Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Sucuri, smoothie și salate

Sucuri, smoothie și salate

Mai toate dietele și curele de slăbire, de detoxificare, de refacere, de vitaminizare și de care or mai fi ele recomandă călduros sucurile din fructe și legume, smoothie-urile în tot felul de combinații și, eventual, salatele.

Spun „eventual“ pentru că, în ultima vreme, sunt mult mai la modă primele două. Care cer însă tot soiul de aparate, care de care mai sofisticat, mai atent cu fibra, textura, celulele și tot așa. Bietele salate au cam picat în dizgrație, poate din pricina faptului că sunt atât de… „de pe vremuri“. În fine, departe de mine ideea de a denigra sucurile sau amestecul acela fin, după cum îi spune și numele, în care poți amesteca aproape tot ce-ți trece prin cap! Vrem doar să vedem ce este exagerat, ce este indicat și ce este periculos în consumul acestor ingrediente principale ale dietelor.

Vitamine concentrate, fibre sfărâmate

Este clar, legumele și, mai ales, fructele sunt o bogăție de vitamine, minerale și fitonutrienți (substanțe care apără celulele de tot felul de neplăceri). Este nu numai hrănitor, ci și foarte sănătos să mănânci fructe și legume. Gândește-te mai ales la proverbul cu mărul mâncat zilnic care ține doctorul la ușă! Este adevărat și faptul că, de obicei, este destul de complicat. De cele mai multe ori, e destul de dificil să încorporezi în meniul zilnic o combinaţie echilibrată de fructe şi legume, combinație care să satisfacă toate nevoile organismului. Iar aici intervin sucurile, care, odată ce ai un storcător în casă și o piață în apropiere, sunt la îndemână. Conform mai multor studii, sucurile de fructe şi legume proaspete îmbunătăţesc nivelurile de acid folic şi antioxidanţi, inclusiv betacaroten, vitaminele C şi E. Din păcate, fibrele dispar aproape cu desăvârșire, sărăcind astfel hrana, pentru că, mai ales cele solubile, pot îmbunătăţi nivelul glicemiei şi al colesterolului.

Sănătoase și nu prea

Așadar, sucurile din fructe și legume sunt (cel puțin la prima vedere) sănătoase, ușor de preparat, ușor de îngurgitat. La fel smoothie-urile, acestea din urmă având avantajul că nu aruncă fibrele cât colo (ca la sucuri), ba chiar ai senzația de mâncare (să spunem așa, un fel de supă-cremă). Problema cu cele două preparate, și vorbim aici despre cele care se fac exclusiv din fructe, este că sunt mai periculoase decât fructele însele. Percepția generală este că fructele sunt sănătoase, n-are importanță în ce cantitate. Ba, dacă stai să frunzărești internetul, vei găsi zeci de diete-minune numai pe bază de fructe. Din păcate, lucrurile nu stau tocmai așa. Da, fructoza este cel mai sănătos îndulcitor, dar nu în cantități industriale! Gândește-te doar că un smoothie mic de ananas (o cană) conține aproximativ 30 g de zahăr (adică vreo șapte lingurițe cu zahăr). Repet, la o cană cu lichid. Pe care o bei în două minute! Pentru un fresh/suc/smoothie de portocale este nevoie de cel puțin trei, patru fructe. Deodată! Prin urmare, sucurile și smoothie-urile din fructe sunt extrem de înșelătoare. Iar dacă bei mai mult de unu la două zile, îngrașă.

Scăderea riscului de Alzheimer poate fi corelată cu nivelul mare de polifenoli din sucuri, care protejează celulele creierului.

Un mic dejun ca la carte

Nutriționiștii mai drastici recomandă sucurile din fructe numai ocazional. Cei mai permisivi, sucurile din legume și fructe, alternativ cu smoothie-uri (pentru fibre, așa cum aminteam), dar numai la micul dejun. Este un început bun pentru o zi grea, având în vedere că până la prânz nu mănânci altceva și ai nevoie de energie. Doza serioasă de vitamine și minerale te va ajuta, iar faptul că n-ai timp să stai prea mult la masă dimineața nu mai poate fi o scuză sari peste cea mai importantă masă a zilei: să bei un pahar cu ceva nu cere deloc mult timp!

Mulți antioxidanți, puține calorii

Am povestit mult despre băuturile din fructe și legume. Dar de ce să nu mestecăm mâncarea, se întreabă nutriționiștii? De ce trebuie neapărat s-o bem? O salată, dacă tot vrem fructe și/sau legume amestecate, este o idee mult mai bună pentru reglarea aportului de vitamine, minerale, fibre. Unde mai pui că într-o salată poți pune și un pic de carne rece sau ceva brânzeturi, ca să fie un fel de mâncare perfect, cu tot ce-i trebuie din punct de vedere nutritiv. În plus, are un grad mare de sațietate, durează ceva mai mult până o termini de mâncat și, repet, poate fi un fel principal savuros și foarte sănătos.

Tragem linie și adunăm

Dietele pe bază de sucuri sau smoothie-uri nu sunt recomandate pentru a scăpa de kilogramele în plus. Numărul mic de calorii face ca scăderea în greutate să se producă destul de vizibil, numai că nu se pierd kilograme din ținutul adipos, ci din apă și masa musculară, aspect care face ca, pe termen lung, lucrurile să ia o întorsătură nedorită: încetinirea metabolismului, deficiențe nutriționale, boli. Consumul de proteine şi grăsimi este foarte important pentru întreţinerea muşchilor şi pentru sănătate în general, de la creier până la oase, de la inimă până la rinichi și intestine. Grăsimile bune sunt importante pentru energie, echilibru endocrin, membrane celulare şi pentru vitaminele solubile în grăsimi (A, D, E şi K).  De aceea, se recomandă chiar și la sucurile de la micul dejun să adaugi avocado, iaurt sau unt de arahide, pentru a le echilibra din punct de vedere nutritiv. Iar despre salate, numai de bine, dacă, desigur, sunt cu… de toate.

Consumul de suc de mere duce, conform studiilor, la creşterea colesterolului rău (LDL), spre deosebire de merele mâncate așa cum sunt!

Salată de crudităţi

Ingrediente: 1 ţelină ▪ 3 morcovi ▪ 1 măr mare ▪ 2 mieji de nucă ▪ 1 gălbenuș fiert tare ▪ 6-8 linguriţe cu ulei de măsline ▪ ½ lămâie ▪ 2 linguri cu muştar ▪ sare ▪ piper

pe răzătoare legumele și amestecă-le într-un bol mare. Separat, amestecă gălbenușul, muștarul, lămâia și uleiul, plus un praf de sare. Toarnă sosul peste salată, amestecă ușor până se omogenizează, presară nuca și poftă bună! Merge cu, dar și fără pâine.

Smoothie verde

Ingrediente: 1 legătură de pătrunjel ▪ 2-3 frunze de țelină ▪ 1 castravete ▪1 linguriță de ghimbir ras ▪ 1 lingură de miere/sirop de agave ▪ 250 ml apă

Decojești parțial castravetele bine spălat, apoi pui toate ingredientele într-un blender și mixezi până ce obții un amestec fin. Dacă amestecul este prea gros, adaugi apă plată până ce amestecul e de consistență potrivită. Este un energizant ideal dacă bei 250 ml dimineața, în cură de o lună.

Suc de fructe cu germeni de grâu

Ingrediente: 2 kiwi ▪ 3-4 căpșune ▪ 1 limetă ▪ ½ mango

Le speli bine, le cureți de coajă și le pui în centrifugă împreună cu un pumn de germeni de grâu. Va fi o combinație excelentă de vitamine, ideală la micul dejun.

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.22/02.06.2016
Autor: Irina Tudor Dumitrescu
Sursa foto: 123RF

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus