Esti aici
Femeia.ro > Sănătate > Alimentație și diete > Probioticele, bune pentru sănătate și frumusețe

Probioticele, bune pentru sănătate și frumusețe

Știai că nu toate bacteriile sunt rele? Într-adevăr, acesta este cazul probioticelor. Aceste bacterii benefice contribuie la sănătate, însă sunt utilizate cu succes astăzi și pentru frumusețea ta, interioară și exterioară.

Tractul digestiv este populat de aproximativ o sută de mii de miliarde de bacterii (echivalentul a aproximativ 2 kilograme din masa corporală), din sute de specii diferite. Termenul bacterii este asociat adesea cu imaginea microbilor. Cu toate acestea, unele bacterii sunt bune pentru sănătatea și frumusețea ta. Bacteriile, atât cele bune, cât și cele rele, din intestin formează, de pildă, un ecosistem stabil, denumit floră intestinală.

Echilibru înainte de toate

La fel ca în cazul oricărui ecosistem, echilibrul trebuie păstrat. Bacteriile bune sunt, prin urmare, esențiale pentru menținerea sănătății intestinului. Pe lângă prevenirea proliferării peste limitele normale a bacteriilor rele, care pot provoca infecții, ele stimulează sistemul imunitar, ajută la reglarea funcției intestinale (prevenirea diareii sau a constipației) și facilitează digestia alimentelor și asimilarea nutrienților.

În plus, bacteriile sănătoase te recompensează și în planul frumuseţii! Probioticele reduc ridurile fine, îmbunătățesc microcirculația, hidratează pielea, îi redau fermitatea, elasticitatea și luminozitatea și, în plus, normalizează producția de sebum a părului.

Ce sunt ele

În societatea noastră, care pune un accent din ce în ce mai mare pe menținerea sănătății, mulți oameni sunt deosebit de interesați de așa-numitele mijloace naturale de prevenire sau tratare a bolilor. În acest context, ai auzit probabil de probiotice, dar te-ai întrebat vreodată ce pot face pentru tine? Probioticele sunt microorganisme vii, care contribuie la starea de sănătate, atunci când sunt consumate în cantități suficiente. Ele sunt prezente în mod natural în intestin și ajută la menținerea echilibrului florei intestinale.

Bine de știut: flora intestinală conține mai mult de 100.000 de miliarde de bacterii (reprezentând mai mult de 1000 de specii diferite), inclusiv probiotice. Aceste bacterii sunt esențiale pentru sănătate deoarece produc vitamine, contribuie la buna digestie, secretă substanțe antimicrobiene, stimulează sistemul imunitar și protejează împotriva anumitor boli.

Cum acționează

Probioticele sunt, în principal, bacterii lactice. Ele transformă zaharurile în acid lactic și, de aceea, sunt numite lactobacili.

În cantități mai mici, acestea există în produsele rezultate din fermentarea legumelor (sos de porumb, sos de soia, vin, orez sau făină de grâu), produse lactate fermentate (iaurturi, lapte, anumite brânzeturi) și carne. Bifidobacteriile (lactice, de asemenea) sunt prezente în anumite iaurturi și în laptele fermentat (chefir, lapte bătut, sana). Odată ajunse în intestin, probioticele previn proliferarea peste măsură a bacteriilor nesănătoase, pentru că dezechilibrul florei intestinale poate cauza boli.

Bine de știut: într-adevăr, în situația normală, adică atunci când ești sănătoasă, flora intestinală se găsește în echilibru. Dar sunt câteva situații care pot provoca un dezechilibru al acesteia: tratamentul cu antibiotice, dieta bogată în grăsimi și săracă în fibre, anumite afecțiuni (cum ar fi bolile intestinale inflamatorii), deficiența sistemului imunitar.

La omul potrivit probioticul nimerit

Probioticele nu sunt toate la fel, fiecare are propriile particularități. Când cauți un probiotic pentru a preveni sau a trata o afecțiune medicală sau pur și simplu pentru a menține o stare bună de sănătate, te sfătuim să consulți farmacistul. El te poate ajuta să faci o alegere, luând în considerare problemele de sănătate, calitatea produselor disponibile, dar și bugetul. Orice ai alege, e bine să știi că, din moment ce căldura poate distruge aceste microorganisme vii, este adesea de dorit ca produsele care le conțin să fie refrigerate.

Bine de știut: și unele alimente conțin probiotice, chiar dacă eficiența lor terapeutică este mai scăzută.

Chefir. Această băutură cremoasă are gustul iaurtului, dar procesul său de fermentație este diferit. Dacă dorești să incluzi o doză substanțială de probiotice în dieta zilnică, află că volumul bacteriilor vii din chefir este, de obicei, mai mare decât al iaurtului.

Varză murată. Nu pare un aliment atractiv de consumat, dar această legumă crocantă și acră oferă avantaje numeroase. Tot ce se cuvine să faci este să te asiguri că varza este murată în saramură, nu în oțet.

♥ Persoanele al căror sistem imunitar este slăbit din cauza bolilor sau a anumitor medicamente pot fi în continuare susceptibile de a dezvolta o infecție atunci când iau probiotice.

♥ Femeile gravide sau care alăptează trebuie să consulte medicul înainte de a utiliza probiotice.

Probiotice pentru piele

Multe dintre produsele de igienă pe care le folosim zilnic sunt concepute pentru a ucide bacteriile de pe piele, ceea ce perturbă ecosistemul microbian și duce la probleme inflamatorii. Dacă îi oferi pielii bacteriile sănătoase de care are nevoie, ea restabilește singură ecosistemul, ceea ce contribuie la sănătatea generală a pielii.

Așadar, decât să folosești loțiuni agresive de curățare, e de preferat să te demachiezi cu iaurt. Aplicat pe piele, iaurtul are rolul de a curăța și hidrata și poate fi utilizat pe orice tip de ten. Fiind bogat în acid lactic, este benefic și în cazul pielii mature. Probioticele sunt eficiente și pentru tratarea acneei, pentru că această afecțiune a epidermei e cauzată mai degrabă de un dezechilibru al microbiomului decât de anumite bacterii. De asemenea, dermatologii susțin că probioticele tratează și rozaceea, cunoscută și sub numele de cuperoză, o afecțiune cronică ce se caracterizează prin apariția unor leziuni eritematoase, o roşeaţă inestetică la nivelul feţei, uneori însoţită de acnee şi simptome neplăcute de usturime şi mâncărime. La pacienții cu acnee și rozacee, microorganismele vii de pe piele sunt recunoscute de către sistemul imunitar ca fiind străine. Astfel, se inițiază o acțiune pentru a contracara această potențială amenințare, ceea ce are ca rezultate inflamația, înroșirea și leziunile frecvente.

Bine de știut: probioticele, aplicate topic, la suprafața pielii, împiedică bacteriile care contaminează pielea să se multiplice, oprind astfel manifestările patologice. Fibrele de colagen devin astfel mai puternice, uscăciunea și iritațiile sunt reduse, hidratarea este eficientă, pentru un ten mai fin și mai tânăr.

Probiotice pentru păr

Orice femeie își dorește un păr strălucitor, mătăsos, iar aportul regulat de probiotice ajută părul să crească. Fiecare folicul de păr este înconjurat de vase de sânge hrănitoare. Probioticele atacă agenții patogeni – declanșatori ai bolilor – pentru a menține sângele sănătos. Sângele sănătos hrănește părul și îi sprijină creșterea. Căderea părului este în mare măsură influențată de dietă, stilul de viață și mediul înconjurător.

Foliculii de păr, care sunt supuși malnutriției, inflamației și poluării, nu pot susține activitatea de creștere a părului și, prin urmare, mor. Probioticele prezintă capacitatea unică de a declanșa o reacție imunitară și metabolică pozitivă, îmbunătățind performanțele ambelor sisteme. Ca rezultat, corpul tău va fi mai bine echipat pentru a lupta împotriva agenților patogeni, pentru a reduce și elimina inflamația și a facilita absorbția nutrienților. Toate aceste trei caracteristici îți vor îmbunătăți semnificativ sănătatea părului.

Bine de știut: multe persoane au descoperit și beneficiile iaurtului proaspăt aplicat, sub formă de mască, de părul umed. Pentru prepararea unei măști de păr se recomandă doar iaurtul simplu, neîndulcit, fără arome sau cel făcut în casă, natural. Iaurtul se poate combina cu multe alte ingrediente, pentru mai multă hidratare: miere, ou, ulei de măsline.

Citeste si:

 

Articol preluat din revista Femeia de Azi, nr.07/2018
Text: Grigoriana Brujan
Sursa foto: pixabay.com/

 

Comments

comments

Leave a Reply