Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Dieta si fitness > Învingătoare în lupta cu kilogramele. De la XXXL la M

Învingătoare în lupta cu kilogramele. De la XXXL la M

Cine n-a ținut măcar o dată o dietă de slăbit? Uneori eforturile dau roade, alteori efectul se menține pentru scurt timp, însă există cazuri în care, orice ai încerca, nimic nu pare să funcționeze. Pierderea câtorva kilograme devine o luptă grea, dar nu imposibilă.

Ioana și Corina sunt învingătoare în lupta cu kilogramele și dovada vie că totul este posibil. Au pierdut zeci de kilograme, iar poveștile lor, deși au un final fericit, nu vorbesc doar despre starea de bine și frumusețe, ci și despre multă muncă, transpirație, tentații, pofte, dar mai ales ambiție. Sportul și alimentația sănătoasă sunt împreună cheia pentru un corp sănătos și o siluetă cu care să te mândrești.

Medicii nutriționiști ne îndeamnă nu ne mai gândim la dietă, la un mod în care ne restricționăm alimentar, ci la un stil sănătos de a mânca toată viața. Nimeni nu se îngrașă mâncând sănătos și nici dacă își satiface ocazional o poftă. Cu toții avem nevoie de pauze, însă e important să nu fie dese. Dar să vedem ce motivații au avut protagonistele noastre și cum arată drumul pe care scrie „reușită“.

33 kg în șase luni

Blogger și make-up artist, Ioana este pasionată de culoare și frumos, iar atunci când zâmbește, o face din tot sufletul. Întotdeauna i-am admirat trasăturile frumoase, bine puse în valoare de un machiaj studiat, făcut cu multă grijă, în combinații cromatice surprinzătoare. Este un exemplu pentru noi toate. Da, poate și noi ar trebui să ne facem ceva mai mult timp pentru a ne aranja (nu împopoțona) și a ne exprima mai firesc feminitatea, așa cum o face ea. Iar acum, de când a luat hotărârea să scape de kilogramele în plus, a devenit din nou un exemplu, de data asta de voință și ambiție. A făcut cursuri de nutriție și a învățat pas cu pas cum să învingă, dar și cum să inspire și alte femei care vor să slăbească. Noul său proiect #MyBodyJourney este menit să motiveze și să încurajeze mișcarea. Cum experiența personală are mai multă încărcătură decât cea văzută din afară, am invitat-o să ne spună povestea ei de la măsura 52 la 42 și cum se pot topi 33 kg.

Am decis că trebuie să iau măsuri atunci când m-am confruntat cu probleme serioase de sănătate. Deşi nu m-am apucat chiar imediat, ci am avut nevoie de vreo şase luni, important este că nu m-am mai oprit de atunci.

O relație păcătoasăcu mâncarea

Sunt o pofticioasă. Nu mâncam mai mult decât trebuia, doar că mâncam absolut tot ce voiam la orice oră din zi şi din noapte şi fără ţin cont de absolut nimic în afară de pofta mea. Cel mai tare greşeam pentru că vedeam mâncarea ca pe o recompensă. Şi, cum eu făceam multe lucruri merituoase, meritam recompense foarte des. Chiar în fiecare zi. Îmi plac foarte mult dulciurile şi prăjelile. Practic, îmi hrăneam mai mult o poftă psihică decât una fiziologică. Abia acum, după 15 luni, îmi dau seama că produsele care conţin zahăr nu sunt chiar atât de gustoase precum le percepeam eu atunci.

Un nou record

Poate pe cântar nu scad mult, dar hainele trebuie să le schimb des pentru că îmi rămân mari. Vreau să mai slăbesc 20 kg, să văd cum mă simt şi cum arăt atunci. Nu am ca obiectiv un număr anume de kilograme, vreau doar să simt bine şi să îmi placă felul în care arăt.

Motivații mărunte

stai motivat timp de 15 luni şi să vrei să continui nu sunt un lucru uşor, dar am avut parte de mult sprijin şi, atunci, mi-a fost mai uşor. Cel mai mare susţinător al meu este antrenorul meu, Iulian Dinu. Micile recompense pe care le primesc de la el: o piersică, o diplomă, un burger sau diferite activităţi pe care mi le pregăteşte în aer liber, astfel încât antrenamentele să fie mai distractive, sunt și ele motivații.

Hainele au fost o altă ancoră. Am început să schimb hainele la 2-3 luni pentru că îmi rămân mari. Dacă până acum un an aveam doar 2-3 variante de magazine de unde îmi puteam lua haine, acum nu mai am problema asta. Era să plâng de fericire când mi-am luat primele bluze de la Zara. Deşi nu prea erau pe stilul meu, tot le-am cumpărat. Au fost un fel de trofeu.

Atunci când simt că îmi scade motivaţia, caut pe Instagram sau pe Youtube poveşti ale unor oameni care trec prin acelaşi proces ca mine. De cele mai multe ori mă inspiră, îmi trezesc admiraţia şi pofta de a lupta în continuare. Cred că acesta este motivul pentru care am ales să îmi spun public povestea pe blog: pentru că şi eu caut ajutor la alţii şi simt că şi eu, la rândul meu, pot oferi sprijin.

ajungi la sală e mai greu

La început, abia puteam să merg 5 minute pe bandă, iar acum alerg 5-6 km fără mă opresc! Din iunie antrenamentele mele au crescut la două ore, iar exercițiile sunt din ce în ce mai complexe și mai concentrate pe anumite zone de unde eu dau mai greu jos. Știți ce mi se pare cel mai greu? Să ajung la sală. Odată ce reușesc să plec de acasă și trec pragul sălii, mi se pare că am făcut 50% din treabă.

Schimbare de percepție

Când m-am apucat de sport, aveam doar o singură pereche de încălţăminte pentru sport, un tricou (negru şi cât mai larg, ca să îmi acopere burta şi braţele) şi o pereche de pantaloni. Nici nu înţelegeam pentru ce am nevoie de mai multe. Pe lângă efortul fizic după care, chiar dacă era moderat la început, eu gâfâiam într-un mod care mă făcea să jenez de mine, nu mă simţeam confortabil să fiu îmbrăcată în hainele acelea pe care nu le-aş purta în mod normal şi să stau în toate poziţiile acelea. Nu pot să spun că îmi amintesc cu drag de primul meu antrenament, dar, uitându-mă înapoi, sunt foarte mândră de decizia pe care am luat-o. Acum am un şifonier întreg doar pentru hainele de sport, care între timp au ajuns mai colorate şi mai mulate pentru a avea un confort cât mai mare în timpul antrenamentelor. Când plec în străinătate, cel mai mult îmi place să cumpăr cosmetice şi echipamente pentru sport. Cred că hainele îmi influenţează starea de spirit din timpul antrenamentelor.

Momentul-cheie

Am avut momente când pur și simplu voiam să ies cu prietenii mei în oraș și să nu mai țin cont de nimic altceva în afară de poftele mele. Nu mai aveam chef să uit la salata mea și să îmi imaginez că este un șnițel cu cartofi prăjiți, exact ca în farfuria vecinului. Între timp, prietenii mei au început să susțină mai mult, să fie mai atenți în preajma mea. Asta m-a ajutat, dar între timp și-au dat seama că de fapt eu i-am ajutat pe ei.

Îmi amintesc de un weekend de anul trecut petrecut în Vama Veche cu prietenii, în care am consumat cocteiluri dulci și cu alcool și mâncare fast-food. La întoarcere, i-am mărturisit lui Iulian tot ce am făcut și s-a supărat foarte tare. Lucram împreună deja de o lună și jumătate și mi-a explicat foarte clar că noi suntem o echipă și că orice gest ne afectează pe amândoi în mod egal. De atunci relația noastră s-a schimbat complet. Cred că acela a fost momentul în care mi-am luat cu adevărat angajamentul de a slăbi. Și acela a fost chiar momentul în care am mâncat ultima șaorma, adică pe 1 august 2015, în Vama Veche.

Cum arată o zi de dietă?

Dna doctor Alexescu nu mă ţine deloc nemâncată. Am trei mese pe zi şi două gustări. Dimineaţă mănânc 300 g de iaurt grecesc 2% grăsime cu 15 g de oleaginoase (caju, migdale, alune crude) şi 30 g de fructe deshidratate (de obicei, aleg goji şi merişoare). La prânz mănânc 100 g de muşchi de viţel (pus peste noapte la macerat cu condimente şi zeamă de lămâie) pe grill, 100 g de orez fiert şi salată de rucola şi roşii cherry, iar la cină pot mânca același lucru ca la prânz, dar fără glucide sau o salată cu 300 g de legume (salată verde, roşie, castravete, ardei) cu 30 g de brânză telemea şi un dressing de iaurt. Iar între mese am două gustări ce constau în 200 g de fructe: pepene, nectarine, caju sau migdale. În fiecare săptămână, primesc 2-3 variante de meniu în funcţie de planul de antrenamente şi de poftele mele.

Mai puternică

Cele mai multe schimbări cred că s-au produs în interior, deși cele mai vizibile sunt la exterior. În primul rând, sunt foarte mulţumită eu de mine şi mă simt mult mai puternică. Am mai multă încredere în mine. Iar când spun asta, nu mă refer la încrederea pe care o afişez în relaţiile cu cei din jur, ci la încrederea că pot face mult mai multe lucruri decât am crezut că pot. Sunt mult mai deschisă învăţ şi să încerc lucruri noi. Am învăţat să merg pe bicicletă în vacanţă, au început să îmi placă plimbările pe munte şi am urcat pe stânci, deşi eu am frică de înălţime. Nu-mi plăcea sub nicio formă gătesc, iar acum prefer să îmi prepar eu ceva simplu şi sănătos ca să ştiu exact ce am în farfurie, mai degrabă decât să mănânc în oraş. Acum ştiu că trebuie să plec cu o gustare sănătoasă în geantă sau cu caserola de mâncare când merg la o ședință foto care nu ştiu când se termină şi că nu trebuie să mai ajung în starea aceea de foame în care simt că mânca şi uşa de la frigider.

Alte 5 câștigătoare

Cele mai multe schimbări cred că s-au produs în interior, chiar dacă cele mai vizibile sunt la exterior. În primul rând, sunt foarte mulţumită eu de mine şi mă simt mult mai puternică. Am mai multă încredere în mine. Iar când spun asta, nu mă refer la încrederea pe care o afişez în relaţiile cu cei din jur, ci la încrederea că pot face mult mai multe lucruri decât am crezut că pot. Sunt mult mai deschisă învăţ şi să încerc lucruri noi. 

De ce ai nevoie de un antrenor

Iulian Dinu, antrenor de fitness

Rolul antrenorului nu este doar să facă sport cu tine, ci de a te învăţa să execuți corect exerciţiile, de a le corecta, de a se asigura de progresivitate continuă, de a fi alături de tine şi de a te motiva pentru a trece de momentele în care simți că nu mai poți sau de perioadele de platou. Ca rezultatele să apară, în primele săptămâni se recomandă antrenamente de 45-60 minute de 2-3 ori pe săptămână, corelate cu sfaturile nutriţionistului. La început, nu sunt recomandat alergatul sau activităţi care pot crea un şoc coloanei, ci mersul pe bandă la înclinaţia de 4-6%, bicicletă staţionară sau bicicletă eliptică.

Cele mai frecvente greșeli de dietă

Alexandra Ilinca, medic nutriționist

Mesele regulate sunt regula de aur a unui stil de alimentație sănătos. Mâncând regulat, în aceleași interval orar, trei mese și două gustări pe zi, stimulăm metabolismul să secrete în mod regulat enzime de digestie, proces consumator de energie, astfel crescând metabolismul bazal.

Glucidele mâncate cu mai mult de șase ore înainte de culcare îngrașă! 1g de glucide, indiferent de natura lor, înseamnă 4 kcal, iar mâncate în acest interval, glucidele (fructele, făinoasele, legumele care conțin amidon – cartof, mazăre, fasole boabe, linte, năut – și, desigur, dulciurile) se depun sub formă de grăsime.

Cantitatea de ulei consumată e bine să fie măsurată. Nu punem ulei cu sticla, ci cu lingura, pentru a deține controlul asupra cantității. Se recomandă câte o linguriță de ulei la fiecare masă principală a zilei. Desigur, vom avea grijă ca uleiul să fie de calitate (de măsline sau semințe de strugure), pentru a avea un aport considerabil de acizi grași nesaturați, omega 3 și omega 6.

Fructele oleaginoase (migdale, alune, nuci de toate speciile) sunt extrem de sănătoase, pentru că au un conținut mare de acizi grași nesaturați, însă și multe calorii (1g de grăsimi înseamnă 9 kcal). Proprietățile sunt păstrate în condițiile în care sâmburii sunt cruzi, nu prăjiți sau copți!

Ce mâncăm după antrenamente

Galina Tomaș, partener Unica Sport România, doctor în științe medicale, nutriționist

Alimentele pe care le consumi înainte şi după ora de sport pot să întărească ori, dimpotrivă, să îţi saboteze scopurile stabilite, întrucât exercită o acţiune diferită asupra metabolismului. Dacă după antrenament mănânci mai multe alimente bogate în carbohidraţi simpli, precum paste din făină albă, cartofi, orez alb, pâine albă, legume fierte, alimente bogate în grăsimi, compromiţi procesul de slăbire. Dimpotrivă, dacă scopul tău este să-ţi creşti masa musculară, consumă alimente cu un conţinut înalt de proteine cu două ore înainte şi după antrenament, ideal asociate cu o cantitate mică de carbohidraţi complecşi, obţinuţi din legume. Un exemplu ar fi o masă care conține peşte cu legume fierte sau crude într-o salată. Iar dacă vrei să reduci stratul adipos, atunci e bine să consumi salate.

Organismul se apără de toxine cu țesutul gras!

Dr. Suzana Pretorian, dr. balneolog Danubius Health Spa Resort

Principalul mecanism prin care organismul se apără de toxine este în primul rând producerea de țesut gras cu care le izolează. Iar când spunem toxine, ne referim la: alimente procesate, conservate, hipercalorice-nonnutritive (ulei, făinuri, orice dulce rafinat), cofeină, alcool, tutun, cosmetice, poluare (inclusiv cea provenită de la telefonul mobil, calculator, TV, tot ce este introdus în priză), somn insuficient și emoțiile negative: furie, frică, tristețe, presiunile psihologice, toate acestea cresc aciditatea corpului și produc blocaje energetice.

Cum elimini toxinele

  • consumă numai alimente vii, deloc sau puțin prelucrate termic, predominant vegetale (salate, legume, leguminoase, fructe, semințe, nuci) și în cantități mici alimente de origine animală, de preferat organice;
  • nu consuma deloc stimulente (ele ne scad drastic nivelul de energie și dau doar o falsă senzație de înviorare);
  • bea multă apă, de preferat de izvor sau apă plată cu pH în jur de 7,5 și densitate minerală cât mai scăzută (de exemplu, calciu sub 50mEq/l); atenție, sucurile de fructe, chiar naturale, sunt nesănătoase, deoarece induc creșteri masive de insulină, hormonul care îngrașă și „arde“ arterele și nervii, adică ne îmbătrânește;
  • culcă-te devreme; somnul de calitate (orele dinaintea miezului nopții) este cel mai eficient mecanism fizic de detoxificare și regenerare;
  • stai în natură cel puțin 30 de minute pe zi sau măcar mergi pe jos;
  • drenajul limfatic ajută la dezintoxicare și la slăbit. Este de dorit să faci cinci ședințe la rând sau cu o pauză de o zi între ele, de 3-4 ori pe an, eventual în timpul posturilor tradiționale.

Mihaela Ciobanu, instructor fitness

Chiar dacă timpul este o problemă pentru toți, sănătatea este prioritară. Fiecare ar trebui să facă măcar o oră de mișcare de 3-4 ori pe săptămână. După o perioadă, sportul va deveni un obicei care va aduce o mulțime de beneficii, printre care și kilograme pierdute. Scăderea în greutate poate să apară și după o săptămână, mai ales dacă sportul este combinat cu o alimentație adecvată. Însă sunt foarte multe aspecte care influențează rezultatele: tipul de exerciții, intensitatea cu care sunt făcute, forța și rezistența fiecăruia, alimentația. Pentru menținerea rezultatelor, trebuie să continui să faci mișcare și să privești sportul ca pe un mod de viață, pentru că doar așa putem vorbi de rezultate pe termen lung.

De la 140 la 60 kg

Un salt mortal pentru foarte mulți, nu și pentru Corina însă.

După ce toată viața s-a războit cu excesul ponderal, a conștientizat că de la 140 kg în sus nu se mai poate și a luat primele măsuri: a făcut curățenie în frigider și în viață. A mers la medic, la nutriționist, a făcut analize și a început să citească foarte multe lucruri legate de nutriție pentru a-și înțelege corpul, nevoile și să stabilească drumul pe care de parcurs pentru a slăbi.

În august 2014, după ce doi ani refuzasem sa-mi intersectez măcar privirea cu obiectul mic și fragil numit cântar, pentru că avansam cu două numere la haine pe an, am cedat impulsului de a vedea totuși unde am reușit să ajung. Realitatea era dură: 140 kg la 1,58 m înălțime. Atunci am conștientizat că trebuie să fac ceva și că primul pas trebuia făcut atunci, nu după concediu, nu după Paște sau Crăciun.

Acum, când mă uit în urmă, am impresia că trăiesc un vis. Am donat de-a lungul timpului toată garderoba mea, pe măsură ce kilogramele mă părăseau, însă am păstrat o fustă. Fusta aceea este amintirea certă a felului în care arătam, măsura 56, și cred că am spus cam tot ce era de spus cu asta. Acum port 34, la cele 62 kg pe care le am.

Un nou stil de viață

Nu pot să spun că a fost ușor, dar atât creierul, cât și gusturile se reeducă. Nu mai mănânc decât proteine animale (carne slabă de pui, curcan, porc, pește, ouă) gătite la cuptor sau pe plită și fără niciun pic de uleiuri sau grăsimi, precum și legume de sezon (cât mai multe verzi, întrucât ele alcalinizează organismului) sau murături. Fructe mănânc cu mare atenție, rar și doar în prima parte a zilei, pentru că au glucoză, deci îngrașă. E mai simplu să spun ce mănânc, nu la ce am renunțat. Sportul face și el parte din viața mea și pot spune că este esențial atunci când vrei să slăbești și să te tonifici. În plus, îți aduce o stare de bine pe care recomand tuturor so încerce, nu vreau să credeți pe cuvânt!

Principalele motivații

Ce motivație mai mare pot să am decât că trăiesc? Mulțumesc divinității că nu am murit în somn la greutatea pe care o aveam. Mă bucur de fiecare moment în care mă redescopăr ca femeie, de la aspectul exterior până la modificările structurale pe care le-am înregistrat la nivel mental și emoțional. Stima de sine pe care mi-am recâștigat-o odată cu transformarea mea, complimentele celor din jur, fiecare haină nouă care se așază frumos pe corp, felul în care mă privesc prietenii și familia sau faptul că băiețelul meu îmi spune de zece ori pe zi că sunt frumoasă sunt alte motivații puternice!

Nimic nu este imposibil atât timp cât ne fixăm obiective realizabile, credem în ele cu tărie și facem tot ce-i posibil să le realizăm!

Citește și:

De ce te îngrași

Regulile dietei de ianuarie. Plan de actiune

Ce se ascunde in spatele apetitului exagerat

Articol preluat din ediția de octombrie 2016 a revistei Femeia.
Autor: Luminița Tăbăran
Foto: pixabay.com

Comments

comments

Lasă un răspuns