Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Condimentează-ți sănătatea

Condimentează-ți sănătatea

Adaugă un plus de gust în farfurie, pentru o stare generală cât mai bună!

De mii de ani, condimentele aduc varietate în bucătărie și sunt folosite ca remedii naturale grație calităților terapeutice imbatabile. Gătind cu ele, proaspete sau uscate, profiți de culoarea și savoarea lor, dar mai ales de antioxidanți, mai mulți ca în fructe și legume. În plus, studiile arată că ajută la slăbit, îmbunătățesc digestia, alină diverse dureri și te pun la adăpost de afecțiunile cardiovasculare, diabet și alte boli cronice. Poți să le crești într-un colț din balcon și să le păstrezi până la doi ani.

Curcuma

Am auzit de beneficiile extraordinare ale acestui condiment când unul dintre actorii mei favoriți, Michael Caine, a declarat că îl folosește de mai bine de 30 de ani pentru sănătatea creierului și efectele lui anti-age. La 82 de ani, el se mândrește cu o memorie de elefant, pentru care îi este recunoscător soției de origine indiană, care l-a introdus în tainele acestui condiment. Indienii adaugă multă curcuma la prepararea mâncărurilor, în special în curry, pe care îl colorează în galben aprins și îi dă o aromă de portocală și ghimbir. La finele veacului al XIII-lea, Marco Polo spunea despre curcuma că e o legumă cu proprietățile șofranului. Folosită ca leac, colorant și condiment din timpuri străvechi, azi este apreciată pentru calitățile de protector hepatic și biliar, antidepresive și antiinflamatoare.

Sfat: adaugă curcuma în tocănițe, mâncăruri de pui, pilaf, linte, supe, salată de ton, precum și în vinegrete sau murături ori presară-l peste legume înăbușite, paste, omletă, cartofi la cuptor.

Oregano

Romanii și grecii foloseau condimentele în scop terapeutic, ca afrodiziac și, desigur, pentru gustul deosebit pe care aceste ierburi aromatice îl dădeau bucatelor. Oregano, pe care îl asociem cu inconfundabilul gust de pizza, își are originile în Italia și Grecia. Face parte din aceeași familie cu maghiranul, dar e mai piperat. În Antichitate, era folosit la aromatizarea vinurilor, cărnurilor și peștelui. Recent, s-a descoperit că proprietățile sale antifungice contribuie la vindecarea unor infecții rezistente la antibiotice. De asemenea, alină stomacul și ajută la eliberarea mucusului, vindecând bolile respiratorii. Meritul este al bogăției de antioxidanți din compoziția sa. În plus, se pare că oregano se ia la întrecere cu broccoli, celebru pentru substanțele sale anticancerigene.

Sfat: pisează oregano uscat în mojar ca să elibereze mai multă aromă. Presară-l peste sendvișuri pentru un gust de pizza sau adaugă-l în preparate de carne, peșe, fructe de mare, paste, salate de crudități.

Scorțișoară

A fost râvnită de egipteni, care au adus-o din China în urmă cu aproape 5.000 de ani, și motiv al marilor explorări din secolele XV-XVI, însă palmaresul ei de invidiat nu m-a convins. Mi-a displăcut dintotdeauna gustul ei lemnos, până într-o zi, când am întâlnit o veche prietenă și am rămas uluită de silueta ei. Mi-a spus că, de când pune scorțișoară în aproape orice preparat, de la dulciuri la fripturi, a reușit să slăbească și să nu mai răcească în fiecare iarnă. Cercetările confirmă spusele ei: scorțișoara accelerează metabolismul, topește grăsimile, scade nivelul colesterolului rău și are acțiune antiinflamatoare. Aroma ei dulceagă induce sațietatea și taie greața.

Sfat: pune-ți imaginația la treabă, dincolo de clasi­ce­le prăjituri cu mere. Condimentează cărnurile și murăturile, ca în tradiția orientală. Iar dacă nu vrei să mergi atât de departe, presară scorțișoară în cafea, iaurt, unt de arahide, cereale, dulceață sau cacao cu lapte.

Rozmarin

Aroma intensă e caracteristica familiei mentei, din care provine, dar rozmarinul se distinge printr-un amestec îmbătător de lămâie și pin. Acest arbust mediteraneean, considerat simbol al fidelității, a fost intens studiat pentru efectul său antiinflamator, benefic pentru sănătatea inimii. Acidul rozmarinic, un antioxidant similar acidului cafeic din cafea, stimulează sistemul nervos și circulator, ceea ce-l face un remediu excelent pentru memorie și concentrare.

Sfat: fiind unul dintre condimentele mai pu]in delicate, adaugă-l în mâncare imediat ce o pui pe foc. Are gust puternic și, ca atare, se folosește cu măsură – presărat peste cartofi, în preparate din carne roșie, dar și pentru a da gust peștelui fad. La italieni, e nelipsit din mixurile de condimente. Ei îl adaugă în sosuri, pâinici și, surprinzător, în pandișpan și deserturi cu fructe.

Un ceai pentru trup și suflet

Te încălzește ca un duș fierbinte și alungă febra, acționează ca un balsam pentru stomac, este antimicrobian și astringent. Ai nevoie de două batoane de scorțișoară lungi cât o jumătate de palmă, patru cubulețe de ghimbir, ce iau durerea cu mâna, și o lingură cu semințe de cardamom, cu efect încălzitor. Toarnă peste ele patru căni cu apă clocotită și ține acoperit 20 de minute. Strecoară, adaugă zeama de la o jumătate de lămâie și puțină miere. De savurat pe îndelete seara, după o zi obositoare.

Citește și:

Decaderea si marirea ghimbirului

Scortisoara, medicament de pus in prăjituri

Piperul – aroma si medicament

Articol preluat din ediția de ianuarie 2016 a revistei Femeia.

Autor: Lidia Năstase

Foto: Guliver/Thinkstock


Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus