Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medical > 10 intrebari despre insolatie

10 intrebari despre insolatie

Vremea plăcută te îndeamnă să petreci mult timp afară, dar nu uita că soarele și căldura pot avea și consecințe nefaste. Află care sunt simptomele insolației, cum poți s-o tratezi rapid și, mai ales, ce măsuri iei ca s-o eviți.

În perioada estivală, ni se oferă numeroase ocazii de a profita de razele calde ale soarelui: plajă pe malul mării, ieșiri la iarbă verde, drumeții, plimbări cu bicicleta… Dar nu trebuie să uităm că o doză prea mare de soare face mult rău. Insolația este doar una dintre problemele serioase ce pot apărea dacă abuzăm de soare și căldură.

Ce este insolația?

Insolația este o tulburare gravă care apare când corpul se supraîncălzește și nu își poate scădea temperatura. Prea mult timp petrecut în soare (mai ales cu capul descoperit) și consumul insuficient de lichide duc organismul în imposibilitatea de a-și regla temperatura.

Cum poți să faci o insolație?

Insolația se poate instala când stai prea mult în soare, fără să te hidratezi corespunzător. În mod normal, când afară e cald, organismul reacționează prompt ca să-și mențină temperatura internă la valoarea de 37°C: secretă mai mult sebum și se răcorește prin transpirație. Atenție, prin transpirație se pierde o cantitate importantă de apă și săruri minerale: într-o după-amiază însorită, poți pierde în acest mod aproape un litru de apă. Dacă nu consumi suficiente lichide, te deshidratezi, cantitatea sudorii scade și crește pericolul insolației.

Care sunt cele mai sensibile persoane?

Deși cu toții ar trebui să ne protejăm de soare și de căldura copleșitoare, unele categorii de persoane sunt mai fragile și pot cădea mai ușor pradă insolației. Care anume sunt acestea?

  • Bebelușii și copiii sub cinci ani. Capacitatea lor de a transpira este mai mică decât a adulților, așa că se adaptează mai greu la schimbările de temperatură. De asemenea, cei mici depind de adulți pentru a se hidrata și a se adăposti de căldură, ceea ce îi expune și mai mult riscului.
  • Vârstnicii. Sistemul de termoreglare al persoanelor în vârstă nu funcționează întotdeauna perfect: vasele lor de sânge nu se mai dilată cu ușurință, iar mecanismul transpirației este mai puțin performant. În plus, mulți dintre seniori b eau insuficiente lichide, din cauză că li s-a diminuat senzația de sete.
  • Bolnavii cronici. Cei care suferă de diabet, insuficiență respiratorie sau cardiacă, hipertiroidie, Parkinson, Alzheimer sunt mai sensibili la soare.

Care sunt primele simptome?

În funcție de cât de importantă a fost expunerea la soare, simptomele insolației pot fi mai mult sau mai puțin grave. „Atacul“ soarelui asupra organismului provoacă la început senzația de căldură la nivelul feței și înroșirea pielii, în special a feței. Își fac apoi simțită prezența și alte semne: oboseală, redoarea cefei, dureri de cap, senzație de greață, palpitații, somnolență și țiuit în urechi. La un copil mic pot apărea și vărsăturile și diareea.

Cum se manifestă o insolație severă?

Febra atinge valori mai mari de 39,5ºC, pielea este fierbinte și uscată, pulsul e rapid, respirația – sacadată, apar fotofobia (ochii sunt sensibili la lumină), durerile musculare, greața, vărsăturile, tulburările de vedere, moleșeala, confuzia, tulburările de comportament. Dacă nu se intervine cu tratament, se poate ajunge la convulsii, tulburări de ritm cardiac, pierderea conștienței, chiar comă.

De reținut că insolația poate evolua rapid, în special la persoanele fragile, putând duce chiar la deces.

Ce măsuri de tratament trebuie să iei?

Tratamentul are drept scop scăderea temperaturii corpului. Încă de la primele semne că e ceva în neregulă, retrage-te într-un loc cu umbră și răcoare, dezbracă-te de haine și răcorește-ți corpul cu un prosop înmuiat în apă călduță sau pune-ți comprese cu apă rece (nu cu gheață) pe frunte și pe ceafă. Repetă măsurile de răcorire a corpului ori de câte ori e nevoie. Bea apă în cantități mici, dar des (apa să nu fie foarte rece). Măsoară-ți temperatura la fiecare zece minute, iar când a ajuns la valoarea de 38,5ºC, încetează măsurile de scădere a febrei. Dacă starea ta generală rămâne proastă sau se agravează ori nu scade febra, cheamă medicul!

Poți scădea cu medicamente febra cauzată de insolație?

Nu. Aspirina și paracetamolul sunt contraindicate în cazul insolației sau al extenuării provocate de căldură. Aceste preparate nu au efect asupra febrei ce însoțește insolația. Paracetamolul poate agresa ficatul, care deja este sensibilizat de căldură și deshidratare, iar aspirina duce la tulburări în circulația sângelui.

Cum poți preveni insolația?

  • Nu sta mult la soare și în nici un caz între orele 11-17, când soarele arde cel mai tare. În acest interval, este preferabil să stai în interior, la răcoare. Dacă ieşi afară între aceste ore, nu sta în plin soare, nu face sport şi nu depune efort fizic!
  • Cât timp stai afară, bea lichide la fiecare 30-40 de minute (apă minerală, suc de fructe și legume), chiar dacă nu simți că ți-e sete. Ar trebui să consumi cel puțin doi litri de lichide pe zi. Dacă urina este clară, deschisă la culoare, asta înseamnă că bei suficiente lichide.
  • Răcorește-ți ceafa, gâtul și încheieturile cu comprese reci și fă un duș cu apă călâie ori de câte ori te simți încinsă.
  • Nu face abuz de cafea și alcool, nici măcare de bere; acestea sunt diuretice, favorizând deshidratarea.

Ce haine te protejează mai bine?

Ca să eviți supraîncălzirea și să te protejezi de acțiunea directă a soarelui, îmbracă-te cu haine comode, largi, de culoare deschisă, din țesături naturale (bumbac, in). Acoperă capul cu pălărie sau șapcă din bumbac, care să-ți protejeze și ceafa. Evită îmbrăcămintea strâmtă, care împiedică evaporarea transpirației.

10 Când trebuie consultat medicul?

  • Dacă starea generală este alterată și apar semne de confuzie.
  • Dacă victima își pierde cunoștința, are convulsii sau nu reacționează normal, trebuie chemată imediat ambulanța.
  • Dacă apar simptome precum amețeli, grețuri, somnolență, puls rapid, dureri de cap ce seamănă cu un junghi, crampe musculare ce durează peste o oră.

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.31/07.08.2014

Autor: Angelica Cîlțan

Sursa foto: Thinkstock


Lasă un răspuns

Sus