Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medical > Cum prevenim declinul cognitiv și bolile degenerative ale creierului

Cum prevenim declinul cognitiv și bolile degenerative ale creierului

boli degenerative ale creierului

Alimentația, somnul și activitatea fizică sunt esențiale pentru sănătatea fizică, mentală și existența umană. Persoanele care au  trecut de vârsta de 50 de ani sunt avide să ducă o viață mai bună și să trăiască mai mult. Află în acest articol despre cum poți preveni declinul cognitiv, afecțiunile și bolile degenerative progresive ale creierului.

Fructe care prevenim declinul cognitiv și boala Alzheimer

Cercetătorii au descoperit o legătură între anumite fructe și performanța cognitivă. S-a constatat faptul că:

  • Fructele de pădure pot ajuta în prevenirea declinului cognitiv la oamenii în vârstă. Cele mai indicate sunt: căpșunele, afinele și coacăzele. Fructele de pădure conțin antioxidanți, antocianide care susțin funcțiile cognitive și combat atacul nociv al radicalilor liberi.
  • Prin consumul zilnic de afine sau coacăze se previne boala Alzheimer. Se recomandă câte o cană de afine zilnic. Coacăzele sunt la fel de eficiente ca și afinele. Aceste fructe trebuie consumate crude.
  • Dieta cu fructe de pădure are efect bun asupra creierului, reduce rata de declin cognitiv, previne demența.

Alimente care previn declinul cognitiv

Dieta alcătuită din fructe de pădure, legume cu frunze verzi, spanac, salată, cereale integrale, nuci, lactate (cu puține grăsimi), fasole, pește (bogat în acizi grași Omega-3), carne de pui și ulei de măsline, este de asemenea recomandată persoanelor trecute de o anumită vârstă,  pentru că ajută în prevenirea deteriorării funcțiilor cognitive.

Potrivit studiilor realizate de cercetători, prin această dietă se reduce cu cel puțin 50 % riscul de a suferi de boala Alzheimer.

Ce nutrienți sunt importanți pentru susținerea funcțiilor cognitive?

Vitamina E este un puternic antioxidant care menține sănătatea creierului. Vitamina E se găsește în ulei vegetal, nuci, frunze verzi și sâmburi. Alte vitamine importante pentru creier sunt B, C și D. De asemenea, acidul folic și acizii grași Omega-3 previn declinul cognitiv.

Acidul alfa-lipoic ajută în menținerea sănătății fizice și mentale a oamenilor. Se găsește mai ales în ficat, spanac, cartofi, broccoli.

L-carnitina ajută în prevenirea bolii Alzheimer, a tulburărilor ischemice coronariene și în prevenirea pierderilor de memorie. L-carnitina este sintetizată în organism dacă se consumă carne de vită care are aminoacizi.

Experții recomandă următoarele alimente pentru susținerea funcțiilor cerebrale:

  • Ulei de ficat de cod – S-a demonstrat că acesta reduce cu 18% riscul de a suferi de scleroză multiplă. Această boală este gravă, afectează creierul, măduva spinării și nervul optic. Simptomele sunt de oboseală cronică, amețeală, furnicături și amorțeli la mâini și picioare, tulburări de vedere și altele.
  • Legumele cu frunze verzi au numeroase vitamine și minerale, dar și alți nutrienți care previn declinul cognitiv. Este recomandat mai ales consumul de spanac, salată verde, broccoli, conopidă.
  • Lintea are acid folic care susține capacitatea de memorie și de concentrare. Lintea are vitamine care ajută la buna funcționare a celulelor creierului, a sistemului nervos.
  • Usturoiul subțiază sângele, reduce colesterolul total, scade riscul de formare a cheagurilor de sânge, previne bolile cardiovasculare și bolile de inimă. Usturoiul scade riscul de a suferi de tumori la creier, cancer de colon, cancer endometrial și alte tipuri de cancer. Cercetătorii spun că usturoiul scade cu 34% riscul de cancer la creier și cu 36% riscul de cancer de prostată.
  • Semințe de in au lignani care reduc riscul de cancer și au efect benefic asupra funcției cerebrale, stimulează creierul. Prin consumul de semințe de in se reduce riscul de cancer de sân cu 17%. Semințele de in conțin acid alpha-linolenic care îmbunătățește activitatea creierului, a cortexului cerebral. Se recomandă măcar o linguriță de semințe de in pe zi.
  • Extractul de ceai verde este recomandat persoanelor peste 50 de ani. Extractul de ceai verde susține funcțiile cognitive, ajută în scăderea în greutate, reduce tensiunea arterială și nivelul de colesterol din sânge, previne bolile hepatice, de piele și ale sistemului cardiovascular. Are antioxidanți puternici care au un impact benefic asupra creierului, ficatului și inimii. Cercetătorii spun că previne apariția multor forme de cancer.
  • Nucile ajută la prevenirea demenței și a bolilor mentale. Nucile stimulează capacitatea creierului și îmbunătățesc performanța mentală prin nutrienții și acizii grași Omega-3 pe care îi conțin.

Pentru a preveni riscul de declin cognitiv la persoanele în vârstă trebuie evitate pe cât posibil consumul mare de carne, dulciuri și brânză. De asemenea, trebuie evitat excesul de unt și margarină. Nu sunt indicate deloc produsele de tip fast-food.

Oamenii de știință au arătat cât de importantă este detoxifierea organismului pentru menținerea sănătății pe baza cercetărilor pe care le-au făcut, și de asemenea au studiat și sistemele de purificare a creierului. Ei au constatat că sistemul limfatic are un număr mare de limfocite și îndeplinește în organismul uman o serie de funcții importante. Când sistemul limfatic este supraîncărcat cu toxine, elemente dăunătoare și reziduuri de metabolism, el duce la umflarea ganglionilor limfatici.

De asemenea, ei au căutat să afle cum sunt eliminate toxinele din creierul uman, pentru că aici nu apar ramuri ale sistemului limfatic. Astfel, au descoperit că este vorba despre sistemul glimfatic – un mecanism de curățare a creierului de toxine. Studiile lor au arătat că:

  • Acesta are un sistem de ramificații în jurul vaselor de sânge ale creierului.
  • Prin lichidul care circulă în interiorul acestora se elimină toxinele din țesuturi.
  • Sistemul glimfatic funcționează numai în creierul viu.
  • De asemenea ei au descoperit că sistemul glimfatic funcționează mult mai eficient în timpul somnului. Eficiența acestuia în curățarea creierului de toxine crește cu 10%.
  • Somnul crește spațiul prin care circulă lichidul cefalorahidian cu un procent de 60%, astfel permite o eliminare mai bună a produselor secundare și a toxinelor din creier.

Concluzia este că somnul este important pentru eliminarea toxinelor din creier, care au fost asociate cu dezvoltarea bolii Alzheimer.

Comments

comments

Lasă un răspuns