Esti aici
Femeia.ro > Featured Homepage > TEST – Pofta de dulciuri: plăcere sau dependență?

TEST – Pofta de dulciuri: plăcere sau dependență?

Pofta de dulciuri: plăcere sau dependență? – Noi, oamenii, suntem programați genetic să preferăm alimentele dulci. Probabil de aceea 30% dintre femei și 15% dintre bărbați sunt dependenți de ciocolată. Există însă și alte motive pentru care mulți dintre noi abuzează de dulciuri.

Ideal ar fi ca la gustare să mănânci ceva sănătos, de pildă un iaurt, un fruct ori o tartină cu brânză, dar tu aproape întotdeauna alegi ceva dulce. Iar seara nu te așezi în fața televizorului fără să fii însoțită de cel puțin unul dintre prietenii tăi buni – fursecuri, napolitane, înghețată, ciocolată… Sigur că nu vrei să-ți pui silueta și sănătatea în pericol, dar pur și simplu nu poți rezista tentației. De unde această poftă pentru dulciuri și ce-ai putea face ca să nu devii sclava lor?

POfta de dulciuri arata ca nu mănânci echilibrat peste zi

Te ferești de alimentele bogate în glucide (pâine, paste făinoase, cartofi, fasole boabe etc.) de teamă să nu te îngrași? Dacă da, atunci asta ar putea explica dorința ta nestăvilită de a mânca dulciuri. Dacă pe parcursul zilei nu consumi suficiente zaharuri (glucide), organismul va cere să-i dai aceste substanțe de care are nevoie. Creierul, rinichii, dar și sistemul nervos nu se pot lipsi de zaharuri, căci le folosesc ca să-și îndeplinească funcția. Dacă sari peste mese, mănânci la ore neregulate sau urmezi un regim de slăbire, organismul nu va beneficia de suficiente glucide. Drept urmare, el va căuta surse de zaharuri simple (care se găsesc în dulciuri), pe care le poate utiliza rapid. Iată de ce te vei simți mânată spre sertarul cu dulciuri.

Include în meniu și alimente care conțin glucide (cereale integrale, paste făinoase, orez, cartofi etc.) și vei vedea că pofta de dulciuri va diminua sau chiar va dispărea.

Ești stresată

Un alt factor care poate crește pofta de dulciuri este stresul. Ca să facă față situațiilor stresante, organismul produce cortizol. Acest hormon are ca funcție principală creșterea nivelului de zahăr din sânge, care este folosit ca energie de celule. De aceea, când ești stresată ești mult mai tentată să mănânci alimente care îți dau energie rapid, precum prăjituri și dulciuri. Soluția este să iei măsuri ca să-ți reduci nivelul de stres.

Ești deprimată

Când savurezi ceva dulce, în organism se declanșează o serie de reacții chimice care favorizează secretarea triptofanului la nivelul creierului. Triptofanul se transformă în serotonină, un neurotransmițător care creează senzația de bine. Așadar, când ești cu moralul la pământ, organismul încearcă să te binedispună fabricând mai multă serotonină, iar pentru a face acest lucru are nevoie de zahăr.

Când ești deprimată îți poți ridica moralul fără să dai iama în dulciuri. Alternativa este să mănânci alimente bogate în crom și triptofan: mere, roșii, cartofi, ouă, broccoli, conopidă, fasole uscată, brânză, carne de pui, ficat, ton, somon.

Pur și simplu îți plac

Este posibil să nu poți rezista ciocolatei sau înghețatei din simplul motiv că îți plac foarte mult. Ceea ce e o formă de dependență. În acest caz, soluția este să le incluzi în mod înțelept în meniul zilnic în loc să le mănânci oricând și în orice cantitate. Nu se întâmplă nimic dacă savurezi o bucățică de ciocolată la desert sau la ora gustării, dar nu să ronțăi dulciuri la fiecare două ore. Iar dacă dulciurile ți-au adus câteva kilograme în plus, e cu atât mai important să le savurezi în cantități mai mici, dar și să consumi mai puține calorii la mesele principale. Poți face asta dacă apelezi la mici trucuri. De exemplu, înlocuiește maioneza și sosurile grase cu sos de roșii sau iaurt slab, alege grătarul de pui sau de pește în locul fripturii de porc etc.

Box: Zahărul creează dependență?

Unele studii arată că dulciurile pot crea o dependență la fel de puternică precum nicotina și că obezitatea de la vârsta adultă este cel mai frecvent rezultatul unor obiceiuri alimentare proaste căpătate în copilărie. Totuși, nu toți specialiștii sunt de acord cu termenul „dependență”, pe care îl consideră un pic prea dur, dar sunt de acord că la unii oameni se poate manifesta o poftă de dulce aproape irezistibilă și că un consum mare și regulat de zahăr poate contribui la apariția multor boli.

Box: Testează-ți dependența de dulciuri

Răspunde la întrebări și vei afla dacă ești dependentă de dulciuri.

  1. Îți pui zahăr în cafea sau ceai?
  2. De obicei nu, dar adaugi zahăr când ai nevoie de un plus de energie; 2 pct
  3. Nu; 1 pct
  4. Da. Cu cât cafeaua e mai dulce, cu atât mai bine; 3 pct
  1. Ce preferi să mănânci la micul dejun?
  2. Ceva dulce: brioșă, pâine cu dulceață sau miere, o ciocolată caldă; 3 pct
  3. Cereale cu lapte sau un sendviș; 2 pct
  4. Brânză, unt, pâine, jambon; 1 pct
  1. La finalul mesei alegi ca desert:
  2. Fie nimic, fie ceva sărat; 1 pct
  3. Un fruct sau un iaurt; 2 pct
  4. Ceva dulce: prăjitură, ciocolată etc.; 3 pct
  1. Cât de des mănânci ciocolată sau alte dulciuri?
  2. În fiecare zi; 3 pct
  3. Poate o dată pe săptămână sau mai rar; 1 pct
  4. O dată la câteva zile; 2 pct
  1. Bei zilnic sucuri de fructe îndulcite?
  2. Nu, preferi apa sau sucul 100% natural; 1 pct
  3. Doar de câteva ori pe săptămână; 2 pct
  4. Da, chiar mai multe pahare pe zi; 3 pct

Rezolvarea testului:

Între 5 și 8  pct: Nu te tentează dulciurile. Preferi mai degrabă alimentele sărate, dar ai grijă să nu abuzezi de carne, brânză, sosuri și mezeluri căci există riscul să mănânci prea multe grăsimi.

Între 9 și 11 pct: Savurezi din când în când o prăjitură sau o bucățică de ciocolată, dar nu se poate spune că dulciurile fac parte din meniul tău zilnic.

Între 12 și 15 pct: Fără îndoială, adori dulciurile! Atât de mult încât probabil ai devenit dependentă de ele. Dacă o ții tot așa este posibil să te îngrași prea mult, iar surplusul de greutate îți poate crea în timp probleme de sănătate. Ia măsuri!

Citeste si:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, octombrie/2018
Text: Angelica Cîlțan
Sursa foto: pexels.com

 

Comments

comments

Lasă un răspuns