Esti aici
Femeia.ro > Timp liber > Lifestyle > Detoxificarea digitală

Detoxificarea digitală

Trăim în era tehnologiei și avem la dispoziție tot mai multe dispozitive care au menirea de-a ne simplifica viața. Însă folosirea lor în exces ajunge să ne dăuneze mai mult decât să ne ajute. Așadar, cât de nocivă este dependența „de ecran” și cum scăpăm de ea?

Există specialiști în comportamentul uman care sunt de părere că dependența de gadget-uri este la fel de dificil de tratat precum cea de droguri, dacă nu și mai puternică decât aceasta. Și, trebuie să recunoaștem, există o logică în asta, având în vedere că tentațiile digitale sunt la tot pasul, atât în casa noastră, cât mai ales în afara ei. Iar cei care folosesc televizoare, calculatoare, laptopuri, tablete, telefoane mobile, ipod-uri și alte dispozitive existente pe piață au vârste și preocupări dintre cele mai variate – de la preșcolari, care butonează de zor pe telefonul părinților sau rămân „lipiți” de ecranul televizorului cu orele, la adolescenți care-și mențin relațiile sociale via rețelele de socializare aflate în plină expansiune și până la adulți care-și preiau, din mediul online, informațiile necesare exercitării meseriei lor sau satisfacerii propriilor curiozități.

Viața virtuală afectează sănătatea

Anumite studii efectuate de americani în ultimii ani ridică un semn de exclamare cu privire la consumul tot mai ridicat de conținut digital în rândul tinerilor. Astfel, conform concluziilor emise de experții în domeniu, adolescenții au ajuns să petreacă, în medie, chiar și 11 ore pe zi în fața ecranelor de orice fel. Iar acest lucru are urmări evidente asupra unei dezvoltări armonioase, având în vedere că, în tot acest timp, tinerii respectivi nu apucă să desfășoare activități esențiale la acea vârstă – precum interacțiunea față-în-față cu alte persoane și, de fapt, orice fel de activitate efectuată în aer liber, care este oricând de preferat sedentarismului. Mai mult de-atât, cei care nu lasă din mână, o perioadă atât de îndelungată, accesoriile tehnologice tind să dezvolte ADHD, anxietate, depresie, să manifeste un nivel ridicat de agresiune și chiar psihoză. Există și cazuri de deces în urma expunerii fără limită la ecranul TV sau cel al tabletei.

Dependență sau nu?

Cel mai probabil nu te numeri printre marii dependenți de tehnologie, care riscă să-și pună propria sănătate în pericol, însă ai constatat, ca mulți alții, că relațiile cu cei apropiați sunt afectate în momentul în care nu poți rezista să postezi pe Facebook ultima fotografie făcută cu telefonul sau să verifici e-mail-ul de serviciu odată la câteva minute. Și asta chiar și când ești în concediu și ți-ai propus, încă de când ai plecat de acasă, să te concentrezi exclusiv pe relaxarea alături de cei dragi. Te-ai săturat să ți se tot atragă atenția că „prietenii” virtuali nu sunt mai importanți decât cei din carne și oase, care te-au însoțit în toate momentele bune și rele ale vieții tale. Și ești perfect de acord cu asta, doar că tentația de-a mai arunca din când în când câte o privire spre telefon e foarte mare! Și atunci ce trebuie făcut pentru a reduce timpul petrecut în fața unui ecran? Să apelezi la detoxifierea digitală! Este un concept relativ nou, dar necesar în viața omului modern, captat tot mai mult de noile invenții tehnologice. 

Pericolele intoxicației techinice

În timp ce adulții sunt mai bine „echipați” pentru a face față expunerii la ecran, datorită cortexului frontal dezvoltat complet (care este responsabil cu controlul impulsurilor), copiii sunt, evident, mai vulnerabili. Totuși, în ambele cazuri, simptomele intoxicației tech sunt aceleași. Pentru a vedea dacă ai nevoie de o intervenție în acest sens, gândește-te dacă folosirea gadget-urilor îți afectează randamentul la serviciu, relația amoroasă sau sănătatea, dacă ești cumva incapabilă să-ți limitezi timpul petrecut pe calculator, la televizor sau pe telefon și dacă preferi să reduci chiar și timpul alocat somnului pentru a sta cât mai mult „lipită” de ecranul gadget-urilor. 

Detoxifierea digitală

Dacă ai răspuns preponderant afirmativ la aceste întrebări, ei bine, iată în ce constă detoxifierea digitală! În cazurile extreme, trebuie să scoți din priză sau să închizi orice gadget posibil timp de 4 până la 6 săptămâni (copiilor le este recomandată scăderea treptată a timpului expunerii digitale, pentru a evita revolta sau izolarea). În tot acest timp, încearcă să-ți găsești activități care să fie cât mai pe placul tău, nu sta degeaba până ajungi să te plictisești (cel puțin nu imediat ce ai început detoxifierea).

După o lună de “post”, reintegrează în viața ta produsele tehnologice, dar treptat și numai în măsura în care să nu ajungă să-ți controleze din nou viața.

Dacă-ți dorești doar reducerea timpulului petrecut în fața unui ecran, îți recomandăm să-ți propui zilnic momente în care să nu apelezi deloc la dispozitivele tehnologice deținute.

În loc să consumi la nesfârșit conținut digital, apucă-te de sport, meditează, fă o baie spumantă, invită-ți prietenii în oraș, fă-le o vizită părinților sau citește o carte, mergi la film ori plimbă-te prin natură. Și, cel mai important, nu evita să te și plictisești câteodată. În zilele noastre, ne-am obișnuit să fim stimulați constant de programele TV, jocurile video, serialele online, discuțiile de pe rețelele de socializare, toate cât mai șocante și mai agresive, ceea ce ne-a transformat în niște adevărați dependenți digitali.

Plictisul nu trebuie să aibă neapărat conotație negativă, dimpotrivă, îți poți acorda, în sfârșit, timpul necesar regăsirii sinelui, poți descoperi noi metode de a te simți bine cu tine. Odată ce faci pauză pe rețelele de socializare, parcă percepi viața de zi cu zi altfel, parcă trăiești la intensitate mai mare momentele tale offline. Și, nu uita, omenirea n-a „beneficiat” de smartphone-uri și conexiune optimă la internet dintotdeuna și a dus-o la fel de bine – dacă nu chiar mai bine în anumite privințe – și în lipsa lor. 

Dependența tech la copii

La cei aflați încă în creștere, dependența digitală a primit, din partea Organizației Sănătății Chineze (care a estimat 20 de milioane de dependenți numai în China și 400 de centre de dezintoxicare tehnologică în Corea de sud), un nume distinct – “tulburarea dependenței de internet”. Iar această nouă afecțiune are efecte evidente – un randament scăzut la școală, relațiile interpersonale sunt afectate, probabil sănătatea și igiena au și ele de suferit pe măsură ce timpul petrecut în fața ecranului se prelungește. Un copil hiperstimulat de calculator, tabletă sau telefonul mobil este mai instabil emoțional, nu se poate concentra la fel de bine ca ceilalți copii și are tulburări de comportament mai des. La fel de bine, își poate dezvolta latura agresivă destul de ușor.

În SUA se vorbește despre „psihoza jocurilor video”, care a devenit o adevărată epidemie în rândul copiilor. Drept urmare, expunerea trebuie amânată cât mai mult posibil, până la 10 ani măcar, când cei mici pot face mai bine față invaziei de dopamină (hormonul care produce plăcerea) secretată în urma consumului de conținut digital. Gândiți-vă, trebuie să existe un motiv pentru care până și fondatorul Apple, Steve Jobs, nu-și lăsa copiii să folosească iPad, la fel cum nici directorii Google sau Yahoo nu și-au dorit o educație realizată cu ajutorul dispozitivelor tehnologice pentru copiii lor, pe care i-au înscris în școli non-tech.

Citește și:

Articol preluat din ediția de septembrie 2017 a revistei Femeia.
Autor: Alexandra Rotărescu
Foto: pixabay

 

 

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus