Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medical > Cum iti intaresti sistemul imunitar

Cum iti intaresti sistemul imunitar

În perioada de trecere către sezonul rece, toţi ne vom infecta cu virusuri de răceală sau gripă, dar numai unii dintre noi se vor îmbolnăvi. Ce-i apără pe ceilalţi? Un sistem imunitar capabil să anihileze agenţii patogeni. Stă în puterea ta să te numeri printre aceştia din urmă.

De ce slăbeşte sistemul imunitar? Cauzele sunt multiple: hrană insuficientă sau de o calitate îndoielnică, lipsită de nutrienţi, efecte nocive ale mediului înconjurător, stres şi suprasolicitări, infecţii virotice şi afecţiuni cronice, precum diabetul, cele ale ficatului şi rinichilor, modificarea florei intestinale, somn insuficient, obiceiuri dăunătoare ce perturbă activitatea organelor interne şi metabolismul.

De unde ştii că ai un sistem imunitar slăbit? Iată câteva indicii: răceşti frecvent, mai mult de patru ori pe an, te confrunţi des cu sinuzita, bronşita, herpesul şi infecţii bacteriene la nivelul pielii. Toate acestea te chinuiesc timp îndelungat, fiind greu de tratat. Se întâmplă şi să ţi se umfle ganglionii limfatici, să ţi se mărească splina, să te confrunţi cu afecţiuni alergice, precum dermatita atopică, astmul alergic, rinita alergică.

Ce poţi face pentru a avea un sistem imunitar puternic? Adoptă un stil de viaţă sănătos, ceea ce înseamnă:

Plimbări în aer liber

Că-i ploaie, caniculă sau frig, plimbările ajută organismul să se adapteze la schimbările de temperatură, mărindu-i capacitatea de apărare, crescând producţia de anticorpi şi celule „ucigaşe“ ale sistemului imunitar. Ceea ce n-are cum să se întâmple dacă stăm tot timpul înfofoliţi în casă şi nici dacă recurgem frecvent la duşuri ori băi fierbinţi şi de durată. Pe de altă parte, mişcarea, pe lângă faptul că asigură un bun drenaj limfatic, sprijină formarea de celule care luptă împotriva infecţiilor.

Alimentaţie corectă

Altfel spus, o dietă diversificată şi echilibrată, adică puţine grăsimi, multe produse din cereale integrale, fructe, legume, peşte, pentru a-i asigura organismului nutrienţii de care are neapărată nevoie (insuficienţa fie şi doar a unuia duce la slăbirea sistemului imunitar).

Dar şi fără preparate fast-food şi consumând cât mai puţine dulciuri! Numeroase studii indică faptul că un mare consum de zahăr slăbeşte sistemul de apărare al organismului. Apoi, includerea în dietă a alimentelor ce favorizează creşterea numărului de bacterii prietenoase, cu rol esenţial în digestie, care, prin frânarea înmulţirii microorganismelor dăunătoare din tractul gastrointestinal, contribuie la întărirea sistemului imunitar, cum ar fi ceapa, prazul, usturoiul şi bananele.

Somn suficient

În urma a numeroase studii, s-a ajuns la concluzia că persoanele care dorm suficient sunt mai puţin vulnerabile la infecţiile bacteriene şi virale, regenerarea organismului fiind posibilă doar prin parcurgerea tuturor fazelor de somn profund, iar pentru ca aceasta să se întâmple, durata somnului trebuie să fie de 7-8 ore.

Multe lichide

Ştiai că una dintre cauzele frecventelor răceli şi ale bolilor infecţioase poate fi insuficienta cantitate de apă băută? Histaminele – cele care au grijă să menţină rezervele de apă din organism şi să le distribuie după priorităţi – într-un număr prea mare din cauza deshidratării, pot suprima activitatea sistemului imunitar, situaţie în care organismul nu mai poate face faţă agenţilor externi, precum bacteriile şi virusurile.

Aport de vitamine şi minerale

Vitamina C ţine virusurile la distanţă. Nu întâmplător se află fructele, în special citricele, şi legumele bogate în această vitamină în topul listei de întăritoare ale sistemului imunitar. Vitamina C favorizează producţia de anticorpi şi participă la formarea de interferon, substanţă cu efecte antivirale şi anticancerigene. Nu uita şi că, în situaţia în care sistemul imunitar este sub acţiunea stresului, necesitatea de vitamina C creşte brusc. În general, este indicat să se consume fructe şi legume ce o conţin în mod sistematic, adică pe parcursul zilei, nu 1 kg de portocale dintr-odată, de pildă.

Surse: citrice, măceşe, cătină, coacăze, varză-de-Bruxelles, varză murată, ardei gras, conopidă, spanac, broccoli

Zincul, stimulator al sistemului imunitar. Este un oligoelement care creşte imunitatea organismului, motiv pentru care este recomandat în profilaxia infecţiilor respiratorii. O cantitate suficientă de zinc în organism poate să contribuie la reducerea frecvenţei răcelilor şi a durerilor de gât, iar în cazul în care neplăcerea deja s-a întâmplat, să-i reducă durata şi simptomele, în vreme ce lipsa zincului creşte riscul apariţiei infecţiilor. Atenţie: fără exagerări, un conţinut prea ridicat de zinc în organism poate fi toxic!

Surse: ouă, carne roşie, ficat, peşte, stridii, crab, fasole, linte, nuci, migdale, portocale, piersici, cereale integrale, germeni de grâu

Vitamina A, obstacol în calea infecţiilor. Această vitamină ne ajută nu doar să avem o piele frumoasă şi o vedere bună, ci şi un sistem imunitar puternic. Medicii o situează în prima linie în calea infecţiilor, un nivel scăzut de această vitamină în organism putând fi cauza neplăcerilor: infecţii la nivelul gâtului, al sinusurilor, al urechii. În plus, vitamina A favorizează absorbţia fierului şi formarea globulelor roşii.

Surse: lapte prins, gălbenuş, peşte şi ulei de peşte, ficat, legume şi fructe colorate în galben şi portocaliu

Alimente-antibiotic

Usturoiul învinge germenii periculoşi. Dintre proprietăţile curative ale usturoiului, cea mai importantă este de antibiotic natural. Introducerea cu regularitate a usturoiului în alimentaţie contribuie la asigurarea bunei funcţionări a tubului digestiv, la creşterea rezistenţei faţă de agresiuni bacteriene şi virotice, la regenerarea dermei, la prevenirea a numeroase afecţiuni. Apoi, consumând usturoi într-o cantitate apreciabilă în faza incipientă a răcelii, se scurtează durata bolii şi i se reduc simptomele.

Ceapa, efect antibacterian şi antiviral. Aşadar, un aliment ce nu trebuie ocolit de cei care se vor sănătoşi şi rezistenţi la factorii de mediu. Când este frig, ceapa şi usturoiul cresc temperatura interioară a organismului, îl energizează, îi dau putere şi rezistenţă.

Fără stres!

Suprasolicitările psihice de durată conduc la o creştere considerabilă a cortizolului, hormonul stresului, cu influenţă negativă asupra capacităţii de apărare a organismului, stresul fiind, aşadar,
un mare duşman al sistemului imunitar.

Miere, usturoi și lămâie

Iată o reţetă-medicament pentru prevenirea răcelilor şi gripei, de consolidare a sistemului imunitar ori de întărire a organismului după boală, la care se poate recurge pe toată durata sezonului rece:

Se dau cinci lămâi întregi (fără sâmburi) şi 5 căpăţâni de usturoi prin maşina de tocat, se amestecă apoi cu 500 g de miere. Pusă într-un borcan de sticlă, compoziţia se lasă să stea la loc întunecos, dar nu în frigider, timp de zece zile. Se ia apoi câte o lingură dimineaţa, pe nemâncate (în cazul copiilor, câte o linguriţă), cu cel puţin o jumătate de oră înainte de masă.

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.43/30.10.2014

Autor: Olga Sveduneac

Sursa foto: pixabay


Lasă un răspuns

Sus