Esti aici
Femeia.ro > Modă > 6 designeri români în vremea pandemiei și tot atâtea povești de succes

6 designeri români în vremea pandemiei și tot atâtea povești de succes

În aceste vremuri marcate de coronavirus am iubit parcă mai mult hainele și podoabele, care vorbeau despre frumusețea vieții, apoi, când am realizat cât de tare s-a schimbat viața, ne-am întrebat dacă și cum ni le vom mai permite. Însă dragostea există în vremea holerei și frumusețea există și ea în vremea pandemiei! Restriștea parcă  le-a dat inspirație și putere designerilor români.


Am vorbit, așadar, cu 6 designeri români, cu 6 femei curajoase care nu s-au lăsat zdrobite de incertitudinea și strâmtorile erei coronavirus, ci au avut încredere în ele și în sinceritatea artei lor și au dat proiectelor de design o nouă înfățișare și anvergură.

 

Larisa Dragna: „Piesele multifuncționale sunt soluția – atât în privința sustenabilității, cât și în privința calității”

Larisa Dragna

A lucrat mai întâi cu Silvia Șerban, apoi și-a creat propriul brand și propria imagine. Designurile ei sunt inconfundabile și plurivalente: se pot purta în multe feluri și, practic, cheamă purtătoarea să se definească în raport cu ele. „Moda este absolut necesară“ spune Larisa, „dar este un lucru de importanță secundară: singurul lucru care contează este cum o bucată de material se poate defini și modela ca individualitate“.

Cum ai resimțit carantina?

Inițial, ca acel timp pe care mi-l doream pentru finalizarea detaliilor administrative, pentru aprofundarea unor idei. Însă în scurt timp a devenit o presiune. Activitatea în atelier s-a întrerupt, cu excepția unor scurte vizite. Comenzile online au fluctuat – imposibil de stabilit un tipar al noului consumator de fashion!

Ce soluții ai găsit pentru perioada imediat următoare?

Am încercat să privesc optimist întreaga situație, să folosesc timpul pentru a crește vizibilitatea în online. Chiar dacă activitatea noastră se desfășoară 90% fizic și prin interacțiune cu clientul, am început să promovăm toată munca realizată de-a lungul anilor, să promovăm site-ul LarisaDragna.com. Am realizat evenimente online cu livrare direct la client, pentru a putea proba piese pe care și le dorește, fără obligativitatea de a păstra toate produsele achizitionate, un fel de târg virtual unde puteai face retur fără costuri suplimentare pe produse care nu ți se potriveau De asemenea, am încercat să le arăt oamenilor în diferite contexte piesele achiziționate, pentru a le spori încrederea în produse pe care nu le pot atinge imediat.

În timpul carantinei și imediat după, creațiile Larisei au fost o prezență continuă pe rețelele de socializare, oferindu-ne acea gură de oxigen de care aveam atâta nevoie în intoxicarea noastră cu frică și știri.


Crezi că pandemia va aduce schimbări radicale în comportamentul sau în gustul publicului?

Comportamentul publicului se va schimba: în mod clar va prima dorința de autenticitate și calitate, iar aici ne simțim încă încrezători în sustenabilitatea designului românesc.

Crezi deja că publicul tău ar vrea de la tine „altceva“?

Publicul vrea mereu altceva decât ceea ce are deja, altfel nu ar mai căuta. În momentul acesta încă lucrăm la piese multifuncționale și încercăm să aprofundăm această abordare. Pentru noi aceasta este soluția atât în ceea ce privește sustenabilitatea, cât și creativitatea. Prin simplul fapt că ai piese modulare pe care să le poti conecta și crea un produs nou, deja ai rezolvat necesitatea de a avea altceva, oferindu-ți posibilitatea de a fi original folosind aceleași piese.

 


Raluca Constantin:Trebuie să găsesc produse pentru clienții mei și nu clienți pentru produsele mele”

Raluca Constantin

Raluca Constantin este creatoarea brandului Provocative, pentru femeia puternică, sigură pe ea, care îşi doreşte să se diferenţieze şi să iasă în evidenţă şi prin felul în care arată. Pe lângă colecţiile de sezon, realizează produse custom-made, lucrând cu silueta fiecărei femei în parte, pentru că fiecare femeie poate fi sexy şi atrăgătoare dacă poartă hainele adecvate siluetei ei.

Cum ai resimțit carantina?

R: Eu spun mereu că orice lucru rău are măcar o parte bună. Așa a fost și cu carantina. Inițial, vânzările au scăzut drastic pentru că 90% din business se baza pe conceptul de custom made; dar am găsit repede solutii pentru a supraviețui și a-mi acoperi cheltuielile importante. Izolarea mi-a arătat că pot mult mai mult decât credeam, m-am reinventat și am descoperit lucruri noi despre mine, ca antreprenor. Deși a debutat ca o perioadă tristă, pentru că nu mai aveam posibilitatea să fac ceea ce iubesc și să interacționez cu clientele, am avut mai mult timp să creez și mi-au venit idei noi.

Noua colecție Provocative este evident o provocare: la înflorire și feminitate! Piesele din colecția Blossom! sunt firești, fluide și foarte prietenoase cu purtătoarea.

Ai simțit sau simți nevoia să te reinventezi?

Simt nevoia să mă reinventez și să vin mereu cu ceva nou – acum cu atât mai mult! Mi-am dat seama că, într-o astfel de perioadă de nesiguranță, în care lumea nu își mai face neapărat probleme cu ce se îmbracă, ci mai degrabă cum să supraviețuiască, trebuie să găsesc produse pentru clienții mei și nu clienți pentru produsele mele. Așadar, am dezvoltat o colecție capsulă de homewear și loungewear și o colecție de vară adaptată pentru zona de online, cu prețuri adaptate pentru această perioadă. În curând voi prezenta și alte produse de interes, care se vor găsi online, dar și în showroom.

Crezi că pandemia va aduce schimbări radicale în comportamentul sau în gustul publicului?

Cred și sper ca publicul să devină mai conștient de ceea ce cumpără și ce poartă, să se reducă consumerismul excesiv, să se revină la ideea de less is more și să conștientizeze importanța calitații în detrimentul cantității.

 

 

Luna Morgaciova: „Una e să vrei tu să te reinventezi și alta e să nu ai ce face”

Luna Morgaciova

Din 2017, Luna Morgaciova este creatoare de „artă purtabilă“. Pictează, creează colaje și ilustrații, pe care apoi le printează pe textile – de la mătase la bumbac și neopren. Le croiește pentru a fi purtate de partenerii-clienți care vor participa la rândul lor la opera de artă, ducând-o în stradă, la oameni, unde capătă o altă viață și vizibilitate, cu totul diferită de soarta pe care o are opera de artă expusă într-un muzeu.

 

Cum ai resimțit carantina?

Cu două săptămâni înainte de carantinarea oficială din România, eu aterizam de la Milano, unde deja începuse nebunia. Atunci m-am autoizolat și pot spune că am avut timp să mă obișnuiesc cu gândul. Mi-a fost dor de prieteni, de ieșirile la restaurant, de cafeaua de specialitate și de plimbările scurte de seară cu Cash, cățelul meu. Izolarea a fost un exercițiu de răbdare și curiozitate: am încercat să mă plasez în exterior pentru a putea vedea mai bine imaginea de ansamblu. Mi-am dedicat timpul pictatului, am făcut cursuri online și, deoarece totul era așa de neclar, am încercat să nu pun presiune pe mine.

Creații Luna Morgaciova în pandemie

Ce soluții ai găsit pentru perioada imediat următoare?

Acum e un moment bun pentru a repara anumite lucruri, dar și pentru a încerca altele; ceea ce încerc eu este un soi de rebranding. Fast fashion-ul a luat o pauză, astfel că e loc de mai multă atenție. Urmează să prezint o linie home deco pe parte de ceramică pictată manual și am o serie de printuri noi pe care urmează să le încadrez în două colecții diferite din toate punctele de vedere.

Ai simțit sau simți nevoia să te reinventezi?

Eu sunt foarte cameleonică vizual, simt mereu nevoia de a schimba sau de a face altceva – acum este diferit doar faptul că nu am ales eu să mă reinventez, ceea ce mi-a dat bătăi de cap, pentru că una e să vrei tu și alta e să nu ai ce face.

Crezi deja că publicul tău ar vrea de la tine „altceva“?

Eu sunt altceva.

 

 

Anca Negescu: „Cu toții avem nevoie de vindecare“

Anca Negescu

Înainte de pandemie, Anca a fost numai curator de artă și de bijuterie contemporană, la What if I fly, respectiv galeria Place od Display (POD); în pandemie, ea a devenit și creator/designer de bijuterie sub numele de Curandera (vindecătoarea).

Cum ai resimțit carantina?

Ca un prilej bun de a pune mai multă ordine în casă și în viață. În timpul izolării am desenat mai mult decât de obicei. Unele dintre desene au devenit ulterior bijuterii Curandera, altele au devenit cărți poștale ilustrate sau daruri pentru prieteni. Am scris poveștile bijuteriilor Curandera în perioada izolării cu mai multă onestitate și vulnerabilitate decât aș fi făcut-o în circumstanțe ”obișnuite”.

 

 

 

 

Brățară din aur LUNASOL, din colecția nouă, Curandera

 

În vremuri de demult, luna și soarele se iubeau. Erau doi, însă trăiau ca unul. Într-o zi, Universul a hotărât că trebuie să se despartă. Unul să strălucească ziua, iar celălalt, noaptea. Îndrăgostiții celești s-au supus. Durerea lor era atât de mare, încât Universul a hotărât să îi ajute. Așa se face că, în serile cu lună plină, când suprafața lunii este scăldată în întregime de lumina soarelui, ei se iubesc din nou, prin lumină, pe care o revarsă cu iubire asupra naturii și viețuitoarelor, dându-le viață, mângâindu-le, alinându-le.

 

 

 

 

Ce soluții ai găsit pentru perioada imediat următoare?

Mi-am concentrat aproape toată atenția asupra online-ului, cel mai eficient mod de a comunica în această perioadă incertă: cel mai eficient mod de a prezenta un produs și de a-l vinde.

În plină pandemie am lansat proiectul meu nou, Curandera, „Vindecătoarea“. Poate că este o nebunie să lansezi un proiect în pandemie, dar eu cred în el, pentru că propune bijuterii care, prin poveștile pe care le spun, ajută la vindecarea sufletului. De vindecare avem acum nevoie cu toții, fie că este vorba despre trup, suflet, context de viață personală sau profesională.

Perioada aceasta ne obligă la sinceritate brutală în toate aspectele. Nu ne mai e îngăduit să bâjbâim prea mult în iluzii. Suntem și vom fi din ce în ce mai scuturați de realitate și forțați să ne înfigem bine cu picioarele pe pământ.

Tocmai de aceea, pot spune că în perioada aceasta, în mod natural, am ajuns nu să mă reinventez, ci să mă arăt așa cum sunt, fără să mă tem de vulnerabilitate și fără să mă intereseze ce cred alții. Bijuteriile Curandera asta fac: vorbesc onest și sensibil despre natură, iubire și povești, pentru că aceste trei elemente au o putere de vindecare uriașă.

Crezi că pandemia va aduce schimbări radicale în comportamentul sau în gustul publicului?

Da. Impactul economic al pandemiei își va spune cuvântul mult timp, ceea ce va atrage după sine o reorientare majoră și semnificativă a publicului strict către acele lucruri pe care în primul rând și le permite și în al doilea rând și le dorește cu adevărat. Se vor vinde mult mai puține produse, în special din categoria celor “opționale”. Cele care se vor vinde vor însemna cu adevărat ceva pentru cei care le cumpără.

Cred că majoritatea industriilor de lux se vor prăbuși definitiv, cu slabe șanse de a mai reveni vreodată la ce a fost înainte. Devin acum evidente absurdul și inutilitatea unor astfel de industrii, într-o lume în care foarte mulți oameni vor avea de luptat să își asigure un trai decent pentru cine știe cât timp de acum încolo. Se vor recalibra multe lucruri, contextul obligând la prudență, bun-simț și echilibru. Având mai puțini bani, oamenii devin mult mai precauți. Își dau acum seama ce contează cu adevărat. E o perioadă care face curat cu forța și comportamentul publicului va reflecta acest lucru. 

Este important să asculți vocea publicului și să fii mereu aproape de sufletul lor. Fără ei, nu exiști.

 

 

Andreea Buga: „În pandemie ne-am descoperit individualitatea”

Andreea Buga

Andreea Buga este creatoarea conceptului ARGOart, care promovează artiștii plastici prin intermediul designului vestimentar. Cine alege să poarte una dintre piesele ARGOart inspirată de câte un artist plastic implicit va promova acest artist, iar arta va deveni parte din atitudinea sa.

 

Cum ai resimțit carantina?

La început nu a fost chiar ușor, pentru că aveam planuri, proiecte, eu și soțul meu ne doream să călătorim mult anul acesta și să muncim și mai mult. Încet, încet ne-am ponderat așteptările și am luat totul așa cum a venit. Pentru prima oară, de foarte mult timp, am lăsat lucrurile să vină de la sine, să se lege natural, fără forțări sau eforturi.  Și cred că a funcționat, pentru că am văzut lucrurile mai clar și un prim pas a fost reevaluarea nevoilor și a cerințelor pieței. Într-un final, consumerismul și-a redus puterea de a înghiți totul în calea lui și antreprenorii, lucrurile de calitate, seriile mici au avut o șansă binemeritată, după atâta așteptare. Oamenii și-au întors privirea către calitate, către slow and quality living, pornind de la nevoile de bază, mâncarea, continuând cu nevoile de confort, living, până la cele de a se îmbrăca sustenabil și diferit. Cred că ne-am descoperit în pandemie individualitatea, ne-am amintit cine suntem și ne-am cumpărat doar ceea ce ne-am dorit noi și nu ce a fost necesar printr-o presiune a societății.


Ce soluții ai găsit pentru perioada imediat următoare?

În această perioadă, o colecție nouă ar fi fost o forțare a lucrurilor și a resurselor. Am descoperit că mai aveam materiale printate din colecția ARGO “Carusel”, foarte dragă mie. Ca de fiecare dată, printurile mele sunt atemporale: după 4 ani, acum în 2020, am avut surpriza și bucuria să văd că imprimările cu grafica artistei Eva Cerbu sunt și mai potrivite și mai bine integrate în trendurile fashion ale momentului.

Culorile explozive ale graficii “Carusel”, materialul cel mai fin și natural – bambus, croiul lejer și comod, toate sunt elemente perfecte pentru această perioadă de liniște. Așa că am reinventat, remixat materiale, regândit colecția pentru un mood confortabil, ușor de purtat, dar spectaculos, așa cum mi-am obișnuit toate clientele.


Crezi că pandemia va aduce schimbări radicale în comportamentul sau în gustul publicului?

Gustul publicului cred că este greu să se schimbe după 3 luni sau un an, dar lipsa opțiunilor de mass market sau măcar diminuarea lor și oferta atât de variată și mult mai sănătoasă a micilor întreprinzători, a oferit o șansă atât antreprenorilor, cât și publicului să aleagă și să cumpere conștient și doar din plăcere.


Crezi deja că publicul tău ar vrea de la tine „altceva“?

Modul în care prezint arta în colecțiile viitoare va ține de spiritul artistului pe care îl voi imprima, dar cu siguranță și de nevoile clientelor. O piesă vestimentară trebuie să te facă să te simți special și dacă stai acasă, și dacă ești într-o croazieră, și dacă ești trist, și dacă ești fericit, este o completare a spiritului și o bucurie a sufletului.

 

Irina Wagner: „Nu putem trăi fără frumos, fără artă, fără muzică”

Irina Wagner

Irina și sora ei Ana Wagner sunt creatoarele brandului Wagner Arte Frumoase și Povești, lansat în 2005. Pe baza conceptelor si planurilor Anei Wagner, alături de artiștii-colaboratori ai atelierului, Wagner Arte realizează astăzi o gamă largă de produse de lux, unicat, dar și obiecte de serie mai mare care au în centru porțelanul și metalele prețioase.

Cum ai resimțit carantina?

Ca pe o perioada ciudată, în care am simțit că mi s-au îngrădit drepturile ca ființă umană. Ceva nou, nemaitrăit, în care am reașezat întregul meu raport cu lumea și oamenii. Simțeam din plin acea glumă: “opriți planeta, vreau să cobor!”. Ce rol mai au munca, designul, frumosul în lumea asta speriată și înfricoșată? Ei bine, imens. Nu putem trăi fără frumos, fără artă, fără muzică. De aceea căutările noastre în acest sens nu s-au oprit și ne-am regăsit într-o colecție schițată pe șervețele și caiete, în bucătărie, alături de familii, în casă, prin luna martie – aprilie – se numeste “I’m still standing”. Apoi, eu personal împreună cu Diana Pavelescu, wine ambassador, am creat o colecție inspirată de vinurile roșii “Deep Red”. Așadar nimic nu ne-a oprit să facem ceea ce ne place în continuare, deși cu mare greutate. Avem încredere în publicul nostru, iar surprizele pe care le propunem sunt foarte plăcute.

Împreună cu  Diana Pavelescu, wine ambassador, Irina Wagner a creat o colecție inspirată de vinurile roșii: “Deep Red”.

Ce soluții ai găsit pentru perioada imediat următoare?

Am pus toate eforturile noastre în online: dacă toată lumea stă cu nasul în telefon înseamnă că trebuie să fim și noi acolo prezenți. Apoi am continuat să propunem colecții noi de bijuterii și obiecte decorative și totodată să ne diversificăm aria de business, precum și de obiecte.

Pandemia va aduce un nou stil de viață, nu neapărat în gusturi, ci mai întâi în buzunare, apoi în educație și libertatea de mișcare – ceea ce se va reflecta ulterior în gusturi. Pandemia ne propune o teamă constantă. E interesant de studiat ce faci atunci când îți este frică. Când primul gând este de supraviețuire, să ne imaginăm ce preferințe mai rămân.

Citește și:

Material realizat de Roxana Melnicu

Foto: arhiva personală

Comments

comments

Lasă un răspuns