Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Turmericul, rădăcina tinereții

Turmericul, rădăcina tinereții

Poartă numele științific Curcuma longa și este originar din sudul Asiei, la fel ca ruda sa ghimbirul, din a cărui familie face parte. Curcumina, substanța care-i conferă culoarea galbenă-portocalie, este un polifenol responsabil de numeroase beneficii pentru sănătate. Principala sa acțiune este de a reduce inflamațiile până la nivel intracelular, apărând corpul de boli, de la banale răceli la artrită sau cancer, asigurând longevitatea. Potrivit unor studii, curcumina acționează ca hidrocortizonul, dar fără efecte secundare. Iată avantajele folosirii zilnice a turmericului.

Antitumoral

Principiul antitumoral din turmeric este curcumina, capabilă inhibe creșterea multor tipuri de celule tumorale (care apar în ovare, sân, colon, ficat, plămâni, pancreas, stomac, vezică, prostată etc.). De asemenea, curcumina oprește dezvoltarea metastazelor, distruge celulele canceroase, reduce inflamația, protejează mucoasele, ficatul și rinichii de efectele secundare ale chimioterapiei și radioterapiei. Calitățile antibacteriene și antivirale fac din turmeric un adjuvant eficient în răceli, gripe, dar și în prevenția acestora și fortificarea sistemului imunitar.

Antireumatic

Administrat pe cale internă sub forma unor preparate naturiste ori extern, ca gel, turmericul, datorită proprietăților antiinflamatoare, reduce frecvența, intensitatea și disconfortul durerilor, protejează sistemul articular, sprijină mobilitatea celor cu afecțiuni articulare și musculare.

Protector hepatic

Prin acțiunea detoxifiantă, curcumina se dovedește un medicament natural pentru celula hepatică, cu rezultate în tratarea ficatului gras, hepatitei, fibrozei hepatice sau cirozei. Consumul regulat de turmeric vindecă și tulburările digestive – durerile de stomac, hiperaciditatea, indigestia. Nu depăși însă doza recomandată fiindcă poți agrava problema!

Protector cardiac

Turmericul previne accidentele cardiovasculare, reduce nivelul colesterolului total, crește colesterolul bun, inhibă peroxidarea lipidică ce provoacă leziunile celulare, previne formarea plăcilor de aterom și ateroscleroza, normalizează nivelul fibrinogenului.

Antioxidant puternic

Curcumina ajută la combaterea radicalilor liberi, vinovați de deteriorarea celulară. Totodată, contribuie la regenerarea intracelulară și distruge celulele anormale. De asemenea, prin efectul antiinflamator, reduce declinul cognitiv și riscul de boli degenerative precum Alzheimer, Parkinson. Astfel, inhibă efectele îmbătrânirii, îmbunătățește longevitatea.

Antidepresiv natural

Acțiunea curcuminei activează oxigenul la nivel cerebral, sporind cantitatea antioxidanților produși de organism în mod natural. De asemenea, prin proprietățile antiinflamatoare, inhibă eliberarea substanțelor care provoacă stresul oxidativ la nivel neuronal. Nu în ultimul rând, curcumina reglează activitatea neurotransmițătorilor, îmbunătățește memoria și stimulează refacerea neuronilor. Potrivit specialiștilor, 2-3 lingurițe de pudră zilnic ușurează simptomele depresiei și redau vitalitatea.

Antialergic

Turmericul este un aliat de temut în prevenirea alergiilor tot grație ingredientului activ curcumina, compus cu puteri antioxidante și antiinflamatoare. În plus, acționează ca antihistaminic (reduce eliberarea de histamine) și decongestiv și ușurează simptomele reacțiilor alergice, indiferent că sunt sezoniere sau cronice (astm bronșic, probleme respiratorii). Ca să scapi de alergii, poți folosi turmericul sub formă de supliment alimentar, la recomandarea medicului. Doza uzuală este de 500 mg, o dată pe zi.

Trucuri

Pentru sporirea eficienței curcuminei, specialiștii ne sfătuiesc să folosim turmericul simultan cu piperul negru. Astfel, acțiunea curcuminei crește de 1.000 de ori. De asemenea, fiindcă turmericul este solubil în grăsimi, se recomandă ca utilizarea lui să nu fie concomitentă cu o masă bogată în grăsimi. Se poate însă ca preparatele să conțină ulei de măsline. Printre reacțiile adverse ale turmericului sunt petele pe piele; ca atare, trebuie consultat specialistul înainte de a urma tratamentul.

Cum îl consumi

Folosește turmericul sub formă de pudră, presărat în mâncăruri în timpul preparării (tocănițe, salate, feluri cu orez, cartofi), în sucuri sau smoothie-uri de fructe ori legume. Iată alte combinații în care poate fi consumat:

Lapte de turmeric – amestecă ½ linguriță de pudră cu 200 ml de lapte fierbinte, miere și puțin piper măcinat.

Pastă de turmeric – pune pe foc într-o crăticioară 100 g de pudră și un pahar cu apă, apoi lasă la fiert, amestecând ca să obții o pastă.

Ceai de turmeric – ai nevoie de 1-2 lingurițe de pudră, 1-2 lingurițe de miere și o cană cu apă clocotită; amestecă toate ingredientele și bea regulat.

Limonadă contra inflamațiilor

  • 1 l de apă plată
  • zeama de la 4 lămâi
  • 1 linguriță de turmeric
  • ½ linguriță de scorțișoară
  • ¼ linguriță de sare de Himalaya
  • 1 lingură cu miere de tei
  • mentă

India este cel mai mare producător de turmeric; ca atare, el poate fi găsit și sub numele de șofran-de-India. Pudra este un condiment uzual în bucătăria tradițională.

Știai? Turmericul este un antioxidant de 300 ori mai puternic decât vitamina E.

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr30/28.07.2016
Autor: Lidia Năstase
Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus