Esti aici
Femeia.ro > Cariera > Raluca Debu: Când știi ce vrei, totul e alb și negru

Raluca Debu: Când știi ce vrei, totul e alb și negru

Fără să aibă studii de specialitate sau vreun mentor care să-i ghideze paşii, Raluca Debu a creat un brand propriu de haine lăsându-se purtată doar de talent şi de curaj pe un drum care-i era cu totul străin. Nu este celebră în lumea modei şi nici nu-şi doreşte asta, însă 2NOIR înseamnă pentru ea un vis împlinit, iar pentru alţii, un model demn de urmat.

A fost plecată ani buni în America, încă din anul 2000, de la o vârstă fragedă, apoi paşii au purtat-o către Barcelona, pentru studii, dar nu de design vestimentar. Înainte să-şi descopere pasiunea pentru haine, Raluca s-a ocupat de make-up, apoi de styling pentru diverse publicaţii. Simţea însă că-i lipseşte acel ceva care s-o reprezinte, s-o definească şi să conteze cu adevărat.

„În spatele fiecărui proiect, stă câte o poveste mai mult sau mai puţin cunoscută. Eu, când m-am întors de la Barcelona, unde am urmat o şcoală de styling de şase luni, după vreun an, m-am angajat la un site de make-up, unde aveau nevoie de stilist. Am spus da pentru că am un simţ estetic pe care mă bazam şi pe care l-am dezvoltat. La acel site, am descoperit cumva plăcerea de a combina piesele vestimentare. Când am intrat în haine şi am pus mâna pe ele, n-am vrut să mai văd o pensulă! Le-am aruncat pe toate. Exact acolo a fost schimbarea, una radicală. Nimic nu e întâmplător până la urmă, s-a produs clicul cu hainele şi m-am apucat să le fac.“

Şi… le-a făcut

A creat câteva modele de cămăşi pe care le-a expus în cadrul unui târg şi au fost primite cu atât interes de public, încât restul a venit natural. Următorul pas a fost prima colecţie de haine.

„Brandul de haine a plecat de la foarte puţine produse, vorbim de trei fizic, fiind dezvoltat puţin câte puţin. Am început în urmă cu doi ani şi s-a concretizat anul trecut. A prins un volum mai mare decât mă aşteptam şi a fost mai mult decât puteam duce. Este varianta «ai grijă ce-ţi doreşti, că s-ar putea să nu faci faţă». Cumva, ca toate începuturile, când te pregăteşti s-o iei pe un drum pe care nu ai mai fost, mergi cu oarece reticenţă, aştepţi un feedback, iar la mine a fost foarte bun. Tot începutul se învârte în jurul unui univers personal, fiindcă aceştia au fost oamenii, primii care au avut contact cu brandul. Prietenii şi amicii lor. Apoi, lucrurile au mers mai departe. Am crescut, l-am tot dezvoltat şi acum suntem, concret, în formula asta, iar cu brandul, la a treia colecţie.“

Dorinţa, cel mai bun profesor

Nimeni n-a îndrumat-o în direcţia asta, nici măcar acasă n-a avut vreun model care s-o inspire, dar a mers cu mult curaj pe ideea că, dacă ai simţ estetic şi-ţi doreşti cu adevărat să faci lucruri frumoase, nimic nu-ţi poate sta în cale.

„Ştiu ceva tehnică de croitorie. Pentru fetele care au crescut cu mame cu maşină de cusut, e mai simplu, dar mama n-a avut niciodată.“ Coase, e descurcăreaţă, dar nu i-a plăcut să facă asta. „Nu am învăţat undeva, nu m-a învăţat cineva, am făcut-o singură, am încercat să le încropesc eu. În 2010, când am venit în Bucureşti după şcoala de styling, mi-am făcut un atelier de confecţii, asociată cu cineva – acolo pot spune că am învăţat câteva trucuri, am furat de fapt. Pasiunea pentru haine a început când m-am apucat să fac pentru mine câteva lucruşoare, din pură nevoie. Nu pot să duc un produs de la cap la coadă pentru că nu am tehnica. Am pretenţii ridicate la calitate tocmai de aceea nu le fac eu cap-coadă, trimit schiţele tehnice şi toate se lucrează la fabrică.“

2NOIR, o realizare de zile mari

Chiar dacă între piesele create de Raluca se regăsesc albul, griul, roşul, dominant rămâne negrul. 2NOIR (toute noire, too noir sau cum vrei să-l interpretezi) exprimă pasiunea pentru această nonculoare care denotă eleganţă, stil, dar şi senzualitate. „Am avut mii de liste când trebuia să aleg numele, până într-o dimineaţă. Nu dormisem toată noaptea, hainele erau în fabrică şi toată lumea aştepta nişte etichete cu numele care nu mai venea. M-am frământat, am căutat, am verificat şi l-am ales. Numele brandului tu îl umpli, tu îi dai contur, tu îl faci.“

În folosul femeii de azi

Povestea hainelor create de Raluca a început după nişte nevoi personale, dar şi ale femeii actuale, având în vedere că trăim într-o societate care galopează şi vrei să arăţi bine, dar nu poţi să stai de dimineaţa până seara ca într-un corset, trebuie în acelaşi timp să te simţi confortabil.

„Sunt femei care pleacă dimineaţa la 8 la birou. Nu poţi merge pe tocuri de 12 cm, le iei cu tine şi le porţi când e cazul. Aşa e şi cu hainele, numai că haina nu poţi s-o schimbi. De aceea, majoritatea hainelor mele îţi permit să le pui chiar şi dimineaţa la 8, iar până seara, adăugând un accesoriu, poţi să schimbi evenimentele zilei. Despre nevoile astea vorbim. Poţi transforma ţinuta. Nu sunt lucruri care se demodează, sunt all-seasons, foarte uşor adaptabile din toate punctele de vedere, chiar şi ca siluetă.“

De la prea mult la prea puţin

Am întrebat-o pe Raluca despre greşelile pe care le fac femeile azi şi de ce sfaturi ar trebui să ţinem cont când alegem îmbrăcămintea.

„Şi cu bani puţini te poţi îmbrăca decent, dar în ziua de azi nu se pune niciun preţ pe calitate. Unele femei sunt foarte neîngrijite, altele, dimpotrivă, sunt overdressed, mai mult decât trebuie. Câteodată, Piaţa Amzei parcă e Teatrul Naţional sau Circul, nu au o limită, bun-gust. Asta nu înseamnă că tot ce-mi place mie trebuie să placă tuturor. Moda nu înseamnă neapărat să fii după ultimul trend sau cocoţată pe pantofi pe care nu poţi să-i porţi. E vorba despre a te simţi şi a arăta bine în primul rând pentru tine, nu pentru alţi oameni. Ştiu că haina face pe om, dar, înainte de asta, trebuie să te simţi tu bine cu acea haină în faţa oglinzii.“

Mitul brandului românesc

Preconcepţia conform căreia tot ce-i românesc e de calitate îndoielnică a simţit-o şi Raluca pe propria-i piele. „Există o reticenţă la ce înseamnă brand românesc, eticheta care se pune este «calitate proastă». Fără ca măcar să controleze mai întâi. Lucru total greşit atât timp cât noi, în România, am făcut producţie pentru export, la calitate extraordinar de bună, iar în momentul de faţă, sunt aceiaşi oameni, aceleaşi maşini. Accentul ar trebui pus pe calitatea produselor. Din ce sunt făcute, cum sunt cusute, cât de bine te îmbracă. E greu să schimbi mentalităţi, dar eu vreau să port hainele astea şi atunci ştiu cum vreau să fie pentru oamenii care le cumpără.“

Nu ar schimba nimic

Când atâţia tineri abia aşteaptă să plece din ţară şi să rămână în străinătate, Raluca Debu a preferat să se întoarcă aici pentru a nu mai pleca niciodată.

„Totul e diferit în afară, începând cu aerul pe care îl respiri, dar America nu m-a cucerit absolut deloc, deşi era o societate mai civilizată şi mult mai dezvoltată. Sunt momente scurte în care mă gândesc nu dacă aş mai pleca din ţară, fiindcă nu aş face-o deloc, ci cum ar fi fost dacă aş fi rămas acolo. Oricum, dacă ar fi s-o iau de la capăt, aş face exact acelaşi lucru, nu aş schimba nici măcar o lună. Am avut de învăţat din fiecare loc în care am fost, de la fiecare colectiv. Cu toate că vreau să merg cu brandul până în pânzele albe, dacă nu s-ar fi întâmplat asta, probabil aş fi rămas la styling. Aşa, am renunţat la toate celelalte. Nu poţi să mergi pe cinci drumuri, trebuie să mergi pe unul şi să ţi-l asumi!“

        

Citește și:

Osnat Peled: Inițiativă de succes

Arhitectul Prințului Charles: Iubirea, motivul de a trai

Bianca Dăncilă: Fetele niciodata nu se dau batute

      

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.15/16.04.2015

Autor: Andreea Cohuț

Sursa foto: Radu Vintilescu


Lasă un răspuns

Sus