Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Bolile cronice şi postul

Bolile cronice şi postul

Deja probabil ai aflat că bolnavii, copiii, femeile care alăptează sunt scutiţi de post. Dacă vrei totuşi să ţii post şi suferi de o boală cronică, e bine să ştii ce implicaţii are postul asupra bunei funcţionări a organismului.

Indiferent cât de sănătos e considerat postul pentru suflet şi pentru trup, el tot înseamnă înfrânare, deci renunţare la anumite alimente, îndeosebi proteina animală, care va lipsi cu desăvârșire 40 de zile. Iar această renunţare implică un dezechilibru.

Diabeticii nu mai ţin cont la glucide

Regimul diabeticilor (vorbim de cei cu diabet de tip II) presupune echilibru de fibre, proteine, minerale şi vitamine. Cât mai puţini carbohidraţi, cât mai puţine zaharuri, cât mai puţine grăsimi. În încercarea de a compensa lipsa proteinelor de origine animală, diabeticii suplimentează nepermis glucidele şi grăsimile vegetale. Margarina cu pâine, spre exemplu, e de multe ori mai periculoasă, mai nesănătoasă decât pâinea cu unt şi sare. Pe de altă parte, lipsa proteinelor este contracarată cu un exces de cartofi, morcovi, pâine şi produse de panificaţie, care duce la un surplus nepermis de… glucide. Întrucât acestea se găsesc nu neapărat în prăjitura cu cremă, ci şi în cereale, leguminoase etc. Mai mult, abuzul de grăsimi vegetale (ulei, margarină, oleaginoase) duce la creşterea peste măsură a trigliceridelor şi a colesterolului. În general, medicii recomandă diabeticilor să ţină numai postul de carne, mai ales că şi biserica acordă dezlegări bolnavilor. Dacă ai diabet şi vrei să ţii post, îţi recomandăm anumite alimente la care nu trebuie să ţii cont de cantitate:

Legume cu frunze verzi: spanacul, varza, salata verde etc. sunt surse bogate de fibre solubile, dar şi de minerale, vitamine şi antioxidanţi; pot fi consumate în cantităţi mari fără grijă fiindcă ajută la menţinerea glicemiei în cote rezonabile; 

Pâine de secară: este recomandată diabeticilor pentru că amidonul din secară nu se digeră în stomac şi, prin urmare, este  de ajutor în menţinerea glicemiei în limite optime;

Legume fără amidon (brocoli, ciuperci, ardei gras, castravete): au foarte puţine calorii, ciupercile conţin chiar şi proteine de bună calitate, toate conțin carbohidraţi de calitate.

Ceaiul din teci de fasole (uscate) este dintre cele mai bune în diabet. În post, când dieta e dezechilibrată, se recomandă cu şi mai mare căldură.

Cardiacii au avantaje

Bolile cardiovasculare, de la hipertensiune la hipotensiune, de la artere îngroşate la boli coronare, par a fi ţinute sub control cu o dietă specifică postului. Cardiacilor li se recomandă minimum de grăsimi animale, prin urmare o perioadă în care renunţi totalmente la ele face numai bine. E adevărat însă că nu trebuie să exagerezi nici cu grăsimile vegetale, pentru că vor duce la creşterea colesterolului, depunerea acestuia pe pereţii vaselor sangvine şi, implicit, la o circulaţie deficitară a sângelui. Mănâncă multe verdeţuri, fructe, cereale integrale şi leguminoase! Creşterea consumului de fibre în dietă menţine scăzut colesterolul rău (LDL). Aportul de vitamine şi minerale din aceste alimente este deosebit de important. Ca să eviţi totuşi creşterea acestuia – fiind post, nu prea mai ţii cont, considerând că alimentaţia vegetariană nu prezintă pericol în ce priveşte colesterolul –, iată trei ceaiuri minunate:

infuzie de păducel: 50 g plantă (flori, frunze) mărunţită la un litru de apă clocotită; laşi să infuzeze 15 minute şi bei 2-3 căni pe zi;

decoct de frunze de măslin: 30 g de plantă la un litru de apă rece; fierbe amestecul 5 minute, apoi strecoară. Se bea cald, câte o cană dimineaţa şi seara.

tinctură de talpa-gâştei: pui 20 g de plantă la macerat în 100 ml de alcool de 70° şi laşi 7-8 zile. Strecori, tragi în sticluţe închise la culoare şi iei câte 20-30 de picături de 2-3 ori pe zi, înainte de mesele principale. Are acţiune sedativă, reglează pulsul şi combate tahicardia.

Mai puţină sare în mâncare ajută la ţinerea sub control a tensiunii arteriale. Mâncarea este la fel de gustoasă dacă pui mai puţină sare şi mai multe ierburi aromatice.

Bolnavii de rinichi se detoxifică

Rinichii filtrează sângele, eliminând toxinele care împiedică buna funcţionare a organismului. Când concentraţia  de substanţe toxice creşte, apar simptome precum cantitate prea mică sau prea mare de urină, culoare diferită (urina normală trebuie să fie galbenă-deschis), stări de greaţă sau picioare umflate. În măsura în care mănânci  mai multe fructe şi legume, din cele cu mai multe fibre şi mai puţin amidon, și bei zilnic doi litri de lichide, există toate şansele să ajuţi rinichii să se cureţe.

Evită însă zaharurile, chiar dacă sunt de post, precum şi produsele semipreparate, înlocuitorii de produse de dulce (cârnaţii vegetali, pateul vegetal, caşcavalul vegetal etc.)! Nu uita, dacă tot te-ai gândit să faci ceva pentru rinichii tăi bolnavi, de infuzia de coada-calului şi/sau mătase de porumb. Iată şi trei alimente la îndemână, tocmai bune în post şi în detoxificare:

ardei gras. Are un conţinut redus de potasiu, fapt ce recomandă aceste legume în dietele celor cu probleme renale. În plus, sunt o sursă excelentă de vitamine B6, C şi A, acid folic şi fibre;
usturoi. Scade colesterolul, întăreşte sistemul imunitar, protejează împotriva cancerului gastric şi de colon, ajută în detoxificare;
ceapă. Pe lângă o mulţime de proprietăți de excepție (scade colesterolul, întăreşte sistemul imunitar, este antiinflamatoare), conţine foarte puţin sodiu, ceea ce o recomandă în dietele pentru boli renale.

Nu bea peste doi litri de lichide pe zi! Odată cu toxinele, rişti să elimini astfel mineralele şi sărurile de care corpul are nevoie!

Postul negru întinereşte

Este adevărat. Cu condiţia să nu fie ţinut, mai ales de bolnavii cronici, foarte des şi pe o perioadă prea îndelungată. O zi de post negru este suficientă. Ce anume se întâmplă? Proteinele şi aminoacizii sunt folosite pentru a repara colagenul din ţesuturi, iar colagenul este tocmai substanţa care îmbunătăţeşte funcţionalitatea şi forţa musculară, având influență asupra tendoanelor, ligamentelor şi oaselor, menţine pielea elastică şi reduce ridurile. Prin reacţiile chimice şi hormonale pe care le provoacă, postul negru reduce inflamaţiile, întăreşte imunitatea şi grăbeşte vindecarea ţesuturilor. Chiar de aceea, în momentele în care avem o infecţie puternică, organismul ne dă semnalul, scăzând pofta de mâncare. Faptul că nu-l mai alimentăm îl ajută să-şi revină.

Citește și:

Dieta care stimuleaza metabolismul

Cum adaptezi dieta la metabolismul tau

Carbohidratii intr-o dieta de slabire

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.8/26.02.2015
Autor: Irina Tudor Dumitrescu
Sursa foto: pixabay.com


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus