Esti aici
Femeia.ro > Timp liber > Lifestyle > A fi Zen – de la gluma la stil de viata

A fi Zen – de la gluma la stil de viata

Maestrii domeniului compara respiratia Zen cu strigatul de intrare al unui copil nou-nascut in lumea noastra.

Zen este cool!

Nu rade, a devenit o adevarata moda, pe batranul nostru continent sa cauti sa fii „Zen”. Dar ce inseamna, de fapt, acest lucru? In acceptiunea originara, zen inglobeaza o imensa arie raportata la fiinta umana, fara a se pretinde o filosofie, o terapie anume sau o stiinta oculta.

Si-atunci, de ce ne-ar interesa Zen astazi? Pentru a intelege mai bine inconstientul uman si asocierile libere. Da, acestea sunt notiuni care ne trimit catre psihanaliza, dar la fel de adevarat este ca in lumea occidentala s-a pierdut forta sensului de baza, pastrandu-se doar aceea de eliminare a tensiunilor neconstientizate, corespunzatoare principiului placerii.

In fond, nici nu e cazul sa delimitam strict domeniul cata vreme nici marii maestri Zen nu stiau sa defineasca prin fraze lumesti ceea ce le cereau curiosii. Mai nimerit ar fi sa precizam ca dovezi concrete ale practicilor numite astfel de noi dateaza de cel putin 6.000 de ani.

Simplu, dar… dificil

Un paradox doar in aparenta. Secretul Zen este zazen, o practica zilnica eficienta pentru dezvoltarea constiintei si a intuitiei. Zazen nu emana doar o mare energie, este si o postura de trezire, de iluminare, deoarece in timpul respectiv nu trebuie urmarita atingerea unei stari anume. Totul e concentrare asupra posturii, a respiratiei si a atitudinii spiritului.

Cum o poti face? Asezata pe zafu (o perna rotunda, mica), abordezi pozitia lotus. Nu e foarte usor, asa ca, daca intampini dificultati, poti sta cu genunchii puternic fixati pe sol si cu bazinul impins spre inainte, la nivelul vertebrei a cincea lombare. Coloana vertebrala va sta dreapta, barbia trasa inapoi, varful nasului pe verticala ombilicului.

Din aceasta postura, „impinge” cerul cu crestetul capului si pamantul cu genunchii. Pune mana stanga pe cea dreapta, cu palmele spre cer si degetele mari atingandu-se la varfuri, pentru a forma o linie dreapta. Mainile se afla asezate pe picioare si in contact cu abdomenul. Umerii, destinsi. Acum, cu varful limbii atingi cerul gurii si cu ochii fixezi un punct la circa un metru in fata pe sol, dar fara concentrare pe un anumit obiect.

Respira adanc!

Iata inca o „ciudatenie”: respiratia Zen nu se poate compara cu niciun alt tip de respiratie, chiar daca functia in sine este aceeasi. Ea nu poate fi obtinuta decat in contextul unei posture corecte. Principalul obiectiv urmarit este stabilirea unui ritm lent, puternic si natural, bazat pe o expiratie blanda, lunga si profunda. Aerul va fi dat afara incet si fara zgomot pe nas, in timp ce puseul determinat de expiratie coboara rapid in zona abdomenului. La sfarsitul expiratiei, inspiratia se va face in mod natural.

La ce sunt bune toate aceste eforturi fizice – efort, pentru occidentalul lenevit de propria civilizatie? Pozitionata in zazen, vei lasa imaginile si gandurile sa iasa din inconstient si sa calatoreasca la fel ca norii pe cer, fara sa te opui, fara sa le stai in fata. O atitudine a spiritului ce decurge din concentrarea profunda asupra posturii si a respiratiei, permitand astfel controlul activitatii mentale rezultate din imbunatatirea circulatiei la nivel cerebral.

Daca cele descrise mai sus chiar ti se par dificile, daca nu crezi in eficacitatea lor, daca vei pretexta ca nu ai timp „nici pentru tine”, iti voi spune ca absolut toate sunt facute pentru tine. Linistea, calmul, senzatia de fericire… Ce poate fi mai binevenit intr-o clipa de ragaz?

 

Comments

comments

Lasă un răspuns