarte bun după ce a fost acuzată, mai mult pe nedrept, că a înlocuit carnea în mezelurile și așa de negăsit în anii comunismului.

Totuși, soia este o leguminoasă de bază în alimentația multor popoare, fără ca asta să însemne sărăcie. Un bun exemplu este chiar China, acolo unde din boabele ei se obține de 2.000 de ani, de pe vremea dinastiei Han, un soi de brânză celebră pentru proprietățile ei nutritive: tofu.

Set de beneficii

Soră bună cu fasolea, lintea, mazărea sau năutul, soia este o sursă extrem de importantă de proteine. Boabele acestei leguminoase conţin şi cantități substanțiale de carbohidrați, fibre, vitamine și minerale de care organismul are nevoie. În comparație cu alte leguminoase sau cereale, conținutul de grăsimi de bună calitate este ridicat. Aproape 50% din acestea sunt reprezentate de acidul linoleic, o grăsime polinesaturată extrem de benefică sănătății. Un studiu întreprins în 1995 și publicat într-o prestigioasă publicație de specialitate din Statele Unite, New England Journal of Medicine, atestă că o alimentație bogată în preparate din soia contribuie serios la scăderea nivelului de colesterol și trigliceride din sânge. În plus, se știe deja că boabele ei sunt bogate în fitoestrogeni, hormoni care substituie estrogenul, a cărui producție scade vertiginos odată cu instalarea menopauzei la femei. Știută fiind legătura dintre lipsa de estrogen și apariția osteoporozei, nu-i de mirare că multe paciente aflate în pragul menopauzei primesc recomandarea de a consuma mai multă soia.

Riscuri asumate

În ciuda tuturor calităților, soia are şi câteva neajunsuri. Cel mai important dintre ele este că poate crește riscul de reapariție a cancerului mamar la femeile care au suferit de această maladie, tocmai din cauza conținutului crescut de fitoestrogeni. Apoi, produsele pe bază de soia sunt bogate în purine, substanțe care duc la instalarea gutei. Acestor puncte slabe li se adaugă faptul că soia este un aliment cu potențial alergen destul de ridicat și că la scară mondială se cultivă destul de multă soia modificată genetic.

5 lucruri interesante

Despre soia, iată mai multe informații de folos:

  • A început să fie cultivată în îndepărtata Asie înainte de apariția primelor izvoare scrise.
  • Din soia se prepară tofu (lapte de soia închegat, un fel de brânză), sosurile nelipsite din gastronomia asiatică, celebrele șnițele deshidratate, pateu, creme, ulei sau făină.
  • Laptele de soia este o variantă foarte sănătoasă pentru  alimentația copiilor cu intoleranță la lactoză.
  • Este bogată în acid fitic, un antioxidant puternic, cu rol în scăderea riscului de cancer sau diabet. Atenție însă: acidul fitic în cantități prea mari duce la o deficitară absorbție a calciului și magneziului.
  • Tatamentul pentru afecțiuni ale tiroidei trebuie amânat cel puțin două ore după consumul de soia. Aceasta poate afecta negativ modul în care se face absorbția intestinală a preparatelor medicamentoase.

Articol preluat din ediția de octombrie 2014 a revistei Femeia.

Autor: Georgiana Dobrescu

Sursa foto: Fotolia


Lasă un răspuns

Sus