Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Nutritie > Hai sa bem o bere

Hai sa bem o bere

Dar numai una, dacă vrem să profităm de binefacerile ei. Pentru că, da, berea nu este numai plăcere, ci şi sănătate curată.

La fel ca în cazul paradoxului francez, cu paharul de vin roşu băut cu regularitate, un pahar cu bere băut zilnic nu numai că te bucură, dar este şi un adevărat medicament. Şi acest aspect e consemnat de mai bine de 4.000 de ani. Oricât ţi s-ar părea de ciudat, berea este cea mai veche băutură alcoolică, pentru care a fost dată una dintre cele mai vechi legi din lume, în codul lui Hammurabi: fiecare supus babilonian trebuia să aibă raţie zilnică de băutură de orz (bere), dar în funcţie de statutul social.

Băutura-aliment e medicament

Este, într-adevăr, o băutură alcoolică, dar şi aliment, iar în cantităţi moderate, un medicament foarte eficient. Rima n-a fost cu intenţie, dar e cu atât mai folositoare, cu cât e bine să ştim de ce-i atât de bună berea.

Să amintim în ce condiţii e bună: nu mai mult de 330 ml pe zi (bere de maximum 5% alcool) pentru femei şi 660 ml pe zi (bere de maximum 5% alcool) pentru bărbaţi – un fel de doză zilnică recomandată, DZR. Şi nu se pune dacă nu consumi toată săptămâna nimic şi apoi bei sâmbătă cantitatea cumulată. Beneficiile se văd numai dacă e băută asemenea paharului cu vin roşu la francezi.

Vitamine şi fibre da, calorii ba

Cele trei ingrediente principale, hameiul, cerealele integrale (cel mai adesea orzul) şi apa, fac din bere un adevărat depozit de nutrienţi. Complexul vitaminic B, minerale importante, dar şi fibrele solubile hrănesc cum se cuvine organismul, ajută la buna funcţionare a tractului intestinal şi la hidratare (vorbim aici de berea fără alcool). Berea ajută la socializare, te face mai deştept şi-ţi măreşte durata de viaţă prin ajutorul pe care-l dă inimii şi rinichilor. Mai mult, ea are puţine calorii, ceea ce ne face să ne gândim de două ori înainte de a afirma că, aşa cum s-a împământenit vorba, îngraşă. Berea conţine:

B9 (acid folic), esenţial pentru metabolismul celular

seleniu (antioxidant, anticancerigen)

magneziu (regenerator şi tonic)

fosfor (energizant)

potasiu (tonic, echilibrează conţinutul de apă din organism).

Berea nu îngraşă

Înainte de a vedea care sunt celelalte beneficii ale berii, să stabilim clar un lucru: berea nu îngraşă! Evident, dacă este băută cu moderaţie şi dacă nu-i însoţită de grăsimi şi carbohidraţi (ceafă la grătar cu cartofi prăjiţi, de pildă). Cu un conţinut scăzut de calorii, de la 17/100 ml berea fără alcool la 48/100 ml berea brună, populara băutură nu are cum să contribuie la creşterea indicelui de masă corporală.

Face inima bună

În bere se găseşte nu numai acid folic, motiv pentru care gravidele pot bea liniştite câte un pahar cu bere, ci şi restul familiei de vitamine B, exact acelea (mai ales B12) care inhibă homocisteina, un aminoacid care se face vinovat de bolile cardiovasculare. Mai mult, berea, de fapt compuşii ei, ajută la subţierea sângelui, mai ales prin scăderea colesterolului LDL, şi previne trombozele. Berea este şi un antiinflamator eficient, luptând împotriva aterosclerozei. Condiţia ca berea să-ţi facă inima bună e respectarea dozei zilnice recomandate.

Păzeşte de cancer

Hameiul, unul dintre ingredientele principale ale berii, conține un flavonoid numit xantohumol, un antioxidant puternic ce blochează celulele cancerigene, prevenind mai ales cancerul de prostată. Este deja demonstrat ştiinţific că polifenolii din plante joacă un rol important (şi ei) în preîntâmpinarea bolilor cancerigene. Iar berea, datorită celui de-al doilea ingredient principal, cerealele integrale, este bogată în polifenoli. Din nou, nu lua medicamentul bere în exces! Supradozajul, ca în orice tratament natural sau alopatic, face mult rău.

Ţine creierul treaz

Berea slab alcoolizată, datorită complexului B, dar chiar și alcoolului în cantităţi potrivite, ajută activitatea cerebrală şi diminuează riscul de accident vascular (subţiază sângele, protejând vasele care îl transportă spre creier).

Oase mai tari

Un studiu realizat de Departamentul de Inginerie a Produselor Alimentare de la Universitatea din California arată că berea întărește oasele și ajută la prevenirea unor boli ale sistemului osos precum osteoporoza. Mai clar, densitatea osoasă depinde (şi) de cantitatea de siliciu din dietă, iar berea îl conţine în cantităţi importante. „Cei care consumă moderat bere sunt mai puțin predispuși la osteoporoză, spre deosebire de abstinenți sau de persoanele care consumă alcool în cantități foarte mari.“ (Dr. Corina Zugravu, Centrul de Studii despre Bere, Sănătate şi Nutriţie)

Te fereşte de calculi

Asta chiar ştiai. Întrucât celor cu probleme renale li se recomandă un pahar cu bere zilnic, iar celor care au calculi renali cu atât mai călduros, pentru a ajuta la eliminarea lor. Iar dacă bei regulat un pahar cu bere, datorită conţinutului ridicat de potasiu şi magneziu, dar şi lipsei sodiului, riscul de a face pietre la rinichi este foarte scăzut.

Nu ocoli berea fără alcool!

Berea fără alcool nu este chiar lipsită de alcool, are 0,5% alcool totuşi, pentru că fermentaţie fără alcool nu se poate. Dar berea fără alcool (nici aici însă DZR nu se schimbă!) are avantajul unui conţinut mult mai mare de apă, putând fi folosită în rehidratare după efort fizic. Înainte de a se urca la volan, șoferii pot bea bere fără alcool, doamnele care ţin cură de slăbire pot bea fără alcool (culmea, le ajută!), ba chiar şi proaspetele mămici.

Berea te face mai frumoasă

Şi acest aspect e dovedit atât ştiinţific (conţinut de vitamine B şi minerale tocmai nimerit pentru regenerarea pielii), cât şi de experienţa multor generaţii. Iată trei variante de folosit berea pe post de cosmetic:

loţiune tonică. După demachiere, tamponează faţa cu disc demachiant umezit în bere – are efect calmant la nivelul pielii iritate, aspect foarte important pentru cele cu ten acneic sau cuperoză (spargerea micilor vase de sânge de la nivelul feţei).

mască pentru păr. Amestecă 50 ml de bere cu două gălbenuşuri (facultativ, poţi adăuga câteva picături de lăptişor
de matcă). Când pasta devine omogenă, aplică pe păr, masând şi scalpul. Lasă 30 de minute să acţioneze, apoi clăteşte cu apă călduţă. Părul tău va fi mai strălucitor, cu firul puternic şi sănătos.

fixativ. Umezeşte părul cu puţină bere, apoi aranjează-l cum vrei. Părul va fi ceva mai aspru, dar pieptănătura poate ţine şi o săptămână.

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.42/23.10.2014

Autor: Irina Tudor Dumitrescu

Sursa foto: Thinkstock


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus