Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Spune-mi la ce poftești ca să-ți spun ce-ți lipsește

Spune-mi la ce poftești ca să-ți spun ce-ți lipsește

Să poftești la ciocolată, chipsuri sau brânză e mai mult decât un capriciu culinar de moment. Un asemenea impuls poate trăda că organismului tău îi lipsesc anumiți nutrienți valoroși.

Poftele nu sunt același lucru cu foamea. Ba chiar sunt total diferite. Foamea este controlată de stomac, iar poftele își au originea în creier. Foamea este o senzație fiziologică născută din nevoia de a mânca pentru a supraviețui, în timp ce poftele rezultă în urma unor reacții chimice din creier generate de emoțiile noastre sau pot fi o modalitate prin care corpul încearcă să atragă atenția că îi lipsesc unele vitamine sau minerale. Problematic este că deseori poftim la alimente nesănătoase, procesate, pline de zahăr, grăsimi și E-uri. Cunoscând ce se ascunde în spatele acestor capricii culinare, putem evita multe greșeli alimentare care ne pun în pericol silueta și sănătatea.

Ciocolată

Ai des poftă să savurezi o tabletă de ciocolată? Poate fi semn de stres, oboseală, depresie (cum ai dormit în ultima vreme?), dar la fel de bine poate trăda lipsa de magneziu. Nutriționiștii spun că 80% din oameni nu își asigură suficient magneziu din hrană, fapt ce explică de ce mulți au o slăbiciune deosebită pentru ciocolată.

* Opțiuni sănătoase. Pe lângă magneziu, ciocolata are mult zahăr și grăsimi, deci e de savurat doar când și când. În rest, alege ca sursă de magneziu nucile, alunele, migdalele, spanacul, semințele de dovleac, avocado. Iar dacă nu poți renunța la ciocolată, măcar optează pentru cea neagră, cu minimum 75% cacao.

Dulciuri

Pasiunea ta nu e neapărat ciocolata, ci mai degrabă dulciurile de orice fel: prăjituri, bomboane, înghețată, sucuri. S-ar putea să fie o deficiență de crom, magneziu, sulf, fosfor sau e posibil să ai o problemă cu glicemia, care fluctuează prea mult. Dulciurile cresc foarte mult nivelul insulinei, ceea ce te expune riscului de a face diabet.

* Opțiuni sănătoase. Broccoli, spanac, varză, conopidă, cartofi-dulci, struguri, fructe proaspete, pui, ficat, brânză.

Chipsuri și covrigi

În timp ce unii preferă dulciurile, alții tânjesc după alimente sărate: chipsuri, cartofi prăjiți cu multă sare, covrigi, biscuiți sărați… Ce înseamnă asta? Stres, carență de sodiu, calciu, magneziu, zinc ori acizi grași omega 3 sau, pur și simplu, e un semn al deshidratării. Când suntem stresați, glandele suprarenale secretă cortizol, hormonul care ne ajută să facem față stresului. Dacă stresul se prelungește, glandele obosesc și nu-și mai îndeplinesc corect funcțiile. Drept urmare, scade abilitatea organismului de a reține sodiul. De aici pofta de sărat.

* Opțiuni sănătoase. Primul pas este să faci ceva ca să reduci stresul: sport, yoga, drumeții. Ca să-ți asiguri elementele nutritive ce-ți lipsesc, în loc de chipsuri alege pește gras, nuci, alune, semințe, avocado. Adaugă puțin ulei de măsline în mâncărurile tale. Bea suficientă apă: cel puțin 1,5 litri pe zi.

Brânză

Atracția irezistibilă pe care o simți pentru brânză poate traduce o lipsă de calciu, triptofan, sare sau acizi grași omega 3. Despre cei din urmă se știe că reduc inflamația din corp și scad riscul de boli de inimă, cancer, artrită.

* Opțiuni sănătoase. Nimeni nu spune să nu mănânci brânză, dar e clar că trebuie să spui stop dacă ai tendința să mănânci cantități exagerate. Găsești calciu și în legume și fructe: salată verde, broccoli, migdale, smochine, portocale, sardine, semințe de susan. Surse bune de omega 3: pește gras (macrou, somon, hering), nuci, semințe (chia, in), gălbenuș.

Prăjeli

Alimentele prăjite miros extraordinar când le gătești și sunt gustoase de te lingi pe degete. Ce îți cere însă corpul cu adevărat când poftește la chifteluțe? Grăsimi sănătoase, care te ajută să te simți sătulă și chiar să scapi de excesul de grăsime din corp.

* Opțiuni sănătoase. În locul alimentelor prăjite, alege grăsimile mono- și polinesaturate, mai ales acizii grași omega 3. Surse excelente sunt avocado, nucile, migdalele, uleiul extravirgin de măsline, peștele gras. Iar când totuși vrei să prăjești ceva, folosește ulei extravirgin din nucă-de-cocos. Deși este saturată, compoziția unică o transformă într-una dintre cele mai sănătoase grăsimi.

Paste, pâine

Pofta pentru alimente bogate în carbohidrați cum sunt pastele, pâinea, pizza, produsele de patiserie poate trăda rezistența la insulină, deficiența de crom sau pur și simplu acumularea oboselii. Alimentele bogate în carbohidrați sunt delicioase, dar ne îngrașă și ne expun diabetului când sunt consumate în exces.

* Opțiuni sănătoase. Include în dietă mai multe fibre ca să-ți controlezi optim nivelul zahărului din sânge și mănâncă mai multe alimente bogate în crom și magneziu: banane, mere, caise, spanac, avocado, broccoli, țelină, morcovi, ardei, păstârnac.

Pica

Pica este numele pe care medicii îl dau unei tulburări alimentare manifestate prin dorința de a mânca lucruri nealimentare ca gheață, cretă, argilă, pământ. Aceasta poate trăda deseori o deficiență de fier sau de minerale în general. Pentru a preveni pica, se recomandă o alimentație bogată în legume cu frunze verzi, leguminoase, nuci și semințe. Pica este mai frecvent întâlnită la copii și în perioadele în care cresc nevoile nutritive, precum sarcina.

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr7/23.02.2017
Autor: Angelica Cîlțan
Sursa foto: 123RF

Comments

comments

Lasă un răspuns