Esti aici
Femeia.ro > Sanatate > Medical > Problemele de sanatate ale primaverii

Problemele de sanatate ale primaverii

Nu s-a făcut încă nici un studiu pentru a stabili ce aşteaptă omenirea mai mult în fiecare an: Crăciunul sau primăvara? Dar sunt sigură că rezultatele vor fi tare strânse. Multe dintre noi ar da toată zăpada şi sărbătorile pline de cadouri pe o schimbare timpurie de sezon. Dezamăgire însă: ne trezim sub soarele călduţ, în zumzet de albine sleite de puteri şi cu moralul la pământ. Pentru că asta lasă iarna în urma ei: o stare de sănătate şubrezită atât fizic, cât şi psihic. Iată mai exact problemele care te-ar împiedica să-ţi savurezi cum se cuvine primăvara. Desigur, le-am găsit leac!

Tulburare afectivă sezonieră:

eşti cuprinsă de un început de depresie, o stare de epuizare provocată de factorii de stres din sezonul rece – temperaturile scăzute, expunerea insuficientă la lumina soarelui. Aceştia provoacă un dezechilibru chimic la nivelul creierului, iar gravitatea lui diferă în funcţie de felul cum eşti construită: mai mult sau mai puţin rezistentă. Oricum ar fi, din iarnă ieşi mai tristă.

Cum o rezolvi: cu mişcare. Mai ales că zilele însorite nu-ţi dau stare şi te scot din casă. Fă plimbări lungi în aer liber, respiră amplu pentru aportul de oxigen, în special pentru creier. Astfel, activezi serotonina (neurotransmiţătorul fericirii), opusă melatoninei (hormonul somnului), produsă de organism în condiţii de lumină insuficientă. Iar până când trecem la ora de vară (30 martie), zilele sunt încă prea scurte ca să te mulţumească. Nu uita nici să te distrezi: muzica, arta, întâlnirile cu persoane tonice, dansul îţi vor pune moralul în ton cu veselia primăverii.

Aspect uscat:

aerul rece şi lipsit de umiditate de afară, dar şi cel încălzit şi uscat de calorifere are repercusiuni asupra pielii, părului, buzelor. Iarna, parcă te înăspreşti: pielea mâinilor te ustură, buzele îţi crapă, părul devine casant. Psoriazisul, dermatitele, rozaceea şi chiar coşurile o iau razna din cauza temperaturilor scăzute şi a lipsei de expunere la soare (razele UVB sunt un foarte bun agent antiinflamator, iar expunerea la soare favorizează înnoirea celulară).

Cum îl rezolvi: multă hidratare şi pe dinafară, şi pe dinăuntru. Medicii recomandă masaje, pentru activarea circulaţiei sangvine şi introducerea de ingrediente active din produsele cosmetice în straturile profunde ale pielii. Trebuie să masezi inclusiv scalpul, pentru că astfel favorizezi hrănirea firului de păr. Pentru faţă, foloseşte un ser cu vitamina C şi aplică seara, înainte de culcare, un strat uleios de vitamina E (găseşti capsule la farmacie). Iar pentru mâini, caută creme cu glicerină – ingredientul care atrage umezeala în pielea uscată şi crăpată; abia apoi poţi aplica produse pe bază de unt de shea, de exemplu, care „sigilează“ această umezeală în straturile epidermei.

 

Creştere în greutate:

este absolut normală iarna, când organismul este setat pentru acumulare, pentru a face faţă condiţiilor de mediu nefavorabile şi a menţine temperatura corpului în condiţii de frig. Iar la asta se adaugă excesele deliberate cu ocazia diverselor sărbători ale sezonului. Unde mai pui că sigur te numeri printre cei care au abandonat activităţile sportive odată cu venirea iernii. Unde ai vrea să se ducă toate caloriile pe care le-ai invitat cu generozitate în organismul tău?

Cum o rezolvi: ai spune: „Simplu, cu o cură de slăbire!“ Sincer, când ţi-a folosit, pe termen lung, un regim de slăbit? Ai scăpat de kilogramele în plus şi le-ai ţinut departe? De fapt, când ai ţinut ultima oară o dietă cap-coadă? Studiile spun că una din două persoane se lasă de slăbit după o lună de chin. Şi ştii prea bine că asta presupune o cură: restricţii, sentimente de frustrare, stres. Profită de ciclul natural al organismului tău şi de „trezirea“ metabolismului primăvara şi subţiază-te cu ajutorul unui regim alimentar din fructe şi legu-me de sezon. Mai ales că unele ajută axact în direcţia asta: 

  • ceapă verde – stimulează arderea carbohidraţilor
  • fasole verde, zucchini, mentă – prelungesc senzaţia de saţie-tate
  • spanac – obligă organismul să folosească acizii graşi pentru obţinerea de energie, nu să-i depună
  • vânătă, ciuperci – ajută la construcţia muşchilor graţie proteinelor 
  • sparanghel – impulsionează metabolismul.

Carenţă de vitamine:

în special deficitul de vita-mina D (din cauza expunerii insuficiente la lumină naturală) şi de minerale se instalează până la sfârşitul iernii din cauza alimentaţiei bogate în carne, grăsimi (sângele se umple cu toxine rezultate din metabolismul proteic) şi a lipsei de legume şi fructe proaspete. Acestea influenţează negativ sistemul imunitar, favorizând apariţia frecventă a infecţiilor virale în această perioadă de trecere către primăvară.

Cum o rezolvi: „O vizită la medicul de familie va stabili situaţia stării de sănătate şi, dacă sunt necesare tratamente sau investigaţii suplimentare pentru a stabili existenţa unor eventuale dezechilibre metabolice, endocrine, carenţe (anemii) sau afecţiuni organice, mai ales digestive“, spune dr. Rodica Niculae. O înţepătură de ac îţi poate spune ce ţi-a mai lăsat iarna prin sânge. Simplu, nu?

 


Lasă un răspuns

Sus