Esti aici
Femeia.ro > Sănătate > Nutriție și diete > Dependența de zahăr: de ce apare și cum putem scăpa de ea

Dependența de zahăr: de ce apare și cum putem scăpa de ea

dependenta de zahar

Zahărul este o substanță care creează dependență, nu degeaba producătorii de alimente îl strecoară peste tot pe unde pot: în băuturi, cereale, iaurturi, supe, dressing-uri pentru salate, sosuri pentru paste etc. Cu cât mănânci mai mult, cu atât simți nevoia de mai mult.

Conform nutriționiștilor, necesarul zilnic de zahăr pentru o femeie este de 50 de grame pe zi, adică în jur de 6 lingurițe. În această cantitate nu intră fructele, dar intră, pe lângă prăjituri, ciocolată și alte dulciuri, orice aliment îndulcit – nu neapărat cu zahăr. Siropul, dextroza, melasa, glucoza, maltoza și fructoza sunt îndulcitori care se regăsesc pe o grămadă de etichete ale produselor din supermarket-uri și pe care trebuie să le consumi cât mai rar.

De la o zi la alta, mai apare câte un studiu care adaugă noi pericole pe lista de afecțiuni cauzate de consumul de zahăr: obezitate, hipertensiune arterială, anxietate și chiar boli de inimă sau atacuri cerebrale. În plus, zahărul are rol major în stricarea danturii și îmbătrânirea prematură a pielii.

În ciuda riscurilor însă, continuăm să consumăm zahăr. De ce? Pentru că zahărul întrunește toate criteriile specifice substanțelor care creează dependență:

  • la fel ca alcoolul și drogurile, consumul de zahăr stimulează eliberarea de serotonină și dopamină;
  • oamenii îl consumă compulsiv, în ciuda consecințelor negative dovedite;
  • consumul continuu poate dezvolta toleranță la efecte;
  • când corpul nu-și mai primește cantitatea de zahăr cu care este obișnuit, apare pofta de dulce (așa cum, în cazul consumului de droguri, apare sevrajul).

Citește și: Alimente „sănătoase” pline de zahăr pe care să le eviți

Ce-i de făcut?

Să scapi de dependentă de zahăr e mai simplu de zis decât de făcut, deoarece rădăcinile acestei dependențe sunt atât fizice, cât și emoționale. Ține minte că pofta de zahăr scade în intensitate pe măsură ce scade cantitatea pe care o consumi.

Iată câteva trucuri care te pot ajută să-ți ții sub control pofta de zahăr:

  • Înlocuiește dulciurile cu fructe, morcovi, roșii cherry sau fructe uscate. În loc de sucuri carbogazoase, ice tea-uri și nectare din comerț, fă-ți singură sucuri proaspete. Odată ce ți-ai curățat corpul de zahăr, papilele gustative vor deveni mai sensibile și toate aceste alimente naturale ți se vor părea mai dulci. În câteva zile, când vei mai simți pofta de ceva dulce, te vei gândi la fructe, nu la prăjituri și bomboane.
  • Mănâncă în așa fel încât să menții un nivel constant al zahărului în sânge. Asta înseamnă trei mese principale pe zi, care să combine carbohidrați (fructe, legume, cereale integrale), proteine slabe (pește, carne de pui, tofu) și grăsimi sănătoase (omega 3, ulei de măsline, lapte, brânză).
  • Învață să deosebești foamea fizică de cea indusă de stres, anxietate, oboseală sau plictiseală. Dacă ai mâncat de puțin timp și ți se face poftă de dulce, cel mai probabil cauza e psihică. Dacă eșți obosită, odihnește-te; dacă eșți plictisită, găsește-ți o ocupație; dacă eșți singură, cheamă-ți prietenii aproape. Identifică ce stă la baza nevoii tale de dulce și anihilează-ți poftă făcând ceva, nu mâncând ceva.
  • Nu ține zahăr și dulciuri în casă.
  • Când mănânci în oraș, nu te duce cu stomacul gol. Mănâncă puțin înainte, ca să nu simți nevoia să devorezi tot meniul, mai ales dacă te duci într-o cafenea sau într-un local unde predomină deserturile și produsele de patiserie.
  • Exercițiile fizice regulate și somnul ajută la reducerea poftei de dulce. Relaxarea echilibrează nivelul zahărului din sânge. Ascultă muzică, meditează, fă o baie sau orice altceva te relaxează și vei vedea că poftă de dulce dispare.
  • Nu renunța definitiv la „bătălie”, dacă cedezi tentației din când în când. Ca în cazul oricărei dependențe, și pentru cea de zahăr e nevoie de răbdare.

Citește și: Semne ca mănânci prea mult zahăr

 

 

 

Sursă foto: iStock

Comments

comments

Lasă un răspuns