Esti aici
Femeia.ro > Sănătate > Medical > Sindromul metabolic: ce este și cum îl tratezi

Sindromul metabolic: ce este și cum îl tratezi

Dacă suferi de acest sindrom înseamnă că ai acumulat mulți „dușmani“ care, din umbră, îți amenință sănătatea.

Sindromul metabolic… Poate nu ai auzit niciodată de această tulburare, dar ea afectează în prezent 10-20% din români, inclusiv adulți tineri cu vârste între 20 și 40 de ani. Deși se pare că ereditatea joacă un rol în apariția acestui sindrom, în cele mai multe situații cauza o reprezintă sedentarismul, stresul și alimentația bogată în calorii, dar săracă în nutrienți: exces de zaharuri și de grăsimi, porții generoase, gustări frecvente între mese.

Inamicii din umbră

Sindromul metabolic a fost descoperit de endocrinologul Gerald Reaven, profesor la Universitatea Stanford din California, care a adus această tulburare în atenția lumii medicale în 1988. Supranumit și „ucigașul tăcut“, sindromul metabolic nu este o afecțiune în sine, ci un grup de factori de risc: obezitate abdominală, hipertensiune arterială, nivel crescut de trigliceride, nivel mic al colesterolului bun (HDL)) și glicemie crescută. De cele mai multe ori, acestea acționează din umbră, invizibil și fără simptome, dar pot fi totuși depistate cu ocazia unui consult medical de rutină și cu ajutorul analizelor de sânge (glicemie, colesterol, trigliceride). 

Formă de măr sau de pară?

A ne păstra greutatea între limitele normale aduce numeroase beneficii stării de sănătate, în special inimii și vaselor de sânge. Astăzi însă, nu este suficient să vorbim doar de greutate, ci este la fel de importantă forma siluetei: grăsimea localizată în jurul taliei reprezintă un semnal de alarmă. Studiile au demonstrat că persoanele care au silueta în formă de măr (kilogramele ]n plus sunt depuse cu preponderență la nivelul abdomenului) se află în pericol să dezvolte o boală de inimă. Așadar, contează nu doar câte kilograme ai în plus față de greutatea ideală, ci și unde anume s-au depus rezervele de grăsime.

Privește-te în oglindă și află ce fel de siluetă ai. Dacă observi că surplusul de kilograme s-a așezat în principal pe șolduri și fese înseamnă că ai o siluetă în formă de pară. În schimb, dacă surplusul de grăsime e localizat în jurul taliei înseamnă că ai o siluetă în formă de măr și ar fi bine să te debarasezi cât mai repede de acei colăcei nu doar inestetici, ci și periculoși.

Evaluează-te singură

Potrivit experților, ca să poți spune că suferi de sindromul metabolic, trebuie să coexiste câțiva factori. Primul este obezitatea abdominală, a cărei prezență e obligatorie pentru a se confirma sindromul metabolic. Ia un metru de croitorie și măsoară-ți talia: dacă depășește 80 cm (94 cm la bărbați) înseamnă că faci parte din categoria celor cu obezitate abdominală. Valorile peste 88 cm la femei și 102 la bărbați semnalează că riscul unei boli cardiace este ridicat. Alături de circumferința mare a taliei, trebuie să mai existe cel puțin doi dintre cei patru factori de mai jos:

* Trigliceride crescut: o valoare peste 120 mg/100 ml la femei și de peste 150 la bărbați.

* colesterol bun (HDL) scăzut: mai mic de 50 mg/dl la femei și mai mic de 40 la bărbați.

* Hipertensiune arterială: valori care depășesc 140/90 mm Hg.

* Glicemie crescută: măsurată pe nemâncate, glicemia este mai mare de 100 mg/dl.

Soluția? Schimbă-ți stilul de viață

Sindromul metabolic nu doare și nici nu se manifestă în vreun fel. Dacă apar simptome înseamnă că deja au apărut probleme mai grave, precum diabet sau o tulburare vasculară. Nu lăsa lucrurile să ajungă acolo. Renunță la obiceiurile proaste și adoptă un stil de viață sănătos – ai toate șansele să readuci echilibrul în corpul tău. Trei lucruri ai de făcut ca să revii pe drumul cel bun: să reduci moderat caloriile, să faci mai multă mișcare și să-ți schimbi dieta. Rezultatele nu se vor lăsa așteptate: vei slăbi, analizele se vor îmbunătăți, te vei simți mai energică. Iată câteva sfaturi!

* Mănâncă mai multe fructe și legume: pe lângă porția generoasă de vitamine și antioxidanți, vegetalele oferă și fibre, care îți potolesc foamea pentru mai multă vreme.

* Cea mai simplă modalitate de a scădea caloriile este să reduci grăsimile. Alege carne slabă (pui, curcan, pește), lactate degresate, renunță la prăjeli și preparate fast-food. Adoptă un mod de a găti sănătos, fără grăsimi, de exemplu la aburi, pe grătar, în cuptor.

* Redu drastic porția de glucide: pâine, paste făinoase, cereale, zahăr, dulciuri (ciocolată, prăjituri, biscuiți), orez, cartofi. Limitând carbohidrații, vei reuși să slăbești fără mari eforturi.

* Bea cel puțin 8 pahare cu apă pe zi și renunță la băuturile răcoritoare îndulcite.

* Renunță la fumat.

* Fă zilnic (sau măcar 5 zile pe săptămână) 30 de minute de mișcare: mers alert, mers pe bicicletă, grădinărit, urcatul scărilor, înot. Dacă ți-e mai ușor, repartizează cele 30 de minute în trei reprize a câte 10 minute.

Alimente care te ajută

* Coacăzele conțin antocianine, care protejează vasele de sânge și combat edemele.

* Usturoiul ajută la scăderea glicemiei, împiedică formarea cheagurilor de sânge și combate hipertensiunea.

* Ceapa are o acțiune similară insulinei. Compușii săi protejează insulina circulantă împotriva degradării și stimulează producerea ei în pancreas.

 

Citește și:

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.20/25.05.2017
Autor: Angelica Cîlțan
Sursa foto: pixabay

Comments

comments

Lasă un răspuns