Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Dieta si fitness > Hormonii care te slabesc

Hormonii care te slabesc

 

Secreţia anumitor hormoni ajunge să-ţi afecteze greutatea prin stimularea sau inhibarea apetitului, iar celulele grase secretă şi ele multiple substanţe răspunzătoare pentru felul în care arăţi. Aceste puternice substanţe chimice pot acţiona în favoarea ta dacă ştii ce trebuie făcut pentru a le stimula sau, după caz, pentru a le inhiba emisia.

Leptina

Este unul dintre hormonii produşi de celulele grase din corp, cu rol important în controlarea apetitului. Studiile au arătat că grăsimea în exces declanşează aşa-numita rezistenţă la leptină, manifestată prin incapacitatea creierului de a răspunde prezenţei acestui hormon, chiar dacă el e secretat din belşug în organism. Deşi nu se cunoaşte exact acest mecanism de acţiune, se pare că, la nivelul celulelor grase, substanţe chimice inflamatoare blochează acţiunea leptinei, generând o continuă senzaţie de foame. Cu cât mănânci mai mult, cu atât ai mai mânca, spune o vorbă din popor, traducerea simplă a acestui fenomen. Pentru a scăpa de această falsă senzaţie că este înfometat, organismul îşi încetineşte metabolismul, iar creierul transmite obsesiv semnalul „mănâncă!“, tentaţia fiind să apelezi la alimente hipercalorice.
Cum echilibrezi balanţa: rezistenţa la leptină poate fi combătută printr-o dietă echilibrată, în care ignori falsa foame şi exerciţii fizice. De mare ajutor e să mănânci în fiecare dimineaţă, până în ora 10, un bol cu legume proaspete: morcovi, ţelină, roşii, ardei etc. Pe lângă fibrele săţioase, legumele conţin vitamine şi antioxidanţi ce combat emisia de substanţe inflamatoare care împiedică acţiunea benefică a leptinei, calmând astfel apetitul crescut.

Cortizolul şi serotonina

Te-ai gândit vreodată de ce, atunci când ai o zi grea, dai iama în ciocolată şi chipsuri? Această nevoie de „bunătăţi“ e dictată de producerea în exces, de către glandele suprarenale, a hormonului de stres numit cortizol. în cantităţi mici, acesta îţi dă energie să lupţi cu obstacolele de peste zi, dar poate atinge niveluri exagerate ce induc pofta de dulce şi de alimente bogate în carbohidraţi. Cortizolul în exces conduce la formarea de colăcei în talie prin acumularea de grăsime abdominală. Hormonul care poate ţine piept cortizolului e serotonina, ce alungă stresul şi reglează apetitul.
Cum echilibrezi balanţa: pentru a contracara efectul cortizolului ce face din zahăr un adevărat drog, când eşti stresată, consumă alimente bogate în acid folic: ficat, linte, spanac, sparanghel, broccoli. Creierul utilizează acest tip de vitamină B pentru a produce serotonină, hormonul stării de bine. Te ajută şi să dormi cât trebuie (minimum şapte ore), pentru că, după o singură noapte albă, nivelul de cortizol din organism se dublează.

Insulina

Ori de câte ori participi la un festin cu mulţi carbohidraţi, corpul tău răspunde atacului eliberând insulină, un hormon ce are rolul de a îndepărta excesul de glucoză din circuitul sangvin. O dietă bogată în pâine, paste făinoase şi dulciuri (deci multe zaharuri) face ca secreţia în exces de insulină să ducă la stocarea caloriilor sub formă de grăsime. Iar când se acumulează prea multe kilograme în plus, se instalează rezistenţa la insulină (celulele refuză ajutorul dat de acest hormon) şi apare pericolul de a face diabet.
Cum echilibrezi balanţa: controlezi cantitatea de insulină, dar mai ales modul cum reacţionează celulele în prezenţa ei renunţând la alimentele prin care introduci dintr-odată mari cantităţi de zahăr în organism. Băuturile răcoritoare sunt cele mai periculoase. Apoi, încearcă să înlocuieşti pâinea şi pastele albe cu variantele din cereale integrale ce conţin fibre care încetinesc absorbţia zahărului din sânge. Nu răbda de foame ca să mănânci mult doar o dată pe zi, ci hrăneşte-te puţin şi des, pentru a menţine constante nivelurile de glucoză şi insulină!

Irisina

Acest hormon vine de la numele zeiţei Iris, mesagera zeilor în mitologia greacă, cea care le transmitea muritorilor de rând dorinţa divină. A fost descoperit abia anul trecut şi e mesagerul unei relaţii importante, cea dintre procesul de ardere a grăsimilor şi cantitatea de efort fizic la care ne supunem. Irisina e produsă de celulele musculare, are capacitatea de a stopa depunerile de grăsime în urma excesului caloric şi reduce rezistenţa la insulină. 
Cum echilibrezi balanţa: studii americane care au scos în evidenţă acest hormon au venit cu date de necontestat – nivelul de irisină din corp se dublează după zece săptămâni în care dai din picioare pe bicicleta staţionară timp de 20-35 de minute săptămânal.
Altă metodă de a creşte nivelul acestui hormon e să ajustezi termostatul de cameră. Temperaturile scăzute stimulează arderea grăsimilor şi cresc rata metabolică. Un studiu a demonstrat că persoanele care prefera camerele răcoroase, în care sunt maximum 18 Celsius, ard de 15 ori mai multe calorii decât friguroşii. Şi băile reci de picioare, făcute periodic, se pare că ajută la stimularea secreţiei de irisină.

Spune nu hormonilor „de împrumut“!

Pe lângă hormonii secretaţi de propriul organism, există substanţe ce pătrund în corp odată cu alimentele sau prin contactul cu produse cosmetice şi care se comportă ca nişte hormoni răi, influenţând procesele metabolice.
S-a descoperit că expunerea la un nivel ridicat de ftalaţi (substanţe prezente în unele produse cosmetice şi de igienizare a locuinţei) este una dintre cauzele obezităţii în lumea modernă. Soluţia? Citeşte cu atenţie etichetele şi alege produse pe care scrie „phthalate-free“ (produs fără ftalaţi).
Anumite ambalaje de plastic au în compoziţie o chimicală similară estrogenului, numită bisfenol A (BPA). Alimentele fierbinţi şi cele cu grad mare de aciditate, cum sunt roşiile, pot duce la transferul de BPA din ambalaj în produsul alimentar.
Fetele ale căror mame au avut un nivel crescut de acid perfluorooctanoic (PFOA) în timpul sarcinii riscă să ajungă supraponderale la maturitate, relevă studii recente. PFOA este utilizat în procesul de manufacturare a multor produse cu înveliş antiadeziv. Ca să te fereşti de această substanţă, utilizează vase de lut, fontă sau oţel inoxidabil şi evită teflonul de proastă calitate!

Afla care sunt hormonii responsabili de foame. Cum ii tinem in frau?


Lasă un răspuns

Sus