Esti aici
Femeia.ro > Familie > Copii > King George: Ana-Maria Dodu: “La King George, sprijinim formarea autonoma si creativa”

King George: Ana-Maria Dodu: “La King George, sprijinim formarea autonoma si creativa”

Ana-Maria Dodu, director educativ al gradinitei King George, ne vorbeste despre directiile de actiune, mediul educational, dar si despre ceea ce inseamna educatie prescolara in cadrul gradinitelor King George.

1. Care este cadrul legal in care functioneaza Gradinitele King George si, de asemenea, care este curriculum-ul abordat?

Gradinita King George este supusa autorizarii M.Ed.C.T.S, motiv pentru care fac precizarea ca se aplica Curriculum-ul national prescolar (aprobat prin O.M. nr.5233-01.09.2008), ca numar de activitati si continuturi pe nivel de varsta, insa strategia didactica (metode de predare, materialele folosite, organizarea spatiului educational) preiau elemente din metodele alternative de predare si din sistemul britanic. Acest aspect este valabil pentru grupele cu predare in limba romana. Ne propunem ca incepand cu 1 septembrie 2012 sa constituim in fiecare dintre sediile noastre (King George I si King george II) doua grupe cu predare in limba engleza, precum si King George English Academy. Acesta va cuprinde doar grupe cu predare exclusiv in limba engleza, se adreseaza copiilor cu varsta cuprinsa intre 3 si 6 ani si respecta curriculum-ul prescolar britanic (bazat pe Early Years Foundation Stage&Primary Frameworks).

2. Care este conceptia privind educatia, in ce termeni discutam de partenerii educationali parinte-copil-educator in cadrul Gradinitei King George?

In acord cu principiile educatiei timpurii, Gradinita King George considera ca fiecare copil este unic, nevoile copilului sunt cerinte importante pentru educatie, sunt diferite de la un copil la altul si de la o perioada la alta, deci abordarea lui nu poate fi decat specifica. Achizitiile copilului in primii ani de viata sunt enorme si decisive. Dezvoltarea copilului este dependenta de ocaziile de invatare situationale, fiecare act de ingrijire este un demers educativ, iar interactiunea activa cu adultul este definitorie. Gradinita King George isi propune crearea climatului socio-educational adecvat unei pregatiri de calitate, de nivel european si astfel, dezvoltarea libera, integrala si armonioasa a personalitatii copilului, sprijinind formarea autonoma si creativa a acestuia. Tot ceea ce gandim, stim si credem despre copil isi pune amprenta in tot ceea ce facem pentru el. Cu cat ne vom apropia mai mult de el si il vom intelege mai bine, cu atat vom invata mai multe despre ceea ce ar trebui sa facem, pentru a-l ajuta sa creasca si sa se dezvolte la nivelul intregului potential de care dispune. Le ghidam copiilor primii pasi spre increderea in propriile puteri si ii ajutam sa devina persoane constiincioase, de succes si armonios integrate in societatea actuala. Ne propunem sa oferim o educatie care merge dincolo de sensul academic si sa crestem copii perfect ancorati in vremurile in care traiesc.

3. Care sunt criteriile pe care le aveti in vedere atunci cand realizati selectia personalului, atat cel didactic, cat si cel nedidactic?

Avand in vedere faptul ca am o experienta de 12 ani in invatamantul prescolar, ca educatoare, consider ca, in primul rand, conditia calificarii trebuie avuta in vedere. Da, colegele mele, personalul didactic este calificat 100%, acest lucru insemnand ca sunt absolvente ale Scolii Normale sau ale Pedagogiei Invatamantului Primar si Prescolar.

Insist sa fac precizarea ca o calificare ca educator este conferita exclusiv de absolvirea acestor institutii de invatamant. De asemenea, au o experienta de minim 3 ani si gradul didactic definitiv in invatamantul prescolar si majoritatea au urmat cursuri de educator puericultor, consiliere educationala sau psihologia copilului. Interviul de selectie cuprinde doua etape: are in vedere nivelul abilitatilor de comunicare orala si scrisa, un test de cunostinte didactice si o testare psihologica si ulterior sustinerea unei probe practice la o grupa de copii.

De asemenea, formarea initiala este foarte importanta, educatorul preia o grupa de copii dupa doua saptamani petrecute ca asistent educator, sub supervizare, si pentru ca persoana nou venita sa poata avea contact cu modul de organizare si functinare a gradinitei. In cursul anului scolar au loc constant activitati de formare continua a personalului didactic.In opinia King Georgeun educator bun este cel care dovedeste o dragoste mare fata de copil, fata de lucrul cu acesta, respect fata de copil si fiinta sa, un om vesel, dornic sa invete tot timpul ceva nou, bun membru de echipa.

In privinta personalul de ingrijire, avem in vedere persoane responsabile, open-mind, sa poti schimba filosofii despre obiceiuri ca dormitul, disciplina sau hranirea. Precizez faptul ca pe langa etapa interviului, in urma selectiei, orice persoana nou venita parcurge un curs practic in vederea dezvoltarii abilitatilor de comunicare orala si interactiune.

Problema fluctuatiei de personal este una din dificultatile cu care ne confruntam, aspect normal de altfel in primii ani de activitate. In ce ii priveste pe copii, este important din punctul nostru de vedere ca cei mici sa fie obisnuiti cu rutina unei gradinite, cu mediul acesteia si sa nu se creeze o relatie de dependenta fata de adult. In acest fel ei pot fi ajutati si sa parcurga mai usor eventualele plecari ale unui membru din echipa, care are totusi un impact negativ asupra tuturor celor implicati. Parintii trebuie informati in cazul unor schimbari si e necesara prezentarea pasilor urmati de catre gradinita pentru redresarea situatiei .

4. Care este modul de functionare si organizarea a gradinitei si respectiv ce cuprinde programul educativ oferit copiilor?

Programul de functionare a gradinitei este de luni pana vineri in intervalul 7.30-18.30. Primirea copiilor se face pana in ora 9, interval in care are loc si controlul medical zilnic. Copiii servesc patru mese pe zi (mic dejun, gustarea de fructe sau legume, pranzul, gustare de dupa-amiaza). In functie de aceste repere orare se defasoara activitatile educative (activitati liber alese, activitati pe domenii experientiale) adaptate in functie de fiecare nivel de varsta in parte. Structura acestor activitati este pe proiecte tematice in functie de interesele copiilor, continuturile sunt predate prin intermediul metodelor activ-participative, organizarea spatiului educational este pe centre de stimulare, sunt folosite materiale didactice care respecta criteriile varstei, fiind atractive si calitative in acelasi timp. Pornind de la ideea ca 80% din abilitatile copilului de a invata se dezvolta pana la 8 ani, iar educatia timpurie are un rol hotarator in consolidarea intelectului, copiii sunt invitati sa descopere lumea prin activitati practice, discutii graduale de la concret la abstract, abordari interactive.

5. Cum se realizeaza comunicarea cu parintii in privinta stabilirii coordonatelor progresului copilului?

La inceputul fiecarei saptamani, parintii primesc pe mail programul saptamanii, astfel incat sa poata urmari in permanenta activitatea copilului la gradinita: ce teme sunt abordate in saptamana respectiva, ce povesti, poezii, cantece sunt invatate, ce vocabular este parcurs in cadrul activitatilor, ce achizitii prematematice sunt urmarite sau ce cunostinte despre mediul inconjurator invata cei mici.

Cu parintii avem o politica de open doors , in sensul ca ne pot aborda oricand doresc pentru raspunsuri la diferite intrebari, solicitari. Propunerile pertinente ale parintilor au fost luate in considerare si aplicate (exemplu: propuneri privind meniul si diversitatea lui).

Se fac evaluari ale copiilor de 2 ori pe an pentru a da parintilor mai multe informatii privind progresul inregistrat in gradinita si pasii ce vor fi urmati in perioada urmatoare pentru continuarea acestui progres. Referitor la schimbarile in rutina noastra ca urmare a discutilor cu parintii acest lucru s-a petrecut doar daca a avut legatura cu bunastarea copilului, siguranta sa sau sanatatea.

6. Care sunt aspectele pe care le aveti in vedere in recompensarea si sanctionarea comportamentelor copiilor?

In perioada de formare intiala precum si pe tot parcursul anului, modalitatatea prin care noi, ca adulti, motivam, recompensam si sanctionam comportament este unul din punctele de discutie. Sanctionarea comportamentului negativ, implica recompensarea comportamentului pozitiv. Mergem, in principal, pe coordonatele disciplinarii pozitive, adica focalizarea pe aspectele pozitive ale unui comportament, care il invata pe copil responsabilitatea propriului comportament, auto-controlul si auto-disciplinarea. De asemenea, folosim metoda time-out, ce presupune scoaterea copilui din situatie pentru o perioada determinata de timp, pauzele fiind metode de disciplina eficiente la orice varsta. Ceea ca insa este cu adevarat important este consecventa in respectarea acesor reactii.

O alta regula importanta in motivarea copilului este sa ii oferi recompense dupa activitatea respectiva pe care copilul a dus-o la bun sfarsit, si nu inainte. La fel de important, nu rasplati orice gest al copilului cu recompense materiale. Acestea nu trebuie sa determine in totalitate comportamentul copilului, ci doar sa il modeleze. In caz contrar, copilul va conditiona fiecare gest al sau si nu va invata nimic, in afara de faptul ca santajul este cea mai buna metoda pentru a obtine ceea ce isi doreste. De aceea este recomandat sa inlocuiesti pe cat posibil recompensele materiale cu lauda si cu incurajarile.

Este important si in cazul recompensarii, si in cazul sanctionarii comportamentelor copilului sa precizam intotdeauna actiunea pentru care s-a intervenit. Nu este suficient un simplu “Bravo” sau un simplu “Nu e bine” .

In privinta metodelor de invatare pozitiva, recomand parintilor cartea “Copiii sunt din rai" scrisa de celebrul Dr. John Gray.

Gradinita King George
Telefon: 0763 642 595
E-mail: [email protected]
www.king-george.ro

 

 


Lasă un răspuns

Sus