Esti aici
Femeia.ro > Promo > Alimente care-i sporesc istetimea

Alimente care-i sporesc istetimea

S-a dovedit ca hrana  saraca in proteine, vitamine, minerale, prea saraca ori prea bogata in calorii – poate sa afecteze inteligenta. Sa presupunem ca ai respectat intru totul recomandarile medicului, mai ales in ce priveste alimentatia, vitaminizarea, odihna. Ai nascut, o minunatie de copil. Dintre toate sfaturile, retine, neaparat, ceea ce este cel mai important: alapteaza-l !

Alaptarea e de aur!

 Lasa, deoparte, toata…estetica, sau orice altceva si da-i aceasta minune a naturii – laptele de mama. Este alimentul ideal, perfect. Dovada? In primele 4-6 luni de viata, copilul nu are nevoie de nimic altceva. Mai sunt necesare si alte  argumente? Se stie, nu numai ca este cel mai complet si mai echilibrat aliment pentru bebelusi, dar e si usor de digerat. Considerat extrem de important, in primele 6 luni de viata, atunci cand anticorpii primiti de la mama, in timpul sarcinii  dispar. Iar sistemul imunitar al copilului trebuie sa se maturizeze complet. Daca nu este alimentat la san, bebelusul este mai expus la unele boli. Anticorpii pe care ii contine laptele de mama protejeaza puisorul impotriva virusilor si a bacteriilor. Mai mult, el chiar stimuleaza organismul copilului sa produca anticorpi. Argumente pe care se bazeaza si recenta recomandare a Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS): alimentatia ideala pentru copil, in primele 6 luni de viata, este laptele de mama, urmand ca, pana la un an sa se alterneze hrana diversificata cu alimentatia la san.

Fierul nu trebuie sa lipseasca ! Sub nici o forma. Pentru ca, el este foarte important la sinteza hemoglobinei. Capital, de asemenea, pentru dezvoltarea, in conditii optime, a creierului celui mic. Daca o sa observi: oboseala, lipsa de concentrare, iritabilitate – s-ar putea sa fie vorba despre o carenta de fier, anemie. Fireste, doar medicul va hotari despre ce este vorba, si ce sa faci mai departe. Poti, totusi, sa nu ajungi in situatia asta. Daca, dupa ce incepi diversificarea ii vei da: cereale (fulgi de ovaz, etc.) cu lapte, supa de legume, galbenus de ou, fiert tare, carne de vita – o data, de doua ori pe saptamana. In caz de carenta de fier este bine ca, odata cu acesta sa-i dai si vitamina C, care fixeaza fierul, dar si contribuie la absorbtia acestuia in organism. Foarte bune sunt sucurile pe care le vei face in casa – din piersici, portocale, rosii. Unde gasesti fierul: in galbenus de ou, carne de vita, ficat, piersici, fulgi de ovaz dar si in legume si fructe verzi si rosii: salata, broccolli, ardei gras, rosii.

Nici o masa fara peste!

Sloganul arhicunoscut este o confirmare, dovedita stiintific, a calitatilor pestelui, in alimentatie. Esential pentru dezvoltarea si buna functionare a creierului, el este recomandat de o parte dintre specialisti chiar dupa 7-8 luni. Desigur, nu toti copilasii il agreeaza. Asta nu inseamna ca nu vei incerca toate „trucurile” posibile: de la retete cat mai variate (potrivite cu varsta puisorului) pana la prezentarea cat mai artistica a produsului tau culinar. Oricum lupta pentru a-ti convinge copilasul trebuie dusa, pana-n panzele albe, pentru ca pestele este o sursa principala de fosfor.

Proteine pentru  istetime

Din meniul zilnic al copilului nu pot sa lipseasca proteinele, foarte importanta sursa de aminoacizi. Rolul lor este sa ajute la transferul de informatii, intre celulele creierului. Cele mai bogate surse de proteine sunt: carnea si ouale; dar si produsele lactate – lapte, iaurt, branza de vaca. Nu sunt de neglijat nici cele vegetale, e adevarat, cu o valoare proteica mai mica. In primul rand, le vei gasi, impreuna cu vitamine si substante minerale in painea integrala dar si in produse de cereale, complete. Mai poti sa apelezi –dar numai dupa ce puiul tau implineste 2 ani – la mazare si fasole, sursa consistenta de proteine vegetale.

Energia din glucide

Indiferent sub ce forma, e clar: puisorul tau consuma multa energie. De unde il realimentezi? Cea mai buna sursa sunt glucidele (carbohidratii) – cu alte cuvinte, fibrele. Cartofi, paste fainoase, paine, fructe si zarzavaturi proaspete, dulciuri (dar, cu masura) – sunt cele mai potrivite pentru hrana lui, recomandate de specialisti, in cantitati echilibrate, la fiecare masa.
       
Apa = sanatate

Recomandarea specialistilor este sa-ti inveti copilasul, de mic, sa bea cantitatea necesara de lichide. Fie ca este apa (plata sau fiarta si racita) fie orice alt lichid: ceai, lapte, sucuri naturale din fructe – care nu trebuie sa lipseasca din alimentatia copilului. Este dovedit faptul ca deshidratarea organismului impiedica dezvoltarea normala a celulelor. Si, de aici, evident, proasta functionare a organismului, imbolnaviri etc.

Despre grasimi bune, grasimi rele

Esentiale in dezvoltarea copilului sunt si grasimile „bune”(nesaturate), care ajuta la maturizarea celulelor nervoase. Cum? Se stie ca, pe langa neuroni, creierul mai contine si membrane elastice, flexibile. Iar o hrana saraca in grasimi, in primii ani de viata, le poate rigidiza. Iata unde gasesti aceste grasimi „bune”: in peste, uleiuri vegetale (de floarea soarelui, porumb, masline, arahide), in peste gras (macrou, hering, sardele) dar si pestii mai putin grasi (codul, platica, bibanul) precum si crustaceele – sunt o buna sursa. La fel – nucile, semintele, alunele, avocado – contin grasimi nesaturate. Dar, aportul lor nutritiv nu este suficient. In plus, atentie sunt alergene si nu se dau copilului mic, sa nu se inece cu ele.  Prin prajire, uleiul isi pierde calitatile esentiale, de aceea se recomanda folosirea lui in salate, supe, ciorbe etc.
In concluzie, specialistii in nutritie spun ca meniul zilnic trebuie sa contina: 30% – grasimi, din care 20% – grasimi”bune” si 10%”rele”(saturate), mai ales din carne, unt, untura. Ele sunt importante pentru ca sintetizarea anumitor vitamine in organism depinde de existenta acestor grasimi. De exemplu, una dintre cele mai importante, in procesul de crestere – vitamina D – se absoarbe in organism mult mai usor in prezenta lipidelor.

La „vanatoare” de vitamine       

Vitamina A – o gasesti in spanac, morcovi, salata, ardei, ceapa verde, rosii, dar si in ficat, galbenus de ou, peste, lapte. Daca observi o uscaciune a mucoasei oculare sau la nivelul tegumentelor, o scadere a acuitatii vizuale – inseamna ca trebuie sa maresti, rezonabil, „doza” de alimente care contin aceasta vitamina. Nu exagera, sa nu provoci o intoxicatie acuta cu ea. Mai sigur, intreaba doctorul.
Vitaminele B – le vei gasi in painea neagra, carne de vita si pasare, oua, spanac. Sa stii ca ele sunt extrem de necesare dezvoltarii copilului deoarece, foarte important, stimuleaza buna functionare a creierului si vioiciunea mentala. Atunci cand observi: nervozitate, oboseala, pofta de mancare scazuta s-ar putea sa fie o lipsa a acestora. Consulta medicul.
Vitamina C – toate fructele si legumele proaspete „ofera” aceasta vitamina. Extrem de necesara pentru ca ea creste rezistenta organismului la infectii, mareste absorbtia intestinala si reduce permeabilitatea musculara, intareste memoria.
Vitamina D – in cantitati reduse o gasesti in galbenusul de ou, in ficat, in peste. Vara, datorita razelor ultraviolete (ale soarelui) organismul isi sintetizeaza singur cantitatea necesara. Iarna, insa, nu se mai intampla asa. De aceea, medicul iti va prescrie – inca din primele zile de viata ale copilului – cantitatea necesara.
Vitamina E – o iei din germeni de grau, soia, cereale integrale, oua, lapte, spanac si alte verdeturi, ulei de porumb, de masline, de floarea soarelui. Sa nu lipseasca din alimentatia celui mic pentru ca: mentine o buna circulatie a sangelui dar si contribuie la dezvoltarea neuromotorie optima.
 

Comments

comments

Lasă un răspuns