Culori care te fac să cumperi

Culori care te fac să cumperi

Specialiștii din marketing și vânzări din întreaga lume au descoperit de mult timp forța culorilor. Produsele sunt colorate astfel încât să facă apel la anumite dorințe și să satisfacă, prin ele însele, anumite nevoi. Oamenii nu cumpără doar lucrurile, ci și culorile lor.

Designul bun este modelat în funcție de percepțiile și dorințele cumpărătorilor. Creierele noastre sunt programate să consume, să proceseze și să digere informația vizuală mai rapid. De aceea culorile sunt esențiale în marketing și design. Ele au un impact major asupra minții noastre și determină felul în care gândim despre anumite produse. Mai mult, culorile ne afectează psihic și sunt unelte puternice în mâinile specialiștilor care vor să ne vândă produse.

Psihologia culorilor

Felul în care culorile afectează psihicul uman este studiat de mult timp și face parte din psihologia comportamentală. Neil Patel, expert în marketing, spune că „85% din motivele pentru care cumperi un anumit produs se datorează culorii lui“. În studii ample efectuate de-a lungul mai multor ani, s-a dovedit că 92% din oameni susțin că dimensiunea vizuală (culoarea, designul) îi influențează la cumpărături. Mai mult, oamenii emit o judecată inconștientă privind un produs în decurs de 90 de secunde de când îl văd prima dată, iar această judecată se bazează în principal pe culoare.

Spune-mi ce culoare alegi

Culorile primare, roșu, galben și albastru, sunt cele care nu pot lua naștere prin combinarea celorlalte. Culorile secundare (verde, portocaliu și mov) iau naștere prin amestecarea culorilor primare. În fine, culorile terțiare apar prin amestecul culorilor primare și secundare. Din perspectiva marketingului, cele mai bune culori pentru atragerea cumpărătorilor sunt culorile luminoase primare și secundare: roșu, verde, galben și portocaliu. Culorile mai închise (negru, maro, mov) nu sunt la fel de atrăgătoare. Dar cea mai mare putere de atracție o exercită portocaliul. Nu degeaba butoanele „adaugă în coș“ au deseori această culoare. Alegerea unei culori pentru un anumit produs nu este însă un proces simplu, producătorul trebuie să știe ce vrea să transmită și cui, pentru a atrage publicul dorit.

Semnificația culorilor

Albastrul semnalează încredere. Este culoarea păcii, ordinii și loialității. În marketingul american, este una dintre cel mai des folosite culori. Albastrul evocă serenitate și calm. Mesajul subtil este de încredere. Rețelele de socializare, de exemplu, folosesc albastrul drept culoare a brandului, la fel ca multe firme IT, precum IBM, Intel și Dell.

Galbenul este o culoare de avertizare, dar și de optimism. Este folosită pentru semnale de alertă. Mai mult, este culoarea care iese în evidență imediat, de exemplu pe o pagină aglomerată. Dar culoarea soarelui evocă și optimism, claritate, căldură.

Verdele simbolizează natura. Este culoarea ecologiei, naturii, mediului din jur. Dacă firma sau produsul tău au legătură cu natura, folosește verdele. Unele firme de energie, de exemplu, și-au schimbat brandul și au introdus culoarea verde în logo, pentru a semnala respectul pentru natură.

Portocaliul semnifică urgență și distracție. Evocă acțiunea, plăcerea și competiția. Echipele sportive și produsele pentru copii folosesc mult portocaliu. Este o culoare prietenoasă pentru copii. Brandurile de sucuri portocalii atrag în special publicul tânăr.

Roșul reprezintă energie. Este cald, pasional, sexi și urgent. Este culoarea sângelui, a stopurilor din trafic și a trandafirilor clasici. Este o culoare foarte folosită în industria de entertainment, iar unele sucuri nu se sfiesc să o folosească din plin.

Negrul și movul simbolizează valoarea și luxul. Cu cât nuanța este mai închisă, cu atât este mai luxoasă. Negrul și movul evocă eleganță, sofisticare și putere, de aceea designerii de lux și firmele de top folosesc în special aceste culori.

Cunoașterea acestor principii de bază pe care producătorii și specialiștii în marketing nu se sfiesc să le folosească pentru a te face să cumperi îți va fi utilă toată viața. Poate că data următoare când îți vei alege hainele, pantofii, geanta, dar și mobila sau culoarea mașinii te vei gândi de două ori înainte să scoți banii din portofel. Gândește-te ce vrei să transmiți tu însăți prin culorile alese și, mai ales, gândește-de de două ori înainte de cumpăra ceva. Cumperi produsul sau valoarea lui cromatică?

Citește și:

Articol preluat din ediția de noiembrie 2018 a revistei Femeia.
Autor: Dana Verescu
Foto: pexels.com

Cele mai citite
De Andreea Vasile | 08 octombrie 2025
De Andreea Vasile | 08 octombrie 2025

Așteptările nu distrug relațiile pentru că sunt prea mari, ci pentru că rămân nespuse. Iar atunci când nu sunt comunicate, se transformă în frustrări, tăceri și reproșuri. Dacă în adolescență e firesc să nu știm exact ce vrem, la maturitate ar trebui deja să avem curajul să cerem. Despre cum ne putem exprima dorințele și […]

Citeste mai mult
De Echipa Femeia | 16 februarie 2021
De Echipa Femeia | 16 februarie 2021

    Am facut aseara chec cu lamaie si iaurt. Am gasit o reteta noua intens aromata cu lamaie si pentru ca se facea foarte usor si promitea sa fie buna, am incercat-o. Pot sa garantez ca este un dulce perfect, se face repede, ai mereu in casa ingredientele, este deosebit de parfumat, iar dimineata, […]

Citeste mai mult