Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > O viață sănătoasă în 7 pași simpli

O viață sănătoasă în 7 pași simpli

Începe chiar de azi să pui în aplicare câteva metode prin care să-ți păstrezi sănătatea.

Spui cu diverse ocazii, ție și celor din jur, că sănătatea este mai bună decât toate. Dar faci suficient pentru a avea grijă de ea? Avem de la specialiști sfaturi care să te ajute să debordezi de sănătate în fiecare zi!

Renunță la vicii!

Dacă ai trecut de prima tinerețe și suferi deja de o afecțiune cronică, precum diabet, hipertensiune sau artrită, ar fi indicat să te ții departe de excese, de la cele culinare la fumat ori alte dependențe. Viciile aduc deservicii imense sănătății, numeroase cercetări demonstrând că măresc riscul de agravare a afecțiunilor preexistente.

Tratează-te!

Una dintre condițiile de bază pentru o sănătate de fier este să te îngrijești și să previi. Prima măsură este să-ți faci programare la medicul de familie, care să-ți recomande un set de analize și să te trimită, dacă este cazul, la medicul specialist. La fiecare control, nu ezita să întrebi medicul în legătură cu orice nelămurire ai privind simptomele care ți se par suspecte. E mai sănătos astfel decât să te interesezi la prietene sau să cauți sfaturi pe internet.

Nu uita nici de programarea anuală la dentist, care ar trebui să-ți intre în rutină. La fel de importantă este monitorizarea lunară a greutății, întrucât, după cum știi, circumferința taliei poate fi un indiciu asupra stării de sănătate. În sprijin îți vine un jurnal de alimentație care, dacă îl ții cu conștiinciozitate, îți va fi aliat în lupta cu tentațiile culinare și cu kilogramele în plus. De asemenea, în perioadele de trecere de la un anotimp la altul, fă o cură de imunizare pentru a întări organismul.

Fii atentă la ce mănânci!

Nu atât cantitatea, cât mai ales calitatea alimentelor atârnă greu la cântar, dar și asupra nivelului de energie. Pentru a evita orice tentație nesănătoasă, stabilește meniul în avans, atât pentru familie, cât și pentru pachetul pe care îl iei la prânz, la serviciu. Este o metodă eficientă prin care preiei controlul asupra meselor și vei ieși învingătoare în lupta cu kilogramele.

Știi deja ce să mănânci, fără să te preocupe prea tare cantitatea: fructe, legume, carne și ouă, provenite de la animale crescute la țară, lactate parțial degresate, nuci și semințe, leguminoase – pe scurt, cât mai natural, neprelucrat și neprocesat, cât mai colorat, cât mai aproape de ceea ce consumau strămoșii noștri. Așadar, fără zahăr alb, făină albă, grăsimi trans sau aditivi chimici. Dacă totuși se întâmplă să fie ziua de naștere a unei colege și să scapi la un ecler, nu face din asta un capăt de țară și nu te pune la zid, fiindcă nu te vei îngrășa. Se va întâmpla asta doar dacă devine un obicei și nu rămâne la stadiul de excepție.

Las-o mai moale cu stresul!

În completarea nevoilor corpului vin cele ce țin de starea sufletească. Ignorarea simptomelor produse de stres – anxietate, mânie, stimă de sine scăzută – lasă urme adânci asupra stării generale de sănătate. Prin urmare, relaxarea devine un imperativ. Fă-ți o rutină din a realiza zilnic câteva exerciții de respirație, pentru detensionare, chiar dacă nu simți c-ar fi nevoie. Conturarea planurilor de viitor poate fi, de asemenea, prilej de relaxare.

Chiar dacă doar o mică parte din visurile de călătorie se vor materializa, simplul fapt că organizezi o vacanță are impact semnificativ asupra stării de bine, susțin specialiștii. De asemenea, când te enervezi și motivul enervării pare pe moment întemeiat, întreabă-te dacă va mai conta peste câțiva ani. Astfel, vei reveni cu picioarele pe pământ și își vei da seama că furia nu rezolvă problema, ci doar îți provoacă dureri de cap sau de stomac. Un alt exercițiu benefic pentru detensionare este ca la finalul zilei să-ți faci timp să mulțumești divinității pentru toate lucrurile bune care ți s-au întâmplat peste zi. Acest simplu exercițiu de recunoștință te va face să te bucuri de tot ceea ce ai și să trăiești fiecare moment cu intensitate. În scurt timp, ți se va citi pe chip starea pozitivă pe care o simți.

Dormi ca un prunc!

O sănătate de fier înseamnă și un somn odihnitor. Dacă în ultima perioadă nu prea ai fost prietenă cu somnul sau suferi de ani buni de insomnie și aceasta s-a cronicizat, a venit vremea să iei măsuri. Respectarea unui ritual înainte de culcare este cheia succesului pentru o noapte fără vise. Primul pas este să renunți (dar s-o faci în fiecare seară până îți creezi un automatism, nu doar să-ți propui!) la televizor cu cel puțin două ore înainte de culcare.

Cei care adorm mai greu sunt receptivi la orice stimul de lumină, oricât de redus. Un al doilea pas spre un somn odihnitor este baia caldă (nu fierbinte!), în care să picuri din uleiul esențial preferat. Îmbăierea are rolul de a detensiona mușchii, dar și mintea, eliberându-te de avalanșa de gânduri nocive. Nu în ultimul rând, stabilește o oră fixă când să fii în pat și evită activitățile solicitante înainte de culcare!

Pune-ți mintea la contribuție!

Orice formă de activitate care îți provoacă mintea este de bun augur pentru prevenirea bolilor neurologice. Studiile arată că aceia care învață o limbă străină, chiar dacă fac asta la o vârstă înaintată, reușesc să-și activeze diferite zone ale creierului, care controlează procese cognitive importante, sporindu-și capacitatea de concentrare și vigilența. Totodată, ei iau decizii mai bune și în timp scurt și au un risc scăzut de demență, arată studiile.

Și integramele sau testele de inteligență stimulează mintea și combat depresia și hipertensiunea. O altă modalitate prin care să-ți menții sănătatea psihică timp îndelungat este socializarea. O viață sănătoasă este astfel și prin cultivarea relațiilor, susțin psihologii. Petrecerea timpului liber în compania unor prietene cu preocupări similare și care gândesc la fel ca tine îți conferă o stare de bine, greu de obținut cu ajutorul vreunui medicament antidepresiv. Oamenii au o nevoie fundamentală de relații optimiste, mai spun specialiștii.

Fă mai multă mișcare!

Profită de primăvara care tocmai a venit și mișcă-te mai mult în natură. Nu ai nevoie de nu știu ce echipament de firmă și nici de vreun aparat scump, ci doar de dorința de a trăi mai sănătos. Beneficiile mișcării sunt nenumărate: stare de spirit îmbunătățită, atenuarea afecțiunilor cronice, rezistență crescută la efort, mai multă mobilitate, dispariția depresiei, somn odihnitor și multe altele. Stabilește-ți scopuri mici pentru fiecare zi, pentru a nu te simți descurajată. De exemplu, zece minute de plimbare după masa de prânz sunt o mare realizare dacă anterior nu ai făcut deloc mișcare. Treptat, mărește numărul de minute și vei fi câștigată pe toate planurile.

10.000 de pași pe zi scad la jumătate riscul de diabet și afecțiuni cardiovasculare. În minute, asta ar înseamnă în jur de o oră de mers în pas normal. Un pedometru te va ajuta cu număratul.

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr12/30.03.2017
Autor: Lidia Năstase
Sursa foto: 123RF

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus