Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Apa minerală gazoasă: bule binefăcătoare

Apa minerală gazoasă: bule binefăcătoare

Răcoritoare, naturale și bogate în minerale, apele gazoase nu sunt băuturi ca oricare altele. Descoperă-le proprietățile terapeutice!

Există patru tipuri de apă acidulată: natural carbogazoasă; îmbogățită cu bioxid de carbon de la sursă (se adaugă CO2 din același zăcământ, ca să se obțină apă cu o efervescență ridicată); parțial decarbogazificată; naturală, căreia i s-a adăugat gaz carbonic. Uneori, apa gazoasă este mai întâi degazificată, în scopul eliminării excesului de fier și a manganului, apoi i se adaugă gazul pe care îl conținea inițial.

Virtuți terapeutice

Fiecare apă minerală, fie ea plată sau gazoasă, are anumite efecte benefice asupra organismului. Cele mai multe dintre ele sunt bogate în minerale (calciu, magneziu, sodiu, potasiu, fier etc.) și oligoelemente, ceea ce le transformă într-un aliat prețios în prevenirea și combaterea carenței de săruri minerale.

Alte ape, în special cele cu un nivel ridicat de sulfați, au proprietăți diuretice și laxative. Acestea sunt câteva dintre motivele pentru care medicii balneologi le recomandă multora dintre pacienții lor să consume regulat apă gazoasă.

Beneficii pentru stomac

Apele acidulate bogate în bicarbonați facilitează digestia. Nivelul lor ridicat de mineralizare diminuează senzația de stomac prea plin, de apăsare gastrică, neplăcere ce apare după o masă copioasă. Așadar, aceste ape sunt recomandate pentru prevenirea problemelor gastrice cauzate de excesele alimentare, dar nu trebuie să faci abuz de ele, pentru că poate apărea balonarea.

Este știut că apele gazoase sunt înzestrate cu virtuți pe care cele plate nu le au. Pentru a le demonstra calitățile, un grup de cercetători francezi a ales 21 de persoane care sufereau de diverse probleme digestive: timp de 15 zile, unele au băut apă plată, iar altele au consumat apă gazoasă. Rezultatele nu s-au lăsat așteptate. În cazul persoanelor care au băut apă cu bule, stomacul s-a golit mai repede, iar asta a împiedicat supărătoarea indigestie să-și facă apariția, neplăcuta senzație de arsură gastrică a dispărut complet, iar tranzitul intestinal s-a îmbunătățit, eliminându-se astfel constipația.

Oamenii de știință nu au putut explica fenomenul, dar au presupus că efectele benefice asupra sistemului digestiv se datorează gazului carbonic și cantității mari de minerale prezente în apa acidulată.

Sursă excelentă de calciu

Calciul furnizat de apa minerală gazoasă este la fel de bine absorbit de organism precum cel din lapte. O apă este numită calcică atunci când conține cel puțin 150 mg/l de calciu. Cantitatea variază foarte mult de la o apă la alta, unele având până la 600 mg/l. Aportul necesar de calciu pentru un adult este de 1.000 mg. Așadar, dacă bei un litru de apă bogată în calciu, asiguri jumătate din cantitatea de care ai nevoie într-o zi.

Regim fără sare

Apele minerale gazoase sunt deseori bogate în sodiu. Astfel, dacă medicul ți-a recomandat să urmezi un regim fără sare, citește cu atenție eticheta și alege o apă care conține cel mult 20 mg/l sodiu (sodiul se mai numește natriu, iar pe etichete este notat cu simbolul Na). Apa foarte bogată în sodiu este contraindicată persoanelor cu hipertensiune arterială, precum și femeilor însărcinate care suferă de retenție de apă. În schimb, este recomandat să bei această apă în timpul unui efort fizic sau vara, ca să compensezi pierderile de minerale cauzate de transpirație.

Ce cantitate poți să bei

Aproape toate apele gazoase conțin bicarbonat. În cazul unui consum excesiv de apă carbogazoasă, poate apărea senzația de balonare, iar la persoanele mai sensibile, este posibil să-și facă apariția refluxul gastroesofagian (regurgitații acide) și colita (iritația colonului).

Nu în ultimul rând, trebuie să ai în vedere că unele ape conțin cantități prea mari de fluor (mai mult de 2 mg/l). Aceste ape nu trebuie consumate în mod regulat, deoarece excesul de fluor este dăunător dinților.

Reguli de aur pentru o hidratare ideală

Necesarul de lichide al unui adult variază între 2 și 4 litri pe zi, în funcție de activitatea fizică depusă și de temperatura ambientală. Un copil are nevoie de 1,5 litri de apă zilnic.

* Nu bea apă rece ca gheața – temperatura ideală este de minimum 15º C.

* Este mai bine să consumi cantități mici de apă, dar des, decât să dai pe gât deodată o sticlă de apă. Pe timpul verii, bea câte 250 ml de apă la fiecare oră (o cană).

* Ca să nu uiți să bei apă, oriunde te duci, ai grijă să iei cu tine o sticlă, mai ales în sezonul cald.

Apă pentru toate ocaziile

Este clar, trebuie să bem cât mai multă apă. Pe piața autohtonă, se comercializează diferite ape îmbuteliate. Cum le deosebești?

* Apă minerală: provine din izvoare subterane și este îmbuteliată chiar în locul unde izvorăște. Pe etichetă, trebuie să fie menționate conținutul în acid carbonic și cantitățile de minerale.

* Apă medicinală: conține cantități mari de minerale și microelemente. Calitățile medicale trebuie să fie atestate.

* Apă de izvor: provine din izvoare naturale, curate, dar nu e musai să conțină minerale.

* Apă de masă: poate proveni de oriunde – din rețeaua de apă potabilă, dintr-un izvor, râu sau lac, iar ca să aibă un gust mai plăcut, i se pot adăuga minerale.

                

Citește și:

Apa din fructe si legume – mai buna pentru organism decat cea din pahar

Escapadă la cascadă

Trei bauturi la fel de bune ca si apa cu lamaie

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.15/16.04.2015

Autor: Angelica Cîlțan

Sursa foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns