Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Dieta si fitness > Meniu echilibrat de post

Meniu echilibrat de post

Ca sa folosesti postul drept prilej de curatare trupeasca, nu doar sufleteasca, trebuie sa fugi de combinatiile interzise si sa alegi alimentele care iti ofera necesarul de proteine, vitamine si minerale fara sa aiba multe calorii.

Citeste si: Reteta de post: Rosii umplute

Slalom printre capcane

Multe din produsele de post care-ti fac cu ochiul nu sunt sanatoase, asa ca trebuie sa ramai neclintita in fata poftelor, ca sarbatorile sa te prinda mai usoara si sanatoasa.

  • Painea, covrigii, sticksurile, pateurile sunt mereu la-ndemana si nici nu costa mult, insa nicidecum nu trebuie sa devina alimente de baza cat timp dureaza postul. Gustoasa si pufoasa, painea alba ingrasa indiferent cu ce o combini (zacusca, dulceata, fasole, vinete), mai ales daca mananci felie dupa felie.
  • Cartofii prajiti nu-si pierd nici in post locul fruntas pe lista neagra a alimentelor de evitat. Daca totusi cedezi tentatiei o data, mananca-i alaturi de o salata de varza sau alte legume si neaparat fara paine!
  • Daca ti-e dor de gustul pateului de porc sau al crenvurstilor, nu te bucura de savoarea lor in varianta vegetala! Produsele de acest tip sunt pline de aditivi si arome, chiar mai nesanatoase decat cele pe baza de carne.
  • Prajituri si placinte delicioase poti prepara si fara lapte lapte sau oua, dar fie ca sunt sau nu de post, dulciurile ingrasa si nici sanatoase nu sunt. Bine ar fi sa te delectezi cu astfel de bunatati doar duminica.

Atentie la carente

Eliminarea din meniu a carnii, oualor si lactatelor poate duce la carente de vitamina B12, esentiala pentru buna functionare a creierului si sistemului nervos.

Citeste si: Reteta de post: Crema de legume

Simptomele sunt usor de recunoscut: oboseala, palpitatii, chiar stari de lesin. Ca sa preintampini neajunsurile, consuma bors, drojdie, spirulina sau polen, care contin insa cantitati mici si greu de asimilat din aceasta vitamina. Solutia cea mai buna este sa iei un supliment.

Topul alimentelor sanatoase de post

Nutritionistii recomanda un meniu cat mai variat pe durata postului, ca sa-i oferi organismului necesarul de energie din toate grupele de nutrienti. Iata ce trebuie sa includa:

  • Grasimi si proteine bune. Dintre grasimi, intotdeauna pe primul loc sunt cele vegetale, prezente din belsug in uleiuri (masline, rapita, floarea-soarelui), dar si in avocado, nuci, seminte (de in, dovleac, floarea-soarelui). Proteine se gasesc in ciuperci, fasole, linte, naut si, de asemenea, in nuci si seminte.
  • Verdeturi – spanacul, salata verde, varza, broccoli, sparanghelul, anghinarea sunt alegeri de nota 10 si in post, si in afara lui. De altfel, legumele de tot felul trebuie sa ocupe locul dintai in alimentatia ta din aceasta perioada.
  • Carbohidrati buni sunt cei din orez brun, paste, cereale, paine integrala. Si cartofii pot fi consumati cu incredere, dar numai copti, fierti sau pregatiti la abur.
  • Si dulcele e permis. Mierea sau fructele dulci si uscate sunt cele mai bune deserturi.

Citeste si: Reteta de post: Sendvis cu ciuperci

Meniu pentru 7 zile

LUNI

  • Mic dejun: doua felii de paine integrala cu salata de vinete, un ceai indulcit cu miere
  • Gustare: un pumn cu migdale sau nuci
  • Pranz: o portie de ciuperci la cuptor cu branza tofu
  • Gustare: un mar
  • Cina: o farfurie cu ciorba de fasole boabe

MARTI

  • Mic dejun: doua felii de paine integrala cu dulceata
  • Gustare: o portocala
  • Pranz: bors de loboda, varza calita, o felie de paine integrala
  • Gustare: 4-5 prune uscate
  • Cina: o portie de pilaf

MIERCURI

  • Mic dejun: o cana cu cereale integrale si lapte de soia
  • Gustare: o banana
  • Pranz: legume la cuptor (ciuperci, dovlecei, ardei)
  • Gustare: un grepfrut
  • Cina: doua felii de paine integrala cu zacusca

JOI

  • Mic dejun: doua felii de paine integrala cu miere, o cana cu ceai
  • Gustare: un baton din cereale integrale
  • Pranz: mancarica de orez cu ciuperci
  • Gustare: 4-5 caise uscate
  • Cina: salata de legume cu ulei de masline (rosii, castraveti, ardei, ceapa), o felie de paine

VINERI

  • Mic dejun: doua felii de paine integrala cu hummus
  • Gustare: un mar
  • Pranz: iahnie de fasole cu salata de sfecla-rosie
  • Gustare: o mana cu seminte de dovleac sau floarea-soarelui
  • Cina: ghiveci de legume, o felie de paine integrala

SAMBATA

  • Mic dejun: un fruct de avocado
  • Gustare: o salata de fructe
  • Pranz: paste cu ciuperci si sos de vin
  • Gustare: un morcov
  • Cina: doi cartofi copti cu salata de varza

DUMINICA

  • Mic dejun: sendvis cu tofu (la cuptor) si legume
  • Gustare: un pumn cu migdale sau alune-de-padure
  • Pranz: peste la cuptor cu legume
  • Gustare: o felie de placinta de post cu mere
  • Cina: o portie de broccoli fiert

 

Comments

comments

Lasă un răspuns