Recenzie film: Jane

• Titlu original:
    Becoming Jane
  • Distributie: Anne Hathaway, James McAvoy, Maggie Smith
  • Regie: Julian Jarrold
  • Gen: drama, romantic
  • Durata: 120 minute

„Jane” este un film frumos si trist. E frumos ca cei doi protagonisti se iubesc si e trist ca nu raman impreuna. Cel putin scena dinspre finalul filmului, cand Jane si Tom se reintalnesc dupa ceva ani si ea afla ca pe fiica lui o cheama tot Jane… cam stoarce lacrimi. Asa ca asteapta-te la un film lacrimogen, dar in acelasi timp cu replici spirituale si situatii amuzante.

Recomandare: Fa-ti quiz-ul de pe becomingjane-themovie.com ca sa afli ce trasatura de-a personajelor lui Jane Austen te reprezinta.

Trebuie sa stii din start ca filmul nu este 100% biografic. Personajele si locatiile sunt reale, dar lucrurile nu s-au intamplat chiar asa in viata scriitoarei britanice. Da, Jane AUSTEN nu s-a maritat niciodata; da, Tom Lefroy sta la baza personajului Darcy din „Mandrie si prejudecata”, romanul care a facut-o celebra pe Jane Austen; da, Jane si Tom Lefroy s-au cunoscut si in realitate… Dar nu exista dovezi ca au planuit vreodata sa fuga impreuna.

De fapt, in scrisorile pe care Jane le-a scris surorii ei, Cassandra – careia ii confesa totul – numele lui Tom Lefroy este mentionat doar de doua ori: intr-o scrisoare din 9 ianuarie 1796, apoi intr-una din 16 ianuarie a aceluiasi an. Atat. Or, daca cei doi s-ar fi iubit cu atata patima, cu siguranta numele lui ar fi ocupat pagini intregi.

Realizatorii filmului au pornit pur si simplu de la niste date biografice si au creat o poveste de dragoste, cu toate ingredientele necesare pentru a prinde la public. Scopul a fost acela de a trezi interesul pentru viata uneia dintre cele mai valoroase scriitoare ale literaturii universale, Jane Austen – ca opera i-a fost destul de bine pusa in valoare de ecranizarile „Sense and sensibility” (1995) si „Pride and prejudice” (2005).

Oricum, filmul este extrem de veridic in redarea atmosferei din Anglia secolului al 18-lea: fete frumoase si destepte nevoite sa se casatoreasca din interes pentru a-si intretine parintii si fratii nevoiasi, baluri de societate unde tinerii abia se atingeau dansand (dar ce priviri languroase isi aruncau unii altora!), corsete stramte si fuste infoiate, picnicuri cu cricket si plimbari romantice prin paduri noroioase.

Criticii de film au avut cuvinte de lauda pentru costumele de epoca, scenariu, coloana sonora si interpretarea actorilor Anne HATHAWAY si James McAVOY (foto), extrem de credibili in rol de indragostiti.

Site-uri oficiale:
becomingjane-themovie.com

Ce poate fi eventual reprosat realizatorilor filmului este alegerea unei actrite americane in rol de englezoaica; dar Anne Hathaway se descurca de minune. Si cu accentul, si cu atitudinea. Desi e destul de greu de crezut ca Jane Austen a fost atat de bruneta si atat de inalta. Dar nu prea avem argumente sa comentam asemanarile fizice, avand in vedere ca exista un singur portret de-al scriitoarei…

Mai bine sa-l credem pe James McAvoy cand spune ca Anne este „cea mai buna Jane pentru film”. Ca tot veni vorba de el, ochii mari albastri si „mutrita” lui de suferind din dragoste fac mult din deliciul fimului.