Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medical > Hormonii starii de bine

Hormonii starii de bine

Fiecare emoţie este reacţia eliberării anumitor hormoni: unii ne dau o stare de relaxare, alţii ne fac să ne simţim rău. Sunt şi hormoni „vinovaţi“ pentru ce simţim când iubim.

Serotonină – este numită şi hormonul fericirii. Ea reglea-ză dispoziţia şi previne depresia. Face echipă bună cu endorfinele, care, în cantităţi mari, reduc anxietatea şi sensi-bilitatea la durere. Când acţionează mână în mână, scad puterea hormonului stresului şi afectează în bine pofta demâncare, învăţarea, comportamentul social, dorinţa sexuală. Se activează când stai la soare, când mănânci carbohidraţi complecşi şi când faci mişcare. Şi meditaţia ajută la eliberarea endorfinelor. Sărutul, orgasmul şi ciocolata sunt alte surse bune.

Dopamină – te ajută să ai mintea alertă şi te motivea-ză. Este responsabilă cu starea de bine, iar când nivelul ei scade, te cuprinde o tristeţe neînţeleasă, îţi pierzi concen-trarea şi ai toane. Tot ea controlează mişcările muşchilor. O obţii din alimente bogate în proteine (50 g/zi). Alege carnea, lactatele, cartofii, soia, nucile, seminţele de câne-pă. 200 de grame de friptură de vită au 40 de grame.

Feniletilamină – este o substanţă chimică produsă de creier când eşti îndrăgostită. Hormonul creşte presiunea sângelui şi nivelul de zahăr, provocând agitaţie fizică, dar şi satisfacţie în plan mental. Când e prea multă, apar migrenele şi scade brusc intensitatea emoţiilor. Boabele de cacao o conţin din plin. Ciocolata este, aşadar, o sursă excelentă, cu condiţia să nu faci excese.

Somatotropină – acest hormon e important pentru metabolism şi vigoare. Dacă ai mult, te recuperezi rapid după un exerciţiu fizic extenuant, rezolvi abil problemele şi energia te ţine până târziu în noapte. Când e insuficient, stresul te copleşeşte şi găseşti dificil ieşirea din impas. Sinteza sa este în strânsă legătură cu serotonina şi dopamina. Renunţă la carbohidraţii rafinaţi, odihneşte-te suficient şi păstrează o viaţă sexuală activă!

Estrogen – hormonul feminin scade colesterolul, previne bolile de inimă şi, când ai suficient, eşti veselă, te îndrăgosteşti repede, debordezi de energie şi ai o memorie de elefant. Dacă ai deficit, te simţi obosită, deprimată şi-ţi lipseşte încrederea în tine. Prea mult îţi dă schimbări de stare, dureri de cap şi cicluri neregulate. Evită alimentele cu indice glicemic ridicat, precum zahărul şi carbohidraţii rafinaţi (cartofii prăjiţi, pâinea albă). Consumă crucifere (varză, broccoli, conopidă).

Progesteron – dacă este echilibrat, eşti calmă, blândă, relaxată (fericirea din cel de-al doilea trimestru de sarcină se datorează şi acestui hormon!). Când are valori mici, „rezultă“ o femeie nervoasă, anxioasă, care adesea dramatizează lucrurile şi are multe reacţii emoţionale. Somnul tău nu este odihnitor, muşchii sunt tensionaţi şi apar adesea simptomele fibromialgiei (oboseală cronică, colon iritabil, migrene). Ţine sub control fluctuaţiile printr-o hrană bogată în vitamina E! Este un antioxidant valoros şi asigură sănătatea organelor sexuale. O găseşti în uleiuri vegetale, nuci şi germeni de grâu.

Cortizol – când nivelul acestui hormon este optim, ai multă energie, eşti o luptătoare şi uneori euforică. Eşti pregătită să faci faţă unor situaţii stresante, ai o viziune optimistă asupra vieţii, munceşti mult, ai o minte limpede. Când nivelul cortizolului este minim, eşti tensionată, hipersensibilă şi adesea „paralizată“ în faţa unor situaţii limită.  Renunţă la excitanţi (cafea, alcool) şi la obiceiurile alimentare nocive. Organismul are nevoie de 2-3 luni să-şi dea seama de schimbări şi să uite de poftele nesănătoase.

Testosteron – sunt specialişti care numesc acest hormon cel mai bun antidepresiv din lume. Când nivelul este bun, optimismul e pe măsură, memoria e stimulată şi scade riscul de depresie. Ai un tonus bun (muscular şi mental), energie sexuală şi dorinţă să reuşeşti în ce-ţi propui. Testosteronul îţi protejează inima şi creierul. Când e scăzut, te simţi slăbită şi deprimată, îţi lipseşte apetitul sexual, eşti negativistă, nesigură pe tine, iritabilă. Împiedici pierderile masive prin aportul de quercitină, substanţă puternic antiinflamatoare. O găseşti în vin roşu, usturoi, ceapă, praz. 

Oxitocină – hormonul iubirii sau hormonul afecţiunii este produs de hipotalamus şi administrat artificial doar femeilor care nasc, pentru a le uşura durerile. Studiile arată că, în cantităţi mari, te face mai fidelă (acelaşi efect îl are asupra bărbaţilor!), mai jovială şi comunicativă. Ştiai că este şi hormonul orgasmului? Un sărut la prima oră din partea partenerului îţi asigură doza necesară. Alinturile şi zâmbetul cresc semnificativ nivelul de oxitocină şi te scapă de stresul cronic. La fel, exerciţiile yoga.

Ţine hormonii în frâu!

Sistemul endocrin trimite, întocmai precum cel nervos, semnale în întreg organismul. Efectele se produc în câteva ore sau chiar săptămâni (în cazul sistemului nervos, se declanşează imediat!). Răspunsurile bune şi susţinute depind de patru factori: somn, stres, dietă şi activitate fizică.

 


Lasă un răspuns

Sus