Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Supa, un aliat de sezon al sănătății

Supa, un aliat de sezon al sănătății

Supa e ideală pentru zilele reci de iarnă: e delicioasă, ne încălzește, potolește foamea și ne oferă o mare varietate de vitamine și minerale.

Suntem în plină iarnă, vremea e mohorâtă, e frig și, brusc, salatele de crudități nu ni se mai par la fel de apetisante ca astă-vară. E momentul ca supa aburindă să-și găsească loc pe masa noastră. Această „poțiune“ magică, un adevărat răsfăț pentru papilele gustative, aduce multe beneficii sănătății. Descoperă-i secretele!

Un cocteil de nutrienți

La televizor, radio, în reviste, în cabinetele doctorilor, pe internet, pretutindeni auzim și vedem mesajul: „Mănâncă 5 fructe și legume pe zi“. Sănătatea noastră, spun studiile, depinde în mare măsură de cantitatea de fructe și legume pe care o consumăm. Ei bine, savurând un bol cu supă sau ciorbă, îți asiguri aproape două din cele cinci porții de vegetale. Chiar și iarna, când piețele nu abundă în legume, ai ce pune în oală: cartofi, morcovi, țelină, ceapă, usturoi, ardei, varză, dovlecei, ciuperci, praz, conopidă. Poți folosi fără probleme și legume congelate.

Supele și ciorbele conțin toate mineralele și vitaminele care se găsesc în legumele din care sunt preparate: magneziu, calciu, potasiu, fier, zinc, sulf, vitaminele A, B, C, E, PP. Din unele vitamine, de pildă vitamina C, se pierd cam 10-30% în decursul fierberii. Ca să reduci pierderile de nutrienți:

* curăță legumele de coajă chiar înainte să le gătești, nu le lăsa în apă mult timp;

* nu fierbe mâncarea mai mult decât trebuie.

Scade colesterolul și reglează tranzitul

Cantitatea mare de fibre din legume se regăsește în supa sau ciorba cu care te delectezi. Un singur bol îți oferă cam 25% din necesarul zilnic de fibre, despre care se știe că ajută digestia, combat constipația, reduc absorbția grăsimilor, previn obezitatea, scad nivelul colesterolului rău și al lipidelor totale din sânge, împiedică formarea calculilor biliari.

Prietena siluetei

Da, supa de legume te ajută să-ți păstrezi greutatea ideală sau chiar să slăbești, dacă vrei. Cu condiția să nu o mănânci cu pâine, să nu adaugi în ea cartofi sau făinoase (tăieței, găluște) și să nu o prepari cu grăsimi (ulei, smântână sau iaurt gras). Dacă respecți aceste reguli, supa îți oferă un pachet consistent de nutrienți la un număr mic de calorii: 100 ml au doar 50-60 calorii.

În plus, pe lângă faptul că are ea însăși puține calorii, te ajută să consumi mai puține calorii pe zi. Cum anume? Mâncând un bol de supă la începutul fiecărei mese, stomacul se va umple parțial, așa că vei mânca mai puțin din următoarele feluri servite la masă. Și asta nu e tot: delicioasa zeamă cu legume are un efect benefic asupra greutății și pentru că favorizează eliminarea surplusului de apă din corp, grație cantității mari de potasiu conținute de unele legume (praz, ceapă, țelină).

Vrei să slăbești într-un ritm accelerat? Înlocuiește cu supă de legume două mese pe zi timp de 5-7 zile. Poți scăpa în acest fel de cel puțin 1-2 kg.

Ușor de digerat

Legumele fierte sunt bine tolerate și asimilate chiar și de cei care au un sistem digestiv mai sensibil: copiii mici, vârstnicii, persoanele care suferă de colită. Sub acțiunea căldurii, fibrele din legume devin mult mai moi. Dacă te știi cu stomacul sensibil sau te confrunți frecvent cu tulburări digestive precum crampe abdominale, balonare, gaze, ar fi bine ca legumele cu fibre rezistente (țelină, varză, mazăre, praz) să le mărunțești în blender după fierbere, obținând astfel o supă-cremă.

Sursă de antioxidanți

Betacaroten din morcovi, licopen din roșii, quercetină din ceapă. Multe dintre legumele cu care preparăm supele oferă și o porție generoasă de antioxidanți, adevărați păzitori ai sănătății noastre: favorizează repararea celulelor deteriorate, previn îmbătrânirea prematură, reduc colesterolul, mențin sănătatea ochilor și articulațiilor, protejează de maladiile cardiovasculare și de unele tipuri de cancer.

Trei supe vindecătoare

* Supă ce combate constipația. Încălzește o lingură de ulei de măsline extravirgin într-o tigaie și călește în el 500 g de spanac bine spălat și cinci tije de țelină până când se frăgezește totul. Adaugă apă, puțină supă de legume și fierbe zece minute. Servește-o cu puțin iaurt.

* Supă care întărește sistemul imunitar. Fierbe două căni de supă de legume cu o ceapă tăiată cubulețe, trei căței de usturoi zdrobiți și doi morcovi rași. Adaugă zeama unei lămâi și 15 frunze de spanac tăiate subțire.

* Supă împotriva durerilor de stomac. Ingrediente: o lingură cu ulei de măsline extravirgin, o ceapă mică tăiată mărunt, un morcov ras, un mănunchi de tulpini de țelină, două banane, un pumn de coriandru tăiat, ½ linguriță de chimen pudră, o foaie de dafin, trei căni de supă de pui.

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr5/09.02.2017
Autor: Angelica Cîlțan
Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns