Esti aici
Femeia.ro > Carieră > Antreprenori în vreme de furtună: Monica Cadogan

Antreprenori în vreme de furtună: Monica Cadogan

Are 38 de ani, 4 copii și o afacere de succes. Se numește Monica Cadogan, este CEO Vivre.ro și jurată în „Imperiul Leilor”, emisiunea de la Pro TV.

Am început interviul cu Monica înainte de dezlănțuirea crizei coronavirusului, de aceea citez aici primele răspunsuri ale ei:

Cum ai făcut primul milion?

MC: Primul an întreg de Vivre a adus și primul milion. A fost un an pe “repede-înainte”, în care verificam statisticile de vânzări de 30 ori pe zi. La început făceam de toate – de la recrutare, recepția produselor, interacțiuni cu clienții, până la discuții cu furnizori.

Ce calitate îi trebuie unui individ cu o idee bună ca să devină un individ cu o idee de succes?

MC: Curajul de a lua decizii și a-și asuma responsabilitatea. Dacă ai curaj, potențează rezultatul cu atenție la detalii, seriozitate și implicare.

Ce a însemnat norocul pentru tine?

MC: Să mă întâlnesc cu oameni cheie din viața mea – soțul meu, cofondatorii mei la afacerea online, mentorul meu, oamenii de la Purcari. Ei mi-au schimbat direcția și au adus o multitudine de elemente bune – viziune proaspătă, valori clare, structură.

Care este cel mai mare obstacol în calea unui întreprinzător în România?

MC: Cel mai mare obstacol este frica de necunoscut.

Dacă ar fi să o iei de la început acum, ai alege un domeniul „plin“, în care s-a demonstrat deja că e nevoie de noi întreprinderi, sau ai prefera un „teren virgin“?

MC: Sunt adepta inovației, dar nu îmi este frică de concurență, dimpotrivă, o consider un semnal pozitiv, arată că ești în locul potrivit, dar trebuie să îți găsești strategia potrivită. Dacă am bani de investit, aș alege un domeniu mare, profitabil, fragmentat cu multe ineficiențe (comerț, transport, logistică, producție). Dacă sunt fără capital, aleg un domeniu cu multă valoare adăugată, nișat (cum sunt construcțiile, serviciile) și mă concentrez să acumulez capital. Ideal în business este să acumulezi în timp fie profit, fie cotă de piață.

 

Acum însă, simt nevoia să o întreb altceva.

Monica Cadogan

Cum suporți acest timp de izolare, tu și familia ta?

MC: Am ales întotdeauna să văd partea bună a lucrurilor, mai ales acum, când am posibilitatea să petrec mai mult timp alături de soțul meu și de copii. Economisesc zilnic cel puțin două ore (drumul spre birou, traficul din București către întâlniri etc.) pe care le folosesc citind sau relaxându-mă. Deci, nu aș spune că suport timpul în izolare, ci că mă bucur extrem de mult de aceste momente. Familia mea este numeroasă, cred că e și cel mai curajos lucru pe care l-am făcut de-a lungul vieții – să-mi construiesc o familie mare, să aduc pe lume patru copii minunați. Nu avem timp să ne plictisim. Facem activități împreună, ne distrăm. Suntem energici. Așa sunt și eu, așa sunt și copiii mei. Sincer, sunt mai ocupată și mai eficientă ca niciodată: îmi dozez corect energia, răspund la mail-uri în timp record, muncesc și învăț lucruri noi într-un ritm impresionant. Sunt bucuroasă că am timp să iau pauze de prânz, să gătesc și să petrec timp de calitate cu familia mea.

Ce îți lipsește cel mai mult?

MC: Îmi lipsește contactul uman care mă energizează și inspiră. Eu sunt construită ca o “oglindă” și reflectez ceea ce mă înconjoară. Acum am un mediu mic, burghez, confortabil, familist, liniștit, pentru că în perioada pandemiei ne-am mutat la Tulcea. Și îmi lipsește și marea, dar nu doar în această perioadă, ci mereu în timpul anului.

Ai descoperit ceva nou legat de tine și/sau legat de oameni/societate?

MC: Mi-am adus aminte ce repede trece viața, ce mult cresc copiii într-un an și mai ales cât de obosită eram de toate drumurile și circumstanțele în care m-am aflat în ultimii ani. Dar acestea nu erau lucruri noi.

Am descoperit că lucrez alături de oameni extraordinari, ne-am adaptat exemplar în contextul actual. Mai bine de jumătate de echipă lucrează de acasă, iar business-ul funcționează, generează rezultate și începem proiecte noi. Nu este puțin lucru, mai ales că mulți retaileri au fost nevoiți să își reducă drastic activitatea și nu s-au repliat încă.

Cine (ce categorii sociale, industrii, domenii de activitate) crezi că vor fi cei mai afectați de criza economică care va urma?

MC: Cred că cele mai afectate vor fi companiile supraspecializate (nișate) și care depind de mulți intermediari. Pentru că eficiența vine la pachet cu riscul, iar riscul este cel care ne îngrijorează în următorii 2 ani. Efectele se resimt deja, probabil se vor reseta multe lucruri.

Suplimentar, turismul probabil va simți rearanjări masive, iar companiile aeriene trebuie să își rescrie modelul de business. Aș spune mai degrabă că nu vor exista actori economici sau sociali deloc afectați de criza generată de pandemia de coronavirus. Nu cred că în criza actuală vor fi multe lucruri noi nemaivăzute. Probabil vor fi elemente din alte crize, amestecate diferit. Și este clar că se vor acutiza tendințe deja prezente (lucrul la distanță, modul cum călătorim, consumăm etc.).

Ce ar trebui să facă fiecare dintre noi pentru a evita să fie grav lovit de criză?

MC: Oricum se va manifesta acest fenomen economic, trebuie sa ne pregătim sufletește, să menținem moralul ridicat. Acum este momentul să înțelegem că doar împreună putem să trecem peste orice obstacol. Trăim o perioadă în care cei solidari vor avea cel mai mult de câștigat. Și nu vorbesc doar despre câștiguri materiale, ci mă refer și la sentimentul de mulțumire și satisfacție pe care îl dobândești atunci când ești atent la ce se întâmplă în jur și oferi o mână de ajutor.

Ai sfătui un mic antreprenor să înceapă ceva în perioada imediat următoare? Cam ce crezi că ar fi de făcut?

MC: Atunci când e panică generală, cel mic poate învinge pe cel puternic. Cred că perioada următoare este potrivită să faci ce știi cel mai bine deja. Să începi să concurezi cu actori mari, livrând mai repede sau mai bine. În perioada următoare riscul și durata de încasare sunt mari, așa că o companie mică poate identifica multe oportunități.

Mă fascinează antreprenorii, mai ales cei la început de drum. Îi încurajez să fie alerți și flexibili. Să creadă în șansa lor și să își aleagă bătăliile. Ca sfat general, le-aș transmite să își cunoască cifrele, să înțeleagă partenerii și să fie atenți la direcția în care se îndreaptă lucrurile. Cum am menționat și cu alte ocazii, dacă sunt suficient de vigilenți, pot acapara piața și pot atrage talent cu costuri scăzute. Iar acestea ar fi doar câteva exemple.

Te mai implici în ceva acum? Întreprinderi sau acțiuni sociale?

MC: Pun umărul oriunde cred că pot ajuta. Sunt aproape de colegii mei, păstrăm legătura în permanență și facem eforturi comune să menținem afacerea în parametri cât de cât normali. Ne implicăm în acțiuni sociale, pentru că acum este nevoie de sprijinul nostru. Am donat zilele acestea peste 700 de produse pentru dotarea unui centru medical destinat tratării pacienților afectați de COVID-19. Am mobilizat resurse importante, facem tot posibilul să sprijinim retailerii români și avem un proiect activ în acest sens. Suntem în permanență aproape de clienții noștri. Este o filozofie de #Împreună, implementată atât în viața personală, cât și în cadrul companiei. Pe viitor, îmi doresc să construiesc produse cu tehnologie, așa că lucrez și am planuri și în această zonă.

 

Text: Roxana Melnicu

Foto: PR (Pro TV)

 

Comments

comments

Lasă un răspuns