Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Totul despre soia. Beneficii vs riscuri

Totul despre soia. Beneficii vs riscuri

 

Soia, leguma originara din estul Asiei, este folosita in alimentatie, in aceasta parte a lumii, de mai bine de 5.000 de ani.

http://localhost/femeia/wp-content/uploads/2013/07/30/soy.jpgDesi foarte nutritiva in forma sa naturala, in ultima vreme aceasta leguma a intrat in randul alimentelor controvesate, mai ales dupa aparitia variantelor modificate genetic, in prezent fiind multi cei care sustin ca soia este mai degraba nociva decat un superaliment.

Este bogata in proteine, aminoacizi, fitoestrogeni si isoflavone, substante recunoscute pentru proprietatile lor active contra tumorilor si a cancerului.

Preparatele traditionale asiatice sunt facute din soia fermentata, varianta care pune in evidenta calitatile acestei legume, in timp ce produsele moderne sin soia sunt rezultatul unui proces complicat de procesare care afecteaza si uneori anuleaza proprietatile.

Fermentata vs. nefermentata

In timpul fermentatiei, boabele sunt descompuse in substante mai usor digerabile.

De asemenea, procesul de fermentare transforma leguma intr-un aliment pro-biotic, care ajuta la colonizarea intestinelor cu bacterii sanatoase si ajuta digestia.

Produsele fermentate folosesc intreaga leguma, fiind considerate alimente complete si nu proteine din soia izolate.

Aceste alimente ofera substante nutritive importante, avand beneficii reale asupra sanatatii, cum ar fi reglarea tensiunii arteriale, controlul nivelului de zahar din sange si imbunatatirea reactivitatii sistemului imunitar.

Aceste actiuni fac produsele din soia fermentata alegerea fericita. Soia fermentata inseamna tempeh, miso, natto, sosul din soia fermentata natural sau tamari.

De cealalta parte sunt produsele nefermentate. Acestea sunt in general derivate din soia. Acestea sunt fabricate si transformate in alte substante care nu mai reflecta de fapt „materia prima”, respectiv legume originala.

Din pacate, produse cum ar fi laptele sau branza din soia, carnea falsa sau alte alimente de acest fel sunt de fapt imitatii nesanatoase ale preparatelor. In plus, ele contin o multime de aditivi si un surplus de zahar si grasimi nesanatoase care fac mai mult rau decat bine.

Afla cata soia poti manca, cand iti face bine si cand trebuie sa o eviti.

Hormonii estrogeni si soiahttp://localhost/femeia/wp-content/uploads/2013/07/30/soy-milk.jpg

O alta controversa din jurul acestui aliment face referire la potentialul lui estrogenic. Leguma contine fitoestrogeni, hormoni „ai plantelor”, care din punct de vedere molecular sunt similari celor umani.

Aceste molecule au efecte similare hormonilor umani ceea ce afecteaza anumite categorii de persoane si cresc riscul aparitiei cancerul de san sau de prostata.

Pe de alta parte, femeile aflate la menopauza, cu ovare care nu mai produc estrogen, ar putea beneficia de acest impuls hormonal subtil adus de consumul produselor din soia fermentata, in cazul lor alimentul fiind recomandat spre consum.

Excesul are si el efecte nefaste de ordin hormonal, care sa implice atat organele reproductive, cat si glanda tiroida.

Leguma poate scadea nivelul de testosteron, ceea ce duce la scaderea libidoului si a numarului de spermatozoizi. Femeile ar putea acuza simptome legate de disfunctia glandei tiroide.

Cand exista un exces in organismul unei femei, cele mai comune manifestari sunt oboseala, scaderea libidoului, menstruatie abundenta, crampe, infertilitate, depresie, caderea parului, piele uscata si crestere in greutate.

Cata soia mancamhttp://localhost/femeia/wp-content/uploads/2013/07/30/soy-beans-green-milk-2.jpg

Pentru a avea o alimentatie sanatoasa si echilibrata, cantitatea si tipul de soia consumata – fermentata sau nefermentata, este esentiala, dar depinde si de istoricul medical al fiecaruia, precum  si de mostenirea genetica.

Iata mai jos cateva dintre recomandarile generale privind consumul:

1. Alege produse naturale.
2. Asigura-te ca produsele sunt ecologice, fara a avea substante chimice care sa iti afecteze sanatatea.
3. Evita produsele modificate genetic. Producatorii sunt oblicati sa mantioneze daca produsul din soia contine soia modificata genetic.
4. Alege produse traditionale sau pe cele despre care stii ca sunt din leguma fermentata (natto, miso, tempeh etc).

Este interzis consumul pentru cei care au disfunctii ale tiroidei sau tumori estrogen-dependente. Despre aceasta leguma se mai poate spune ca ramane un aliment sanatos atata vreme cat este parte a unei alimentatii sanatoase si diversificate, si atata timp cat este consumata cu moderatie.


Lasă un răspuns

Sus