Esti aici
Femeia.ro > Timp liber > Cine mai crede că locul femeii e la cratiță? 3 metode prin care femeia modernă demontează stereotipurile

Cine mai crede că locul femeii e la cratiță? 3 metode prin care femeia modernă demontează stereotipurile

Femeia modernă excelează în carieră și reușește să găsească timp și pentru familie, iar cu toate astea, concepțiile oamenilor în legătură cu rolul femeii nu s-au schimbat atât de mult în ultimii ani pe cât ne-ar plăcea să credem.

Un studiu publicat în revista Phsychology of Women Quarterly a comparat datele culese de la 195 de studenți, în 1983, cu datele unui sondaj din 2014, realizat pe 191 de tineri, iar rezultatele arată că stereotipurile de gen nu s-au atenuat prea mult, ci doar  am început să evităm să mai vorbim despre ele. De exemplu, studiul a descoperit că bărbații încă mai cred că rolul femeii este unul casnic, în care să aibă grijă de locuință și să crească copiii, și cred că rolul lor este să întrețină gospodăria, să se ocupe de reparațiile de prin casă și să fie un pilon al familiei.

În condițiile în care tot mai multe femei își clădesc cariere de succes și reușesc să performeze la locul de muncă, treburile casnice și importanța pe care ele o acordă întemeierii unei familii au căzut pe al doilea loc, în special în cazul celor din generația Millennials. În cazul femeilor care au deja o familie, lucrurile stau puțin diferit, în sensul că acestea depun eforturi uriașe pentru a împăca viața profesională cu cea personală și să exceleze în ambele. Iată cum reușește femeia de azi să demonteze stereotipurile legate de rolul pe care ea ar trebui să îl aibă în societate:

Petrec mai puțin timp în bucătărie decât mamele lor

Femeile moderne nu mai au timp, energie sau răbdare să petreacă ore în șir robotind în bucătărie. Față de generația anterioară, care petrecea 44 de ore pe săptămână gătind sau făcând curățenie, potrivit unui studiu din 1960, femeile din ziua de azi nu acordă mai mult de 18 ore săptămânal acestor treburi. Acest lucru se vede clar și în modul cum sunt amenajate bucătăriile lor.

Dacă înainte era vital să ai o bucătărie cu numeroase spații de depozitare, practice și funcționale, acum acestor aspecte li se mai adaugă două elemente egal de importante: estetica și versatilitatea. Bucătăria a devenit un loc de petrecere a timpului liber și de socializare, iar acest lucru cere un design multifuncțional și elegant. Ia drept exemplu aceste imagini cu mobila pentru bucatarie. Acestea surprind cel mai bine modul în care ar trebui să arate bucătăria unei femei căreia îi place să aibă un spațiu cochet în care să ia masa sau să își cheme prietenele la o cafea.

Muncesc mai mult decât colegii lor bărbați

Un studiu realizat de Insitutul Ponemon arată că femeile stau la serviciu mai mult timp, muncesc mai din greu și își îndeplinesc mai bine sarcinile decât colegii lor de sex opus. Astfel, în cadrul unui experiment de 10 minute, cercetătorii au descoperit că femeile au muncit, în medie, 2,5 minute când nu erau supravegheate, față de 2,1 minute, cât au lucrat bărbații, și 4,9 minute sub supraveghere, față de 4,3 minute lucrate de bărbați în aceleași condiții.

Mai mult decât atât, când li s-a oferit ocazia de a nu îndeplini o sarcină de lucru, 38% dintre femei au acceptat să renunțe, față de 52%, cât a fost procentul în rândul bărbaților. Chiar dacă aceste diferențe par nesemnificative, când timpul de măsurare crește la cele 8 sau 9 ore petrecute la serviciu, rezultatele se văd clar în performanțele și productivitatea fiecăruia.

Au prins curaj antreprenorial și se lansează mai des în afaceri

Dacă până acum 8,5 startup-uri din 10 erau fondate de bărbați, un studiu din 2016 arată că cifrele au început să se schimbe, chiar dacă nu cu mult. În continuare, startup-urile sunt dominate de bărbați. Aproximativ 85% dintre afacerile nou lansate în Europa au fondatori bărbați, însă în țări precum Suedia sau Franța, procentul femeilor care pun bazele unui startup se apropie de 30%.

Motivele sunt destul de complexe: de la faptul că femeile cântăresc mai atent riscurile, până la faptul că puțini oameni de afaceri sunt dispuși să investească banii într-o afacere condusă de o femeie. Trendul ultimilor ani ne arată însă că aceste lucruri încep încet să se schimbe, mai ales că cercetările ne arată că afacerile puse pe picioare de femei au un risc mai mic de a eșua.

În consecință, femeile moderne nu mai corespund reprezentării pe care mulți încă le-o atribuie, pentru că pur și simplu realitatea este alta. Cât timp ele continuă să facă performanță la locul de muncă și să își asume cu încredere funcții care până nu demult erau rezervate bărbaților, este de așteptat ca orice concepție învechită să dispară.

 

Sursă foto: Shutterstock/Copyright: Charlotte Purdy

 

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus