Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Grasimile bune pentru organism

Grasimile bune pentru organism

Contrar a ceea ce crede majoritatea, grasimile nu trebuie sa lipseasca din alimentatia noastra zilnica. Ele sunt o sursa importanta de energie si ii ofera organismului beneficii fara de care acesta nu poate functiona normal:

–> grasimile furnizeaza acizi grasi esentiali (Omega 3 si Omega 6), pe care organismul nu ii poate sintetiza, dar de care are nevoie pentru diferite procese;

–> grasimile ajuta la asimilarea vitaminelor liposolubile (A, D, E si K) din alimente; fara grasimi, aceste vitamine absolut necesare pentru organism nu se asimileaza in cantitate suficienta.

Nutritionistii recomanda ca alimentatia zilnica sa contina toate cele trei mari tipuri de nutrienti, in urmatoarele proportii:

  • glucide: 55%
  • proteine: 15%
  • grasimi: 30%

Problema este ca nu toate grasimile sunt bune. Cele de care trebuie sa te feresti sunt grasimile saturate, de origine animala. Consumate in exces, ele cresc nivelul colesterolului in sange, marind riscul aparitiei bolilor cardiovasculare. Tot din categoria grasimilor rele fac parte si grasimile trans. Acestea sunt obtinute in industrie, prin hidrogenarea partiala a grasimilor vegetale, si sunt cel mai des intalnite in produse de patiserie, snacks-uri, chips-uri, mancare tip fast food si mancaruri prajite.

Grasimile bune = grasimi nesaturate

Grasimile bune sunt cele care contin acizi grasi nesaturati, de aceea au o consistenta moale sau lichida, chiar si tinute la temperaturi scazute (frigider).

Grasimile bune pot fi mononesaturate (uleiul de masline) sau polinesaturate (cele mai multe uleiuri vegetale – de rapita, de in, de floarea-soarelui si de porumb; margarinele tartinabile, maionezele, nucile, alunele, fisticul, pestele gras).

GRASIMILE ESENTIALE sunt grasimi polinesaturate care contin acizi grasi esentiali Omega 3 si Omega 6, implicati in reglarea tensiunii arteriale, coagularea sangelui, contractia musculara, buna functionare a sistemului imunitar. Acesti acizi nu pot fi produsi de organism, de aceea e foarte important ca ei sa provina din alimentatie.

Omega 6 se gaseste in:

  • ulei de floarea-soarelui si de porumb
  • seminte de floarea-soarelui
  • margarine tartinabile de calitate
  • alune si fistic

Omega 3 se gaseste in:

  • peste gras
  • ulei de in si de rapita
  • nuci


Lasă un răspuns

Sus