Esti aici
Femeia.ro > Modă > Dana Tacea: consilier de stil, din dragoste pentru haine și pentru oameni

Dana Tacea: consilier de stil, din dragoste pentru haine și pentru oameni

consilier de stil

Dana Tacea are 37 de ani și este consilier de shopping, de stil, psihanalistul garderobei tale, artizanul imaginii tale. Din dragoste pentru haine și pentru oameni. Ne-am simpatizat la prima vedere: împărtășim entuziasmul pentru puterea pe care ți-o dă ținuta potrivită la momentul potrivit, pentru încrederea pe care o capeți când îți place ce vezi în oglindă. 

Dana nu este psiholog, ci, urmând modelul recomandat de familie, a studiat managementul la ASE și apoi a făcut un master de finanțe-bănci. Ca și fratele ei, a lucrat 7 ani la Banca Națională într-un un domeniu de vârf, cu stres și responsabilitate. Primii trei ani i s-au părut cu adevărat interesanți, pentru că a iubit complexitatea și provocările acestui domeniu de finețe. „Știam că descurc foarte bine, dar nu-mi plăcea să stau cu un laptop și niște hârtii. Viața mea devenise din ce în ce mai gri, hainele din ce în ce mai negre. Mie îmi place să stau de vorbă cu oamenii, să interacționez și să fiu vie“.

Ieșirea din inerție

Laptopul s-a răzbunat: având dureri mari de coloană din cauza sedentarismului prelungit și căutând remedii, Dana a dat peste un un om care i-a făcut o manevră chiropractică greșită, în zona cervicală.

Am rămas cu totul felul de probleme, vertij în primul rând. Mă bucur că am pățit asta; altfel nu aș fi avut niciodată curaj să renunț la jobul meu, foarte dorit și invidiat. Ești ca acel jucător de ruletă care nu se oprește, deși pierde și pierde în continuare. În loc să oprească pierderea, el continuă din inerție, pentru că a pierdut prea mult ca să renunțe. Eu însă am stat întinsă în pat un an de zile, cu ochii în tavan, gândindu-mă la ceea ce vreau să fac. Când ești într-o astfel de condiție extremă, nu prea mai există gri, există numai ceea ce-ți place. Nu m-a mai interesat ce zice soțul, nici mama, nici tata, și nici prietenii – unii au făcut atac cerebral după astfel de manevre și au rămas legume pe viață. Eu am ales schimbarea.“

Citește și: Laura Savin, călăuză printre arabescuri de henna

Garderobă nouă, viață nouă

Copil, desena pe asfalt rochițe roz, bleu și lila. Mama ei lucra pe latura financiară în domeniul vestimentar. „Era mereu cochetă și aranjată – dar eu de mică aveam personalitate, nu acceptam să îmbrace pe gustul ei și nu pe gustul meu!“

Danei i-ar fi plăcut să fie stilist sau designer, dar nu se simțea în stare, plus că absorbise prejudecata că astfel de preocupări sunt pentru persoane mai puțin educate. Acum însă, motivată și de exemplul Irinei Markowits (n.r. Style Consultant & Personal Shopper), Dana a făcut pasul decisiv. „ Mi-am spus că vreau să fiu stilist și mi-am comandat din Statele Unite un ghid pe care-l mai am și acum: „How to become a personal shopper”. Înainte de asta însă, m-am apucat să-mi fac o garderobă nouă, online. Eu lucrez cu femei reale și le pot ajuta cu garderobele lor tocmai pentru că le înțeleg: nu am fost toată viața o răsfățată a hainelor – eram acaparată de muncă, nefericită, și alegeam mereu ceva negru – nu pentru că nu aveam gust, ci pur și simplu nu-mi ardea. Îți vine să te îmbraci în negru ca să nu te mai vadă nimeni – și mai ales tu să nu te mai vezi!“

Prima ei clientă a fost psiholog și Dana însăși a fost uimită de rezultate: clienta a ascultat tot ce i-a zis, a cumpărat tot ce-i recomandase și totul i-a venit ca turnat. „E ceva nativ – la cursuri înveți un abecedar, util, dar nu suficient. Este important simțul proporțiilor, gustul. Cel mai important e însă simți omul, spune ea.

Acum majoritatea clientelor ei vin din domeniul psihologiei și dezvoltării personale, sunt persoane cu un grad înalt de conștientizare a propriei existențe, care au făcut mari progrese interioare, pe care le vor reflectate și în aspectul exterior. Ea însăși e un soi de psiholog vestimentar: identifică profilul de stil al clientei, pe baza unui chestionar elaborat de ea, care îi oferă informații de la forma siluetei la preferințele cromatice și stilul de viață al clientei, inclusiv muzica pe care o ascultă, pe urmă lucrează asupra acestui stil. În plus, are darul de a vedea în spațiu, poate „scana“ mental corpul și îl poate „vedea“ mental îmbrăcat în diferite feluri. Nu o face oricine: 99% din femei nu au o imagine a propriului corp.

Rafinament personal

Clientele îi cer Danei o garderobă care să le marcheze feminitatea, dar care să le dea în același timp o imagine de independență și succes. Cer culoare, dar se tem să o implementeze singure. „Le e frică nu fie judecate, să nu dea greș, să nu dea bani pe lucruri care nu le avantajează și ele nu-și dau seama. După ce le dau niște informații de bază, ele devin mult mai capabile să se descurce singure. De multe ori nu este totuși suficient, pentru că nu au antrenament“.

Delicatețea e cheia reușitei. „Le respect zona de confort și nu le forțez să iasă dramatic din ea numai pentru că e mai bine cum spun eu. Stiliștii care fac așa pierd încrederea clientelor. Mie îmi pasă sincer de clientele mele – și ele simt asta.“ Sunt lucruri sensibile, care țin de o intimitate a femeii cu imaginea ei de sine. „Se întâmplă o magie: pentru că eu am grijă de ele și pentru că eu iubesc foarte tare hainele, le pot recomanda ceva care să le vină bine. Ele se redescoperă, se văd frumoase, încep să se iubească. De aici poate începe reconstrucția imaginii de sine.“

Femeile cred uneori că a te îmbrăca bine presupune cheltuieli uriașe, cu stilistul și shoppingul. „De fapt, singurul lucru costisitor este să-ți cumperi haine pe care nu le porți. Poți face ținute wow chiar și din piață sau de la second hand. Eu le propun clientelor într-un buget de 1.500 de lei câteva piese deosebite cu ajutorul cărora se pot face combinații. E unică bucuria lor când încep să facă propriile combinații!“

Adesea se izbește de opacitate. Rigiditățile vestimentare apar de multe ori din depresie și/sau anxietăți sociale, mai ales din teama de a fi judecate și respinse de cei din jur. Un număr imens de femei își resping corpul și preocupările legate de el – nu formulează așa, ci spun: „nu am timp“ „nu sunt obișnuită“. „Am trecut și eu prin asta, starea de nepotrivire vitală se reflectă în vestimentație. Acestor femei eu le pot da un restart, apoi se relansează și ele, dar tot trebuie să mai păstrăm legătura, pentru că puterea obișnuinței este foarte mare. Trebuie să rămâi în proces!“

Cea mai mare realizare profesională

I se pare a fi chiar emisiunea Lifestyle pe care o realizează la București FM! Directoarea postului i-a oferit această emisiune de weekend pur și simplu pentru că are încredere în capacitățile ei. Face și filme pentru social media, dar provocarea este maximă în FM: folosind numai cuvintele, ea reușește să pună în evidență lucruri care țin de aspect, de vizual.

„Cea mai mare valoare a mea este libertatea. Încerc să aloc mai mult timp în ultima vreme soțului meu – suntem căsătoriți din 2013, nu avem copii. L-am cam negjiat, mărturisesc, deoarece statutul meu de freelancer cere multă implicare profesională. Acum mi-ar plăcea să fac și niște cursuri de design vestimentar, am niște idei grozave. Îmi place varietatea și poate sunt puțin haotică“.

Citește și:

Articol apărut în revista Femeia de azi, numărul 24/2020

Text: Roxana Melnicu

Foto: arhiva personală

Comments

comments

Lasă un răspuns