Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Înotul: bucurie, relaxare și sănătate

Înotul: bucurie, relaxare și sănătate

Este una dintre cele mai relaxante mișcări fizice, pe care orice femeie, indiferent de vârstă, greutate sau afecțiuni medicale, o poate face. Și nu doar vara, când valurile mării și piscinele atrag cu răcoarea lor, ci pe tot parcursul anului.

Se spune despre înot că este un sport nobil care te va face să te simți și să arăți mai tânără. Te ajută să-și antrenezi musculatura cu un minimum de efort, să-ți întărești articulațiile amorțite și să-ți tonifici întregul corp. Iar dacă tot se spune că face aceste minuni, hai să aflăm pe îndelete atuurile acestui sport!

Tonifică organismul

Odată cu trecerea anilor, mai ales după 40 de ani, masa musculară a femeii începe să scadă în mod natural, iar în timpul exercițiilor fizice practicate în aer liber sau în sălile de sport, apare mai des oboseala inimii. Practicarea înotului antrenează toată musculatura corpului, fără a afecta articulațiile, fiind mult mai sănătos față de jogging, spre exemplu. Înotul crește rezistența cardiovasculară și eliberează mintea de stres, crescând secreția de endorfine, aduce o stare de relaxare după orele încordate petrecute la locul de muncă.

Înotul sculptează brațele și gambele, dezvoltă armonios musculatura umerilor, a spatelui și pieptului, iar mișcările de înaintare prin apă forțează alungirea întregului corp, fiind exerciții perfecte de stretching. Pe lângă tonificarea mușchilor, înotul contribuie la stimularea celui mai important mușchi din organsim, cel al inimii. În timpul mișcării în apă, organismul are nevoie de mai mult oxigen, iar pentru aceasta, cordul bate mai tare pentru a pompa sângele și a furniza astfel celulelor oxigenul de care au nevoie. Prin aceste mișcări, mușchiul inimii se întărește, pompând mai eficient sângele, reducând astfel incidența bolilor cardiovasculare, contribuind la reducerea tensiunii arteriale. Este un sport de rezistență, ce are nevoie de plămâni puternici pentru a asigura organismului oxigenul necesar, astfel că, practicat regulat, înotul contribuie la reducerea simptomelor de astm.

Înotul slăbește

Este un excelent exercițiu fizic fiindcă pune în mișcare tot corpul. În funcție de ritmul pe care-l ai în timpul petrecut în bazin, poți arde până la 350 de calorii într-o singură jumătate de oră. Practic, cu cât vei folosi mai mult din toate părțile corpului și vei menține un ritm cardiac alert, cu atât vei slăbi mai mult înotând. Dacă nu înoți prea bine, folosește placa de înot. Nu te gândi că vei lucra astfel doar la atenuarea celulitei din zona picioarelor, ci fii sigură că vei lucra și abdomenul, și mușchii fesieri. Pentru a arde calorii, este important să ai un ritm alert de mișcări ale brațelor și picioarelor, dar poți adopta și stilul de înot în intervale, ce te va ajuta să te și odihnești. Astfel, înoată lent o lungime de bazin, apoi crește viteza pe cealaltă lungime, apoi înoată din nou ușor.

Înot pentru o sarcină ușoară

Dacă nu există recomandări speciale din partea medicului, înotul poate fi practicat de gravide pe aproape toată durata sarcinii. Este cea mai bună formă de exercițiu fizic în sarcină. Înotul întărește corsetul abdominal, adică mușchii abdominali și cei lombari, susținând sarcina mai ușor, fără apariția durerilor de spate. Într-o singură ședință de înot sunt antrenate toate grupele musculare, articulațiile fiind protejate optim. Dacă stilul de înot bras (cunoscut și ca „broască“) poate provoca dureri în zona lombară, chiar și în lipsa sarcinii, procedeul spate este unul foarte reconfortant în gravidie. În acestă poziție, corpul are o bună flotabilitate și permite respirația ușoară, capul fiind permanent deasupra apei. Mișcarea brațelor pe spate ajută la tonificarea lor, a umerilor și a mușchilor paravertebrali, oferind o mai bună mobilitate și corectând postura greșită a coloanei.

Copii mai veseli și mai sănătoși

Alimentația bogată în carbohidrați, programul școlar foarte încărcat și solicitant sau orele petrecute în fața computerului și a telefoanului mobil sunt trei dintre cele mai frecvente aspecte ce își pun amprenta asupra sănătății copiilor. Toate acestea pot fi corectate prin practicarea înotului, ce-i ajută să-și dezvolte musculatura, mai ales a spatelui, corectând astfel poziția greșită a coloanei vertebrale, și articulațiile, micuții devenind mai mobili și flexibili, mai frumoși și sănătoși. Înotul, la fel ca alte sporturi, dezvoltă spiritul competițional și dorința de autodepășire. De asemenea, practicarea înotului îi învață pe copii să fie disciplinați, organizați și atenți, dar și să-și respecte colegii. Cea mai potrivită vârstă pentru acest sport este între patru și cionci ani, când cei mici sunt mai atenți la explicații și se pot concentra pe corectitudinea mișcărilor de executat în bazin. Pentru copiii foarte mici, până la trei ani, sunt benefice programele de baby spa, concepute special pentru ei.

Bogdan Marin, instructor de înot la Bleumarin Sport Club

Înotul este printre puținele sporturi ce poate fi practicat indiferent de vârstă sau de condiția fizică, neexistând restricții fizice și medicale, ca în cazul altor activități fizice. Poți înota când ești însărcinată, după ce ai adus pe lume mica minune, când ai 20 sau 70 de ani. Nu există nicio barieră. Stimulând toată musculatura corpului, nu doar a brațelor ori a picioarelor, cum ai crede la prim vedere, vei antrena și sistemul respirator, cardiac și circulator. Iar toate acestea nu fac decât să contribuie la o stare de sănătate mai bună, la relaxarea organismului și la întărirea sistemului imunitar. Nu în ultimul rând, prin înot, vei obține cel mai bun raport între efortul depus, cu alte cuvinte oboseala resimțită de organism, și caloriile arse. Datorită pulsului crescut în timpul antrenamentului, dar care este menținut într-o stare de siguranță, vei arde țesutul adipos și vei crește masa musculară.

Educația în familie este foarte importantă: încearcă să fii un exemplu pentru copii și nepoți, îmbinând astfel activitățile sportive cu cele educaționale!

 

Citește și:

Articol preluat din ediția de august 2017 a revistei Femeia.
Autor: Mariana Fătulescu
Foto: Guliver/Thinkstock

Comments

comments

Lasă un răspuns

Sus