Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medical > Afectiuni legate de frig

Afectiuni legate de frig

 
Iată la ce să te aştepţi şi ce remedii antifrig să aplici la nevoie.

 O inimă de „gheaţă“ 

În urma eforturilor de adaptare la temperaturile joase, bătăile inimii se înmulţesc, corpul pierde apă, iar sângele devine mai vâscos. Din cauza acestor modificări, iarna, cardiacii sunt mai expuşi riscului unui infarct sau a unui accident vascular cerebral. Persoanele cele mai vulnerabile sunt cardiacii, diabeticii, astmaticii, hipertensivii, cei cu boli renale cronice sau care au o vârsă înaintată. 

Sfat: Evită pe cât posibil expunerea la temperaturi extreme. Mergi la sală pentru exerciţii cardio, care-ţi pun inima la treabă şi te încălzesc pe loc. 

Iarna răceşti mai des

Nu este un mit faptul că în sezonul rece guturaiul e o afecţiune mai des întâlnită. Un grup de cercetători de la Universitatea Yale a constatat că temperaturile scăzute reduc apărarea imunitară naturală a organismului faţă de rinovirus ‒ un agent patogen care provoacă o mare parte din cazurile de guturai. Aşadar, faptul că răcim mai des iarna se datorează aerului mai rece pe care-l respirăm, care răceşte căile respiratorii superioare şi favorizează activitatea rinovirusurilor.

Sfat: Vinul consumat în cantităţi moderate poate fi un aliat puternic împotriva guturaiului, stimulând imunitatea faţă de sutele de virusuri care-l cauzează. 

Se agravează tulburările circulatorii

Din cauza frigului, circulaţia sângelui la nivelul mâinilor, picioarelor şi degetelor poate avea de suferit. Această complicaţie apare mai ales la cei cu insuficienţă cardiacă, arteroscleroză, diabet zaharat dar şi în cazul unei valori crescute a colesterolului „rău“ în sânge. Au de suferit şi persoanele cu tulburări neurovegetative de tipul sindromului Raynaud ‒ o boală favorizată de frig şi cauzată de un spasm al arterelor care irigă extremităţile,dar şi nasul şi urechile. Primele simptome ale bolii arteriale periferice sunt răcirea extremităţilor, furnicăturile, amorţirea şi durerea, însă în cazuri mai grave poate surveni chiar şi necrozarea segmentului afectat.

Sfat: Pune din plin în salate măsline. Persoanele care consumă preponderent ulei de măsline şi legume gătite sunt cu 75% mai puţin predispuse la artrita reumatoidă decât cele care le consumă rareori.

Rinichii pot fi afectaţi de umiditate

Gerul şi umezeala pot duce la sensibilizarea rinichilor. Astfel, iarna pot apărea mai uşor infecţii ale rinichilor, care dau simptome precum dureri lombare, febră şi stare generală de rău. De asemenea, şi vezica urinară este sensibilă la frig, de aceea poate apărea cistita, inflamaţie a vezicii manifestată prin usturimi la urinare şi prin micţiuni frecvente. Pe lângă tratamentul corect al acestor afecţiuni, este important să te hidratezi corespunzător şi să îţi adaptezi vestimentaţia în ton cu sezonului rece, adică să porţi haine groase şi mănuşi.

Sfat: Ceaiul din frunze de zmeură reduce durerile şi durata infecţiilor tractului urinar. Este eficient mai ales dacă îl consumi regulat, imediat după începerea problemelor. 

 

 
Poţi avea alergie la frig

Aşa cum vara poate să apară alergia la soare (de fapt, la lumina puternică a zilei), la fel se întâmplă şi iarna, când anumite persoane dezvoltă anticorpi care interpretează temperaturile joase drept inamici redutabili. Semnele că suferi de alergie la frig sunt variate şi apar, de obicei, la nivelul tegumentelor. Printre ele, senzatie de mâncărime a pielii, de arsură sau înţepătură, urmate de eritem (roşeaţă), dar şi papule (mici ridicături la nivelul pielii) sau chiar angioedem (umflarea buzelor, a pleoapelor şi a extremităţilor). Uneori, poate să apară senzaţia de „nod in gât“, iar alteori manifestările pot include şi dureri de cap sau abdominale, greaţă, ameţeli, diaree ori senzaţie de sufocare.

Sfat: Călugării tibetani practică o formă de meditaţie numită „g-tummo“, care controlează „energia internă“ şi prin care îşi pot creşte temperatura organismului. O altă formă de meditaţie care pare să dea roade este  să-ţi închipui flăcări la baza coloanei vertebrale. 

Deshidratarea apare şi iarna

E cât se poate de greşit să asociezi consumul celor doi litri de lichide indicat de medic doar cu sezonul cald şi temperaturile caniculare. Nevoile organismului nu ţin cont de perioada din an în care te afli. Mai mult, atunci când te îmbraci cu straturi succesive de haine, acestea pot absorbi umiditatea naturală a pielii, evaporând-o şi cauzând uscăciunea acesteia. Soluţia? Bea apă şi iarna, la fel cum faci în restul anului. 

Sfat: Dacă vrei să împuşti doi iepuri dintr-o dată (să te hidratezi şi să te încălzeşti), optează pentru savurosul ceai de ghimbir, un tonic general pentru organism, care îmbunătăţeşte circulaţia sângelui şi previne apariţia bolilor cardiace. Căldură în simţiri îţi va aduce şi combinaţia dintre ceaiul negru şi scorţişoară, cuişoare, cardamom şi nucşoară.

Depresia sezonieră 

Zilele scurte de iarnă, lipsa luminii şi a soarelui îşi pot pune amprenta negativ asupra stării tale psihice. Astfel, te poţi confrunta cu depresie de sezon, manifestată prin tristeţe accentuată, lipsă de interes pentru activităţile obişnuite, insomnie şi nervozitate. 

Sfat: Cântă! Melodia preferată îţi va reda pe loc starea de bine. Sau, dacă eşti gurmandă, consumă o porţie de floricele de porumb în timp ce vizionezi o comedie spumoasă. Un snack bogat în carbohidraţi şi cu un conţinut scăzut de grăsimi poate ajuta la refacerea nivelului serotoninei din creier, îmbunătăţindu-ţi astfel starea psihică. 

Arsuri solare iarna? E posibil! 

Mai ales dacă eşti o iubitoare a sporturilor de iarnă şi petreci ziua întreagă pe pârtie. Explicaţia e simplă. Razele soarelui se reflectă în toate unghiurile şi din toate părţile atunci când întâlneşte suprafeţe lucioase ca zăpada, gheaţa sau apa şi „lovesc“ cele mai sensibile şi mai expuse zone ale pielii – nasul, buzele, pleoapele. În plus, în zonele situate la altitudini ridicate, unde aerul este mai curat şi razele ultraviolete ajung repede pe sol, expunerea la soare provoacă mult mai uşor arsuri solare. Ca să le previi, aplică o cremă sau loţiune cu grad ridicat de protecţie anti UV, dar şi balsam de buze. Iar pentru ca lumina puternică să nu te orbească, acoperă-ţi ochii cu ochelari de soare. 

 


Lasă un răspuns

Sus