Esti aici
Femeia.ro > Cariera > Iulia Hoinaru: Am norocul de a merge pe drumul pe care mi l-am propus

Iulia Hoinaru: Am norocul de a merge pe drumul pe care mi l-am propus

Când frumusețea fizică întâlnește frumusețea spiritului și educația, rezultatele nu pot fi decât o personalitate armonioasă, o carieră reușită și o viață împlinită.

Micuță, fragilă, n-ai zice că poate să țină în frâu atât de multe responsa­bi­lități cu atâta pricepere. De dimi­neață până seara viața i se confundă cu cea a hotelurilor Radisson Blu și Park Inn, un fel de Turn al lui Babel, unde se vorbesc o mulțime de limbi. Iulia Hoinaru, Cluster Marketing & Communication Manager la hotelul Radisson Blu și Park Inn by Radisson Bucharest Hotel & Residence, este un exemplu că reușita profesională nu strivește feminitatea și pofta de viață. Mai multe aflăm chiar de la ea.

Cine ești tu, dragă Iulia?

Sunt Cluster Marketing & Communication Manager la hotelul Radisson Blu și Park Inn by Radisson Bucharest Hotel & Residence. Așa cum specifică și denumirea funcției, mă ocup de dezvoltarea strategiei de marketing și comunicare pentru cele două branduri din București ale grupului Carlson Rezidor. În responsabilitatea mea intră și implementarea la nivel local a proiectelor inițiate de grup, dar și activitățile de PR (organizarea de conferințe de presă, relația cu mass-media etc.)

Cum ai ajuns să lucrezi în domeniul hotelier? A fost o opțiune personală sau așa te-a dus viață?

A fost o opțiune personală, o dorință care ulterior a devenit realitate. Prima mea întâlnire cu industria hotelieră s-a petrecut acum 5 ani și jumătate, când am fost cooptată în echipa de Vânzări a hotelului Radisson Blu București precum Corporate Sales Manager. Având o solidă experiență de marketing, inițial am aplicat pentru poziția de Marketing Manager. Din păcate, această poziție se ocupase cu două săptămâni înainte, însă mi s-a propus o poziție în departamentul de Vânzări. Am acceptat provocarea pentru că știam că este domeniul care mi se potrivește cel mai bine și care îmi va oferi cele mai multe satisfacții. Nu a fost ușor, deoarece eu nu proveneam din industria hotelieră, nu aveam niciun portofoliu de clienți și nici nu aveam experiență de vânzări. Au fost trei ani minunați, cu experiențe, cu lecții, cu mult efort, dar și realizări. Acum doi ani și jumătate însă, poziția de Marketing Manager a rămas vacantă după plecarea la Manchester, pe o funcție superioară, a fostei mele colege. Și, cum prima dragoste (marketingul) nu se uită niciodată, am aplicat din nou. Pentru a înțelege cât de importantă este poziția de Marketing Manager într-un hotel, menționez că procesul de recrutare a fost unul lung și exigent, eu participând la acest proces ca orice candidat extern (interviu cu directorul de Resurse Umane, cu directorul de Marketing, cu directorul General și, nu în ultimul rând, susținerea unui proiect).   

Credeai sau visai la 14 ani că o să ajungi atât de departe din punct de vedere profesional?

Provin dintr-o generație care nu își făcea prea mari griji în ceea ce privește viitorul. Mi-am petrecut anii de gimnaziu și liceu în perioada comunistă, iar aceasta oferea variante foarte limitate, neexistând o atât de multă deschidere ca acum. Puteai alege să devii medic, inginer… și cam atât. O idee mai clară am avut-o după ce am terminat liceul, tot ce știam însă era că îmi doream să fac ce îmi place – lucrez cu oamenii și  fac ceva creativ, ceva care să îmi ofere satisfacție. 

Ce consideri că te-a ajutat cel mai mult în reușita ta? Familia, școală, autodeterminarea, persoanele întâlnite pe parcurs…

Cred că reușita și succesul în viață țin de fiecare dintre noi. Toate celelalte sunt pârghii care ne ajută creștem, să ne dezvoltăm și să ajungem acolo unde ne dorim. Familia m-a ajutat să cresc frumos și mi-a definit valorile în viață, școala m-a educat, iar prietenii și oamenii întâlniți pe parcurs nu au venit în viața mea întâmplător, ci pentru a mă ajuta să evoluez. Evident că există și un destin, dar cred că noi suntem cei care impunem direcția. Eu am avut șansa de a călători foarte mult, de a întâlni și experimenta diverse culturi, lucru care m-a ajutat enorm în cariera mea profesională și mai ales în actuala profesie. Curiozitatea, permanenta dorință de cunoaștere și autodeterminarea și-au pus amprenta pe personalitatea mea, ajutându-mă să-mi depășesc limitele și să îmi doresc să ajung unde mi-am propus.     

Pe înțelesul tuturor, în câteva cuvinte, ce înseamnă domeniul ospitalității? Ce provocări îți ridică?

Domeniul ospitalității sau hotelier este, cred, unul dintre cele mai frumoase domenii de activitate. Este un mediu care îți permite să crești, să te dezvolți, să performezi la capacitatea ta maximă și mai ales să avansezi profesional într-un timp relativ scurt. Cred că este domeniul în care relațiile interumane se desfășoară pe toate liniile ierarhice – de la cea mai de jos scară până la nivel de top management. Industria ospitalității este locul unde clientul este elementul central, în jurul căruia se desfășoară toată activitatea unui hotel, indiferent de departament. În perioada în care am lucrat în vânzări, am avut ocazia să cunosc oameni din foarte multe industrii, companii și ierarhii profesionale, lucru care m-a ajutat foarte mult în a descoperi această minunată industrie. Provocări? Una dintre provocări este menținerea standardelor premium în comunicarea de marketing, în felul și în calitatea mesajului transmis. Într-o industrie extrem de dinamică, în care noutatea și calitatea sunt principalii diferențiatori în fața concurenței, o altă provocare este timpul. Comunicarea de marketing se află mereu sub presiunea timpului: ritmul rapid în care se desfășoară activitatea într-un hotel, varietatea proiectelor la calitate premium impun deadline-uri strânse.

Ce consideri a fi cel mai important în această branșă?

În primul rând, orice persoană care își desfășoară activitatea într-un hotel trebuie să iubească lucreze cu oamenii. Domeniul ospitalității înseamnă oameni. Totul se învârte în jurul lor, fie că sunt clienți externi sau interni. Dacă în alte domenii angajații pot să nu aibă contact direct cu oamenii, într-un hotel totul se rezumă la comunicarea interpersonală. Este esențial ca un hotelier să știe cum să vorbească și să trateze oamenii. În acest domeniu ne întâlnim cu foarte multe tipologii de oameni, caractere diferite, personalități variate și pentru toți trebuie fim impecabili.

În vacanțe, reușești să te relaxezi, să fii un simplu turist sau ești atentă la orice detaliu al hotelului/restaurantului în care te afli?

Faptul că lucrez într-un hotel și-a pus amprenta și pe viața personală. M-a ajutat să înțeleg mai bine anumite tipuri de comportament, să adaptez oricărei situații, dar să acord mai multă atenție detaliilor. Astfel, recunosc că, oriunde merg, hotel sau restaurant, sunt atentă la tot: la felul cum arată camera, cum se adresează personalul clienților, cum se face servirea etc. Acest lucru însă atrage după sine și o anume exigență, pe care o impun atunci când mă aflu într-o locație. Sigur, asta nu înseamnă îmi aloc timpul dedicat vacanței doar „detaliilor profesionale“, ci mă relaxez și mă bucur de vacanță ca orice turist.

Care este locul tău preferat de petrecere a concediului?

Îmi place foarte mult să călătoresc și am avut ocazia să văd foarte multe locuri frumoase, de pe aproape toate continentele, mai puțin Australia și Africa – destinații pe care mi-ar plăcea să le vizitez. La fel, Japonia. Am foarte multe locuri preferate și în România, pe care recunosc că am descoperit-o anul trecut. Anul acesta însă, am descoperit două destinații extraordinare: Insulele Canare – Tenerife și Finlanda – Tampere, cel de-al treilea cel mai mare oraș din Finlanda. Am avut norocul să descopăr aceste destinații nu cu ceea ce oferă din punctul de vedere al turismului convențional sau comercial, ci neconvențional: Playa Costa del Silencio sau La Caleta în Tenerife ori Pirkkala în Finlanda, o țară pe care o recomand cu mare căldură, o țară cu oameni primitori și locuri fascinante.

Faptul că ești femeie a constituit un avantaj sau un obstacol în reușita ta profesională?

Nu mi-am pus niciodată această întrebare, însă nu cred că ar trebui să existe vreun obstacol sau vreun avantaj în cariera profesională faptul că ești femeie. Sunt femei care fac cu succes activități ale bărbaților. Și invers. Pot să spun însă că, într-adevăr, au fost momente când faptul   sunt femeie m-a ajutat în a face față unor situații în care erau implicați clienți dificili, aceștia fiind mai concilianți când aveau de-a face cu o femeie decât cu un bărbat.

Ce i-ai recomanda unei tinere aflate la început de drum?

Un plan bine pus la punct, o direcție clară, răbdare, determinare și o permanentă dorință de cunoaștere. Generația actuală nu are răbdare în a-și construi o carieră. Este secolul vitezei, al evoluției rapide, însă o carieră de succes nu se clădește pe grabă. Aș mai recomanda ca fiecare să își aleagă o meserie pe care i-ar plăcea să o facă pe termen lung. Sunt foarte multe cazurile în care tinerii se angajează doar de dragul de a avea un serviciu, pentru ca apoi, la mijloc de drum, să își dea seama că au ales greșit, fiind greu să mai schimbe ceva.

Au fost  momente  dificile probabil… Te-ai gândit vreodată să  renunți?

Au fost foarte multe momente dificile de-a lungul carierei mele, însă nu m-am gândit niciodată să renunț. Așa cum am menționat mai sus, răbdarea este cuvântul-cheie. Dacă tu crezi în ceea ce faci, dacă îți place și dacă îți stabilești un plan, cu siguranță, acesta se va întâmpla. Cea mai mare provocare am avut-o când am schimbat industria telecom și cea a ospitalității. Erau exigențe mari, targeturi de atins, oameni și experiențe noi etc. Însă mi-am spus că nu voi renunța niciodată atât timp cât fac ceea ce îmi place și ce mi-am dorit. 

Care consideri că e lecția învățată în urma acestui parcurs?

Lecția principală pe care am învățat-o este cea a răbdării și perseverenței. Nimic nu este imposibil dacă îți dorești cu adevărat. Din construcție, eu nu sunt o persoană răbdătoare, însă am învățat că doar cu pași mici pot sămi ating scopul propus. Fiecare trebuie săși trăiască experiența, iar eu am avut și am norocul de a merge pe drumul pe care mi l-am propus. Prietenul meu, care și-a creat propriul citat ca un fel de memento vivere, spunea: „Be silent, listen, understand and live!“ Aceasta cred că este o lecție pe care trebuie so învățăm: să stăm în liniște, să ascultăm, să înțelegem și să trăim! 

Regreți ceva, ai fi făcut altfel ceva anume?

Și, pentru că îmi plac citatele, aș menționa aici titlul unui celebru cântec al lui Edith Piaf: „Non, je ne regrette rien“. Chiar dacă uneori, pe moment, aveam îndoieli în privința unei alegeri, ulterior îmi dădeam seama că am făcut alegerea cea mai bună. M-am bazat mereu pe mintea, pe intuiția mea și n-am dat greș niciodată.

Ce înseamnă relaxarea pentru o femeie atât de ocupată și de rafinată?

Pentru mine, relaxarea înseamnă momentele petrecute în compania persoanei iubite. Nimic nu poate înlocui echilibrul pe care ți-l dă viața în doi, cu tot ceea ce înseamnă ea. În doi, timpul are altă dimensiune, problemele, dacă există, se rezolvă mai ușor, iar viața are un alt sens.

Există timp de viață personală când profesia este atât de solicitantă?

În acest moment al vieții mele, există. A fost însă o perioadă în care viața profesională a avut prioritate. Nu a fost o perioadă ușoară și, cu siguranță, dacă acest lucru s-ar fi extins pe termen lung, lucrurile n-ar fi evoluat în direcția corectă. Cred că trebuie găsit acel echilibru între viața personală și cea profesională, iar pe cele două trebuie să le ținem separate. Viața personală nu trebuie să fie parte din cea profesională și nici invers.

Citește prima parte a interviului în numărul de iulie al revistei “Femeia.”.

Text: Cătălina Oprea

Foto: Mihai Nicolae

Ședința foto a fost realizată la Hotel Radisson Blu București.

Citește și:


Lasă un răspuns

Sus