Esti aici
Femeia.ro > Cariera > Designer pentru Hollywood

Designer pentru Hollywood

Nicole Kidman, Jude Law şi Demi Moore se numără printre celebrităţile care i-au purtat ţinutele în blockbustere hollywoodiene. Şi, de parcă o asemenea reuşită profesională n-ar fi fost de-ajuns, creatoarea de costume de film Oana Păunescu s-a ambiţionat să-şi încerce norocul şi-n alte afaceri de suflet.

Lista vedetelor de primă mână care s-au afişat pe marele ecran în creaţiile ei vestimentare pare nesfârşită: Orlando Bloom, Natalie Portman, Dustin Hoffman, Renée Zellweger, Nicolas Cage, Milla Jovovich. „Cu cât sunt mai mari actorii cu care lucrez – începe designerul să povestească –, cu atât îşi doresc mai mult să creeze un personaj veridic. Iar eu lucrez cu personaje, nu cu actori.

După ce ne terminăm treaba, se întâmplă să luăm masa împreună, iar asta schimbă brusc relaţiile dintre noi.“ Nu toate aceste nume grele ale cinematografiei americane i-au călcat pragul atelierului din Bucureşti, însă fiecare dintre vedete a devenit un apropiat al Oanei Păunescu. Cu toate astea, designerul de costume nu scoate în evidenţă relaţia personală pe care a stabilit-o cu nişte monştri sacri ai marelui ecran, ci preferă să aducă în discuţie detaliile meseriei practicate cu atâta dăruire.

De la Fondul Plastic la Buftea

Bucureşteancă get-beget, Oana Păunescu s-a pregătit întreaga adolescenţă pentru o carieră diplomatică, însă cea care a „deturnat-o“ a fost profesoara de matematică: „Într-a XI-a, mă vedea desenând întruna şi le-a sugerat părinţilor un alt traseu profesional pentru mine“. După ce a absolvit Arte Plastice, secţiunea Scenografie, cu cea mai mare medie din an, a fost repartizată la teatrul din Bacău. După un an, s-a întors în Bucureşti, cu riscul de-a regresa în carieră. „Am ajuns să lucrez la Studiourile Buftea, dar ca asistentă. Primul job a fost să mut hârtii de colo-colo într-un birou.“ Dar oportunităţile nu au ocolit-o pe Oana. La numai 25 de ani, şi-a făcut debutul în film. Şi nu oricum. A semnat costumele pentru pelicula „Domnişoara Aurica“ şi, în urma succesului avut, a obţinut o bursă la Uniunea Artiştilor Plastici şi numeroase premii. „Aşa i-am făcut pe toţi să-și dea seama că exist!“, spune mândră nevoie mare.

Din păcate, n-a prea apucat să culeagă laurii succesului, pentru că a venit Revoluţia din 1989. „Nimeni n-a mai făcut film timp de vreo doi ani“, a precizat. Însă tot răul spre bine. Pentru că o astfel de criză a determinat-o pe Oana să se reorienteze profesional.

Buticul cu ziare

În timpul facultăţii, a reuşit să se susţină financiar prin forţe proprii. Vindea, prin intermediul magazinelor Fondului Plastic, accesorii confecţionate de ea. „Curelele din piele şi cerceii de sticlă se vindeau ca pâinea caldă!“, explică Oana cât se poate de clar. Şi, având o asemenea experienţă la activ, s-a gândit, după ’89, să-şi deschidă propriul magazin în care să comercializeze produsele ieşite din mâinile şi priceperea ei.

După achiziţionarea spaţiului, s-a trezit cu un magazin gol, fără marfă, într-o stare deplorabilă. Dar n-a disperat. L-a zugrăvit, l-a amenajat cu ziare de sus până jos – în lipsa unui buget alocat pentru aşa ceva – şi le-a convins pe toate rudele ei de sex feminin să împletească pulovere din lână în vederea comercializării. „Ele împleteau, eu brodam, iar rezultatul a fost un mare succes!“

Viaţa la Castel

În ’91, a lăsat andrelele şi ghemotoacele de lână deopar-te şi a reluat lucrul la filme. Dar nu pentru că s-a pus din nou în mişcare industria cinematografică românească, ci fiindcă au venit producători americani la noi în ţară pen-tru a căuta mână de lucru destul de puţin costisitoare, însă eficientă. „Filmul «Subspecii» a fost debutul meu în filmul american“, mărturisește cu mândrie. Ea a realizat costumele pentru această peliculă, iar Vlad Păunescu, soţul ei de atunci şi de acum, a semnat imaginea. Încântaţi de serviciile asigurate de cei doi soţi, americanii le-au propus să continue colaborarea şi, chiar mai mult decât atât, să devină împreună producători de film. Aşa a luat naştere Castel Film. „Asta a devenit principala sursă de venit şi de satisfacţie“, spune fără echivoc.

Haute couture sau haute cuisine?

Singura afacere pe care o mai are în desfăşurare în paralel cu activitatea de la Castel Film este restaurantul Dada, deschis în urmă cu 6-7 ani. „Nu pot să spun că mă dau în vânt după gătit, dar îmi place foarte mult să mănânc“, explică Oana alegerile ei în business. Dar să nu uităm de magazinul din Tache Ionescu, unde expune şi vinde genţi după bunul său plac. Doar atât a rămas din Atelierele Dada, la care a fost nevoită să renunţe în 2011.

Înfiinţate în ’95, când designerul şi-a dorit să rupă gura târgului şi-n lumea modei, Atelierele Dada nu au adus profitul aşteptat. „Eu sunt un bun coordonator, însă, când ai patru magazine şi 16 vânzători, îţi trebuie contabili, ai TVA-uri şi câte şi mai câte, iar pentru mine a fost dezastruos!“ Între timp, a primit tot mai multe propuneri din domeniul cine-matografic, astfel că, după 16 ani de existenţă pe piaţa fashion din România, Atelierele Dada s-au transformat în Dada Costumes. „Fără regret, m-am întors la ce ştiu eu să fac cel mai bine: costume de film.“ Asta până se iveşte următoarea provocare şi vom vedea brandul de suflet al Oanei Păunescu în continuă extindere.

Zoom pe Hollywood

Am tras-o de limbă pe Oana despre lucrul cu actorii pe care îi cunoaște toată planeta și iată ce detalii picante am aflat:

  • Mickey Rourke, care a lucrat la una dintre producţiile noastre, întreba la filmare: „Eşti român? Bine, atunci vorbesc cu tine mai mult“.
  • Există actori care refuză să vină la noi, în România. Pur şi simplu nu vor să părăsească Los Angelesul, iar atunci se renunţă la ei. Chiar s-a întâmplat să pice proiecte din cauza unor staruri care au refuzat să vină în România. Dar astea sunt excepţii.
  • Culmea e că tocmai actorii hollywoodieni care nu se regăsesc pe lista A sunt nesuferiţi şi fiţoşi. Nu s-a întâmplat niciodată ca vreunul dintre actorii foarte cunoscuţi să-şi dea aere.

Articol preluat din ediția de octombrie 2014 a revistei Femeia.

Text: Alexandra Rotărescu     

Foto: Vlad Stănescu

Machiaj: Loredana Dodiță/Salon Color by Vali Sava


Lasă un răspuns

Sus