Esti aici
Femeia.ro > Featured Homepage > 5 tehnici de relaxare pentru un somn odihnitor

5 tehnici de relaxare pentru un somn odihnitor

tehnici de relaxare

Suferi de simptome ale stresului, cum ar fi nervozitate, neliniște interioară și lipsă de concentrare? Anumite tehnici de relaxare, dar și plante te ajută să fii mai calmă. În consecință, vei putea și să dormi mai bine.

Efectele activității profesionale, combinate cu ritmul amețitor al lumii contemporane, duc frecvent la stres. De obicei, acesta este un răspuns  fizic natural la situații noi sau neplăcute și nu este nevoie să iei sedative. Cu toate acestea, există momente în viață în care disconfortul este  accentuat și nu mai poți dormi bine.

În cazul în care acest lucru duce la o problemă recurentă, aceasta poate afecta în mod cert calitatea vieții. Din fericire, există unele remedii simple care te pot calma. Ce declanșează nervozitatea?

Citește și: Cherofobia sau teama de fericire, anxietatea secolului în care trăim

Factori interni: unii oamenii se nasc cu ea – nervozitatea aparține personalității și este genetică. În multe situații, aceste persoane sunt hiperactive, vorbesc și se mișcă foarte repede, și reacționează imediat la factori externi.

Factori externi: nervozitatea poate fi cauzată și doar temporar de factori externi. Factorii declanșatori sunt situații dificile de viață, cum ar fi șomajul sau separarea de partener, examene viitoare, interviuri de angajare, negocieri salariale.

Factori patologici: de exemplu, hipertiroidismul (hiperfuncția tiroidiană), care se manifestă, printre  altele, cu transpirație puternică, bătăi accelerate ale inimii, scădere în greutate, nervozitate și tremor.

Oricare ar fi declanșatorul, pentru a evita consecințele fizice și emoționale grave, este necesar să iei măsuri care te calmează.

Relaxarea musculară progresivă

Este una dintre cele mai cunoscute tehnici de relaxare, fiind dezvoltată de medicul american Edmund Jacobsen, și se bazează pe încordarea și relaxarea alternativă a părților musculare individuale. Poți integra cu ușurință această tehnică în viața de zi cu zi. Ea e potrivită și în situații stresante, datorită simplității sale. Nu ai nevoie de niciun ajutor și poți aplica tehnica în autobuz, în tren sau la birou.

În caz de tulburări de somn, te poți întinde în pat, seara, pentru a aloca puțin timp acestei tehnici de relaxare. Tot ce ai de făcut este să încordezi și apoi să relaxezi muşchii, de câteva ori, alternativ, începând de la mâini, urcând spre gât și terminând cu picioarele. Nu te ridica din pat imediat după ce ai terminat procedura, așteaptă câteva minute, pentru că s-ar putea să amețești și chiar să-ți pierzi cunoștința.

Citește și: Cum să folosești eficient aromaterapia în combaterea stresului

Instruirea autogenă

Este o metodă de relaxare bazată pe autosugestie. Psihiatrul berlinez  Johannes Heinrich Schultz a dezvoltat-o din hipnoză, iar eficiența sa a fost dovedită în multe studii. Versiunea „simplă“ a antrenamentului presupune, în primul rând, o postură calmă, în care mușchii se pot relaxa complet. Procesul folosește autosugestia.

Închide ochii și spune-ți în minte: „Sunt calmă, nimic nu mă poate deranja“. Imaginează-ți apoi că brațele și picioarele sunt foarte grele. Pasul trei favorizează circulația sângelui la nivelul membrelor. Așadar, imaginează-ți că brațele și picioarele sunt calde. În cele din urmă, exercițiul de respirație crește relaxarea prin tehnica de respirație orientată. Spune-ți ție înseți: „Respirația mea este calmă și uniformă“.

Infuzie de plante

Astăzi, este foarte dificil să ne controlăm stările de tensiune și, în mod frecvent, apelăm la obiceiuri nesănătoase pentru a ne calma, fumatul, alcoolul și alimentația dezechilibrată fiind doar câteva dintre ele. Infuzia de valeriană, de sunătoare, de mușețel sau de lavandă sunt utile pentru a preîntâmpina anxietatea cauzată de stresul la care suntem expuse zilnic.

Grație proprietăților sedative, plantele medicinale permit controlul tulburărilor nervoase și al stărilor depresive, ajută la diminuarea epuizării psihofizice și reduc stările de tahicardie, normalizând ritmul cardiac. Pe scurt, plantele îmbunătățesc somnul și te ajută să te relaxezi.

Ulei esențial de roiniță

Cu gustul său plăcut, aromat, roinița este un remediu testat pentru nervozitate. Efectul calmant este motivul pentru care este utilizată și în tratarea anumitor probleme cardiace. Planta are un efect de echilibrare asupra sistemului nervos, scade tensiunea și favorizează concentrarea. Atenție însă, se folosesc numai frunzele (proaspete sau uscate). Uleiul esențial obținut din frunze calmează stările de nervozitate, favorizând somnul. Pe de altă parte, relaxează mușchii netezi din tractul gastrointestinal, prevenind balonarea. În caz de insomnie, nervozitate și disconfort gastric nervos, roinița este potrivită pentru uz prelungit.

Reculegere la mănăstire

Tot mai multe mănăstiri oferă un refugiu, fără telefoane mobile, wi-fi, televizor și alte distrageri. Dacă ești interesată, acolo munca nu se termină niciodată. Iar munca este o adevărată terapie. Efortul fizic îți va abate atenția de la problemele interioare. Ideal ar fi ca mai înainte să vorbești cu duhovnicul tău, pentru a-ți oferi cea mai bună îndrumare.

Citește și: Ghid de meditație pentru începători 

 

Text: Grigoriana Brujan

Sursă foto: iStock

Comments

comments

Lasă un răspuns