Esti aici
Femeia.ro > Sănătate > Medical > Sănătatea stă în câteva numere esențiale. E bine să le știi!

Sănătatea stă în câteva numere esențiale. E bine să le știi!

Tensiune, colesterol, glicemie, puls, greutate. Deseori, starea de sănătate e evaluată în numere esențiale. Descoperă care sunt cele bune.

Ca să aflăm cu stăm cu sănătatea, medicii ne recomandă analize de sânge, ne verifică tensiunea și ritmul cardiac, ne cântăresc. Exprimați în numere esemțiale, acești indicatori oferă informații prețioase despre corp: dacă o afecțiune, precum diabetul sau hipertensiunea, s-a instalat deja sau e pe cale să apară, dacă organele funcționează în parametri, dacă ne lipsesc unele vitamine sau minerale. Iată care sunt valorile ideale (mumere esențiale) și limitele pe care nu e bine să le depășești.

2.000

Să fii atentă la câte calorii consumi zilnic înseamnă să ai grijă de sănătate. Dacă mănânci mai multe calorii decât are nevoie corpul tău, cel mai probabil te vei îngrășa, iar kilogramele în plus, în special cele depuse în zona taliei, cresc riscul de diabet, hipertensiune, boli cadiovasculare.

Câte calorii ai nevoie

Se spune că femeile au nevoie de 2.000 de calorii pe zi, iar bărbații de 2.500. Dar nu sunt toți la fel. Ca să afli exact de câte calorii ai nevoie, înmulțește greutatea ta (în kilograme) cu 28 sau 33, în funcție de nivelul de activitate. De pildă, dacă ai 55 kg, ai nevoie de 55 x 28 = 1.540 calorii dacă ești sedentară și de 55 x 33 = 1.815 calorii dacă ești activă. În realitate, mulți dintre noi depășesc rația cu 100-1.000 de calorii zilnic. Dacă vrei să slăbești, consumă cu 400-500 mai puține calorii decât ai nevoie.

Nu uita. Necesarul de calorii nu e un număr bătut în cuie. Când depui mai mult efort fizic, te refaci după o boală sau treci ptrintr-o perioadă de stres intens, corpul poate avea nevoie de un surplus caloric. Îți dai seama de acest aspect dacă observând că slăbești. La fel, dacă te îngrași înseamnă că mănânci prea mult.

88 – o valoare puțin știută printre aceste numere esențiale pentru sănătate

Dintre toate modalitățile de a afla dacă greutatea îți afectează sănătatea inimii, măsurarea taliei este una una eficientă. Când grăsimea se acumulează în zona abdomenului, adică în interiorul și în jurul organelor interne, celulele grase eliberează niște substanțe inflamatorii, iar inflamația accelerează ateroscleroza. La femei, riscul asupra sănătății începe să crească atunci când talia depășește 88 cm, iar la bărbați 102. Talia o poți măsura cu un centimetru de croitorie, la nivelul ombilicului. Nu-ți suge burta și nu strânge prea tare centimetrul!

* Cât de des. Măsoară talia o dată pe lună, dar nu cu o săptămână înainte/în timpul mestruației, când reții apă și poți fi mai balonată ca de obicei.

200

Ca să protejezi inima, creierul și vasele de sânge, ar fi util ca nivelul colesterolului total să nu depășească 200 mg/dl. Valorile între 200 și 239 mg/dl indică o creștere moderată, în timp ce valorile peste 240 mg/dl sunt alarmante, întrucât dublează riscul de a suferi de o boală cardiovasculară. Important e nu doar colesterolul total, ci și colesterolul HDL (așa-zis bun) și LDL (rău). Ideal ar fi ca LDL să nu depășească 100-130 mg/dl, iar HDL să aibă valoarea de minimum 40 mg/dl (pentru o protecție optimă, ideal e să fie mai mare de 60 mg/dl).

Dacă ai colesterolul crescut, străduiește-te să ajustezi alimentația și stilul de viață (redu consumul de grăsimi și dulciuri, fă mai multă mișcare), ca să aduci colesterolul la normal.

* Cât de des. După vârsta de 45 de ani, e bine să-ți verifici colesterolul o dată pe an.

120/80

În mod obișnuit, tensiunea arterială – forța exercitată de sângele pompat de inimă asupra pereţilor arteriali – crește și scade în timpul zilei. Atunci când rămâne tot timpul crescută, vorbim de hipertensiune, care este un factor important de risc pentru apariția infarctului, insuficienței renale, accidentului vascular cerebral. Tensiunea optimă este cuprinsă între 110/60 și 120/80 mmHg. Se consideră că tensiunea este crescută dacă depășește valoarea de 140/90. Valorile cuprinse între 160/100 și 179/109 indică hipertensiune moderată, iar valorile mai mari de 180/110 trădează o hipertensiune mare.

* Cât de des. Dacă ai tensiunea normală, e suficient să o măsori o dată pe an, iar dacă ai hipertensiune, verific-o la fiecare 3-4 luni, ca să vezi dacă măsurile pe care le iei (dietă sănătoasă, mișcare, tratament medicamentos) dau rezultatele dorite. Nu uita că tensiunea se măsoară în repaus, într-un moment când ești calmă.

80

Diabetul, ca și hipertensiunea arterială, evoluează pe ascuns, fără simptome, fiind deseori descoperită abia când au apărut deja complicații la nivelul diverselor organe. De aceea e important să-ți verifici periodic glicemia. La o persoană sănătoasă, glicemia măsurată dimineața, pe nemâncate ar trebui să fie mai mică de 100 mg/dl, ideal între 70 și 80 mg/dl. Se poate vorbi de diabet dacă glicemia, măsurată în repetate rânduri dimineața pe stomacul gol, este egală sau mai mare decât 125 mg/dl (între 100 și 125 vorbim de prediabet) și dacă, la două ore după masă, atinge o valoare mai mare de 200 mg/dl.

* Cât de des. Dacă nu ai diabet, este suficient să măsori glicemia o dată pe an, cu ocazia analizelor de sânge de rutină. Dacă glicemia este modificată, medicul îți va spune cât de des ar fi bine să o măsori.

150

Trigliceridele sunt un alt tip de grăsime și reprezintă o sursă importantă de energie pentru corp. Sunt produse din carbohidrații și grăsimile pe care le mâncăm. Pentru a ne menține sănătoși, avem nevoie de o anumită cantitate de trigliceride, iar când nivelul acestora crește prea mult, se mărește și riscul bolilor de inimă, în special la femei, spun experții. Valoarea normală a trigliceridelor este sub 150 mg/dl.

* Cât de des. O dată pe an, dar și mai des dacă la ultimele analize trigliceridele au ieșit modificate.

Citește și:

Text: Angelica Cîlțan/foto: pixabay.com
Articol preluat din revista Femeia de Azi, 2018

Comments

comments

Lasă un răspuns