Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Uleiurile vegetale, o comoară pentru sănătate și frumusețe

Uleiurile vegetale, o comoară pentru sănătate și frumusețe

Dincolo de savoarea incontestabilă, uleiurile extravirgine sunt o adevărată comoară pentru starea noastră de bine, deoarece conțin aceleași substanțe prețioase ca semințele sau fructele din care sunt extrase.

Deși grăsimile sunt considerate dăunătoare, corpul uman are nevoie de ele ca să funcționeze optim. Asta nu înseamnă că poți include în dietă orice fel de lipide. În niciun caz, deoarece multe grăsimi dăunează, în special cele trans, care se ascund în diverse preparate fast-food, alimente procesate, sosuri, biscuiți, dulciuri. În schimb, dacă alegi uleiurile vegetale obținute prin presarea la rece, care fac parte din categoria grăsimilor bune, sănătatea ta va avea numai de câștigat.

Ulei din germeni de grâu

Este uleiul cel mai bogat în vitamina E, fiind o sursă bogată în acizi grași omega 3, antioxidanți, caroten, vitaminele A, D și K. Are proprietăți antianemice și remineralizante și e recomandat contra stărilor de oboseală. Mai mult, protejează sistemul nervos și ritmul cardiac, favorizând oxigenarea celulară, iar grație fitosterolilor, reduce nivelul colesterolului rău. Folosit ca ulei de corp, face minuni pentru pielea uscată și descuamată, pe care o regenerează și o protejează de îmbătrânire.

* Cum îl folosești. Asezonează salatele și alte preparate. În niciun caz nu-l folosi la fiert sau prăjit întrucât, odată depășit punctul de ardere (foarte scăzut), devine toxic. Dacă dimineața obișnuiești să mănânci müsli, adaugă în bol o linguriță din acest ulei, care are o plăcută aromă de biscuiți.

Ulei de măsline

Cunoscut din vechime pentru proprietățile lui terapeutice, este unul dintre cele mai folosite uleiuri extravirgine. Reprezintă o sursă excelentă de vitamine: A (bună pentru vedere și piele, întărește rezistența la infecții), D (necesară oaselor), E (contra anemiei și tulburărilor nervoase), K (benefică în procesul de coagulare a sângelui).

Binefacerile acestui aur lichid sunt numeroase: stimulează funcția digestivă, diminuează nivelul colesterolului rău și tensiunea arterială, împiedică depunerea grăsimilor pe artere, previne infarctul și accidentul vascular cerebral, scade nivelul de glucoză din sânge în cazul diabeticilor, reduce reacțiile inflamatorii cauzate de unele afecțiuni (colită ulcerativă, gastrită, boala Crohn, sindromul colonului iritabil, artrită), combate constipația, previne osteoporoza, iar studii recente susțin că preîntâmpină și chiar ajută la tratarea cancerelor.

* Cum îl folosești. Încearcă să incluzi în meniul zilnic cel puțin două linguri cu ulei de măsline. În țările mediteraneene, este folosit aproape la fiecare masă. Iată câteva sugestii: unge feliile de pâine pentru sendviș, asezonează salatele de crudități, toarnă-l peste legumele fierte la aburi ori peste spaghete, folosește-l la copt, în locul untului sau margarinei. Atenție, nu-l utiliza la temperaturi mai mari de 170°C!

Ulei de in

Bogat în acizi grași omega 3, uleiul din semințe de in râncezește foarte ușor și tocmai de aceea trebuie păstrat la frigider și consumat într-un timp scurt. Cel mai bine e să cumperi cantități mici (sub 500 ml).

Reduce nivelul colesterolului, alină simptomele premenopauzei, combate constipația, ajută la tratarea neplăcerilor digestive (colon iritabil, gastrită, enterită, colită), este de folos în tulburările hepatice, hormonale și cutanate, stimulează sistemul imunitar, are efect vasodilatator și antiinflamator, normalizează tensiunea arterială.

* Cum îl folosești. O lingură de ulei pe zi asiguri necesarul de omega 3 de origine vegetală. Nu-l folosi la gătit, adaugă-l mai degrabă în iaurt, piure de fructe, suc de portocale (cu măsură, întrucât uleiul de in are un gust ușor amărui).

Ulei de susan

Are virtuți antidepresive și stimulează memoria și activitatea intelectuală. Aceste calități le datorează lecitinei din compoziție. Dar talentele lui nu se opresc aici. Pe lângă faptul că oferă cantități apreciabile de vitamine (B6 și E), zinc, magneziu, calciu, fier, acest ulei delicios facilitează buna funcționare a ficatului, inimii, creierului și sistemului nervos, alină durerile cauzate de artroză, reduce tensiunea arterială la hipertensivi, scade glicemia la diabetici, previne maladiile cardiovasculare. Uleiul de susan este un aliat prețios al frumuseții: calmează pielea deshidratată sau iritată, grăbește cicatrizarea, catifelează epiderma, tratează mătreața, previne ridurile.

* Cum îl folosești. Adaugă-l în salate, dar și în diverse mâncăruri gătite (orez, legume), deoarece rezistă până la temperatura de 210°C.

Ulei de nucă

Conține acizi grași omega 3, dar tocmai din acest motiv râncezește ușor. Este o excelentă sursă de antioxidanți, seleniu, fosfor, magneziu, zinc, fier, calciu, vitaminele E, B1, B2, B3. Este recomandat în acnee, calculi renali, constipație, diabet, paraziți intestinali. Protejează inima, menține flexibilitatea vaselor de sânge, previne eczemele, favorizează procesul de învățare și memorare, scade colesterolul rău, păstrează pielea catifelată și suplă.

* Cum îl folosești. Adaugă-l ca dressing în salate, aromatizează sosurile, peștele ori pastele, dă un plus de aromă deserturilor preparate la rece. Păstrează-l la frigider și folosește-l doar la temperaturi mici, nu la gătit.

Extravirgin versus rafinat

Uleiurile extravirgine sunt mai bune decât cele rafinate pentru că modul lor de preparare, prin presare mecanică, permite păstrarea intactă a aromei și elementelor nutritive și nu implică folosirea unor substanțe sintetice (conservanți, solvenți). În schimb, uleiurile rafinate sunt văduvite în timpul procesării nu doar de savoarea naturală, ci și de mare parte a nutrienților (antioxidanți, omega 3, vitamina E), iar la prepararea lor se folosesc unele chimicale.

Puțin din toate

Fiecare tip de untdelemn vine la pachet cu propriile principii active, așa că ar fi bine să nu folosești mereu același tip de ulei extravirgin, ci să alternezi sortimentele (măsline, susan, nucă). Nu ezita ca, la aceeași masă, să combini anumite uleiuri. De exemplu, uleiul din germeni de grâu și cel de nucă fac o pereche ideală: vitamina E din primul împiedică oxidarea acizilor omega 3 din cel de-al doilea.

Citește și:

Dieta pentru imunizare

10 motive pentru care trebuie sa mananci portocale

Nutriție – alb sau negru?

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.09/03.03.2016
Autor: Angelica Cîlțan
Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

One thought on “Uleiurile vegetale, o comoară pentru sănătate și frumusețe

  1. Recomand uleiul de susan, chiar daca e putin mai scump, merita prin faptul ca aduce o gramada de beneficii asupra sanatatii.

Lasă un răspuns

Sus