Insulina, hormonul care te ingrasa

Deși mănânci cumpătat și faci suficientă mișcare, nu poți scăpa de kilogramele în plus? Nu este exclus ca vinovată de problemele tale cu greutatea să fie insulina, hormonul secretat de pancreas.

Eposibil să te îngrași în ciuda faptului că mănânci aproape cât o vrăbiuță? Da, din nefericire. Ca să-ți dai seama cum se poate întâmpla astfel, trebuie să înțelegi că celulele grase (adipocitele) nu sunt un coș de gunoi în care corpul aruncă pur și simplu excesul de calorii.

Nu mănânci, dar te îngrași

Fenomenul de a te îngrășa, deși mănânci foarte puțin, nu este cunoscut de ieri, de azi și nu-i afectează doar pe cei din țările dezvoltate. Benjamin Caballero, profesor la Universitatea Johns Hopkins, vizitând în Brazilia o policlinică din São Paulo, a observat că sala de așteptare era plină de mame cu copii care prezentau semne tipice de subnutriție cronică. Surprinzător însă era faptul că multe dintre mamele care țineau în brațe acei copilași slăbuți erau grase. Concluzia? Fie acele mame își înfometau copiii pentru ca ele să mănânce mai mult, fie în spatele surplusului de kilograme se ascunde și altceva decât mâncatul în exces.

Citește și: Ce greșim la micul dejun

Hormonii dețin controlul

Gary Taubes, jurnalist și autor al cărții Calorii bune, calorii rele, spune că ar trebui să ne schimbăm gândirea despre ce anume ne îngrașă. Medicii, spune el, ar trebui să se întrebe mai întâi ce-i împinge pe unii oameni să mănânce în exces. Îngrășarea și obezitatea sunt cauzate, spun studiile, de un dezechilibru între hormonii care reglează țesutul adipos și metabolismul grăsimii.

Te-ai întrebat vreodată de ce întotdeauna te îngrași mai întâi în jurul abdomenului și nu la brațe, de exemplu? Pentru că acest proces nu are loc la întâmplare: hormonii îi spun corpului unde să depoziteze grăsimea. Iar principalul îndrumător este insulina. Ea depune grăsimea în celule și o ține acolo.

Insulina, bat-o vina!

Insulina permite zahărului (glucozei) din alimente să intre în celule și îl transformă apoi în energie. Dacă nu am avea insulină, zahărul ar rămâne în sânge, iar celulele ar muri de foame. Când organismul nu produce suficientă insulină sau devine rezistent la insulină, apare diabetul.

Citește și: Luptă cu diabetul în mod natural!

Ce-i mult strică

Ce se întâmplă dacă ai prea multă insulină? Te îngrași. De fiecare dată când mănânci un aliment ce conține carbohi-drați (dulciuri, pâine, cartofi, pate făinoase, orez etc.), pancreasul produce insulină. Cu cât mănânci mai mulți carbohidrați, cu atât se secretă mai multă insulină și cu atât mai multă grăsime este depozitată în adipocite. Acest fenomen are loc chiar dacă, per total, mănânci mai puține calorii pe zi decât se cuvine. Important este nu neapărat câte calorii, ci cât de mulți carbohidrați mănânci.

Rezistența

Oare de ce, pe măsură ce trec anii, ne trezim cu tot mai multe kilograme în plus? Și de ce devine tot mai greu să ne menținem greutatea? Ca urmare a alimentației moderne, bogată în zaharuri, dar și a înaintării în vârstă, mulți dintre noi devin (încet, dar sigur) rezistenți la efectele insulinei. Adică? După ce mâncăm, zahărul din sânge trebuie să ajungă la celule, dar dacă celulele ignoră insulina (pentru că am devenit rezistenți la ea), pancreasul va secreta și mai multă insulină, încercând să-și îndeplinească rolul. Iar mai multă insulină înseamnă mai mulți colăcei. În plus, nivelul crescut de insulină împiedică celulele să elibereze grăsimea. Adipocitele vor absorbi tot mai multă grăsime, dar nu vor elibera nici măcar un gram!

Vrei să slăbești? Redu insulina!

Se știe încă din anii ’60 că, dacă vrem să slăbim, se cuvine să scădem nivelul insulinei. Un studiu publicat în 2008 în „New England Journal of Medicine“ a arătat că diabeticii de tip II tratați cu insulină s-au îngrășat în comparație cu cei care nu primeau insulină. Într-un an, o treime din diabeticii incluși în studiu s-au îngrășat cu peste 10 kg. Un alt studiu, denumit „Obezitatea și suplețea“, efectuat în anii ’40, a descoperit că pacienții anorexici tratați cu insulină s-au îngrășat cu până la 2,7 kg într-o săptămână.

Așadar, dacă vrei să slăbești, trebuie să scazi nivelul insulinei. Iată cum:

Primul pas este să reduci și să schimbi tipul de carbohidrați pe care îi mănânci. Elimină din dietă tot ce înseamnă zahăr (ciocolată, prăjituri, bomboane, sucuri, fructe uscate), dar renunță și la cartofi și la toate alimentele preparate din făină albă (pâine, paste făinoase etc.). Sunt și carbohidrați buni: legumele, cerealele integrale, nucile, pâinea integrală, fasolea uscată, orezul brun.

Include în meniu numai alimente cu indice glicemic mic (acestea cresc doar puțin glicemia): carne, ouă, brânză, lapte, iaurt, alune, roșii, varză, conopidă, salată, ardei roșu, fasole verde, morcov crud, soia, prune, piersici, caise, portocale, grepfrut, pere, mere, afine etc.

Dormi suficient. Studiile au dovedit că oamenii care nu dorm destul tind să se îngrașe.

Nu evita usturoiul, scorțișoara și grăsimile omega 3 (sardine, somon, nuci, tofu), care ajută organismul să-și recapete sensibilitatea la insulină.

Citește și: Miraculoasa supă de usturoi

Cate mese pe zi?

Nu există dovezi care să ateste că, dacă mănânci puțin și des în loc să iei 2-3 mese mari pe zi, este mai bine pentru reducerea insulinei, dar mulți dintre oamenii care se confruntă cu problema insulinei crescute au descoperit că le e mai ușor dacă adoptă prima variantă. Se pare că mâncând puțin și des reușim să ținem mai bine sub control foamea și pofta de dulciuri. Luptătorii de sumo, „experți“ în a se îngrășa rapid, „izbutesc“ acest lucru sărind peste micul dejun și mâncând două mese enorme pe zi.

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.43/30.10.2014

Autor: Angelica Câlțan

Sursa foto: Fotolia



Comments

comments

Articole similare

One thought on “Insulina, hormonul care te ingrasa

  1. Interesant eu cred ca va ajta daca respectam ceia ce ati scris sigur voi incerca acest sfat va multumesc

Leave a Reply

Sus