Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medical > Planul de vitaminizare pentru finalul iernii

Planul de vitaminizare pentru finalul iernii

Din septembrie până-n aprilie, se succedă numai luni cu „r“ în nume, iar asta echivala pentru tine, cât ai fost copil, cu hapurile zilnice obligatorii de vitamine şi minerale pe care mama ţi le administra cu conştiinciozitate. De când eşti pe picioarele tale (vorba vine, că te cam clatini), ai uitat de acest obicei sănătos al planului de vitaminizare.

Teoretic, ai avea la dispoziţie o piaţă întreagă de fructe şi legume care să te ajute să-ţi acoperi carenţele de vitamine şi minerale, dar să-ţi şi faci depozite pentru sezonul rece, aşa cum organismul omenesc s-a obişnuit de mii de ani să facă. Însă există câteva probleme cu adunarea acestor substanţe miraculoase din alimentele toamnei:

Nu le consumi în cantităţile necesare sau nu consumi în fiecare zi alimentele-sursă pentru vitaminele care nu pot forma depozite în organism, cum ar fi C şi E.
Nu le consumi cum trebuie. Unele vitamine sunt distruse de preparare termică (vitamina C), altele, dimpotrivă, sunt mai uşor de extras de către organism din alimentele fierte sau coapte decât din varianta lor crudă (betacarotenul din morcovi).
Nu le consumi când se cuvine. Cea mai bună perioadă pentru mâncat un fruct sau o legumă este în sezonul alimentului respectiv. Fructele şi legumele sunt hrană vie şi îşi păstrează această proprietate şi la ceva timp după recoltare. Însă, cu timpul, se autoconsumă şi îşi pierd din vitaminele şi mineralele pe care le conţineau iniţial.
Organismul nu-şi face treaba. Există probleme ale sistemului imunitar, intoleranţe alimentare (tu s-ar putea să nici nu ştii de ele) care împiedică organismul să asimileze unele vitamine şi/sau minerale.
Nu le asociezi corect. Unele elemente se fixează în organism doar cu ajutor din partea altora. De exemplu, fierul în prezenţa vitaminei C, vitamina D în prezenţa calciului etc. Sau sabotezi tu însăţi asimilarea unor elemente prin asocieri nefericite. Cum ar fi cacaua, care împiedică asimilarea calciului în cazul consumului de ciocolată cu lapte.
Şi-apoi, nu ştii exact ce-i lipseşte organismului şi nici cantităţile pe care le ai de suplinit. Iar aici intervine ajutorul de specialitate.

Tratament pentru nevoile tale

Doamna doctor Daniela Burlacu, medic primar medicină internă, spune că procedura prin care se decide prescrierea de suplimente de vitamine şi minerale unui pacient este una simplă: e nevoie doar de un consult medical şi de un set de analize de sânge. Iar categoriile de pacienţi cu cele mai mari nevoi în acest sens sunt: fumătorii, persoanele care consumă alcool în mod frecvent, femeile care iau contraceptive orale şi persoanele stresate. În afara acestora, ai nevoie de o suplimentare a cantităţii de vitamine şi minerale din organism pentru următoarele situaţii, pe care toamna le aduce:

1 Echilibrarea imunităţii în faţa răcelilor şi gripelor care se înmulţesc în sezonul rece. În acest caz, vedetele sunt vitaminele C, A, E şi B6, la care se adaugă minerale precum zinc, seleniu şi cupru. 

Alimente care conţin vitamina C: citrice, ardei, pătrunjel, fructe de pădure, mere, pere, varză
Alimente care conţin vitamina A: morcovi, roşii, caise, pepene galben, ardei gras roşu, prune
Alimente care conţin vitamina E: grăsimi vegetale (floarea-soarelui, porumb, măsline, soia, rapiţă, arahide), nuci, migdale, alune
Alimente care conţin vitamina B6: cartofi, morcovi, varză, fasole verde, mazăre, linte, năut.
2 Combaterea depresiilor (asteniei de toamnă) provocate de răcirea vremii şi scăderea duratei diurne. Pentru această situaţie, există două combinaţii de minerale care îţi ajută psihicul să se remonteze:
Calciu şi magneziu – calmează imediat sistemul nervos, relaxează musculatura, reduc tensiunea arterială crescută pe fond de stres, eliminând migrenele. În plus, vei dormi mult mai bine, iar asta îţi ajută moralul, dar şi imunitatea!
Fier şi cupru – te scapă de sentimentul de anxietate atât de frecvent resimţit la trecerea dintre vară şi toamnă, îţi cresc buna dispoziţie, îţi fac somnul mai bun şi îţi întăresc sistemul imunitar.
Alimente care conţin calciu: produse lactate, legume cu frunze verzi, migdale, portocale, vinete, gutui, ţelină, varză roşie şi albă, fasole albă, hrean
Alimente care conţin magneziu: tarte de orez, cacao pudră, salvie, busuioc, seminţe de in, susan, alune, cereale, muştar, banane
Alimente care conţin fier: seminţe de dovleac, de floarea-soarelui, linte, spanac, fasole boabe, orez, prune uscate, pâine integrală, mazăre, ouă
Alimente care conţin cupru: carne de vită, fructe de mare, mazăre, fasole uscată, grâu integral, prune, vin roşu, organe de animale
3 Creşterea nivelului de efort intelectual odată cu revenirea din concediu la serviciu. De data asta, trebuie să suplimentezi consumul de vitamine din grupul B, vitaminele C, E, calciu, magneziu, fosfor, coenzima Q10, ginkgo biloba.
Alimente care conţin complexul vitaminic B: drojdie de bere, cereale integrale, lapte, ouă, peşte, banane, alune, seminţe
Alimente care conţin fosfor: peşte, lapte, orez, cereale integrale, nuci, ouă, seminţe
Alimente care conţin Q10: carne de pui, de vită, fasole, mazăre, linte, soia, portocale, căpşune, fistic, nuci, soia, seminţe de susan. 
În afară de aceste probleme des întâlnite odată cu venirea toamnei, există două situaţii particulare de care femeile sunt foarte interesate şi care trebuie tratate în mod special de-a lungul anului, nu doar în sezonul rece:
4 Dorinţa de a rămâne însărcinată şi de a face un copil sănătos. În acest caz, este foarte importantă administrarea de acid folic (vitamina B9) şi de vitaminele B6 şi B12.
Alimente care conţin vitamina B9: broccoli, mazăre, spanac, sparanghel, salată verde
Alimente care conţin vitamina B12: carne, peşte, iaurt, lapte.
5 Dorinţa de a avea păr, unghii şi piele mai frumoase. Vitaminele din grupul B te salvează şi de această dată, alături de vitaminele E, C, zinc şi seleniu.
Alimente care conţin zinc: stridii, sardine, carne, cereale integrale, produse lactate,  seminţe de dovleac
Alimente care conţin seleniu: dovleac, seminţe de floarea-soarelui, ouă, peşte gras, carne de miel.

Articol exclusiv online
Sursa foto: pixabay.com/


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus