Esti aici
Femeia.ro > Carieră > Spune-mi cât lucrezi, ca să-ți spun cine ești!

Spune-mi cât lucrezi, ca să-ți spun cine ești!

om ocupat

Ești un om ocupat? Ești dintre cei care vorbesc mereu despre cât de mult muncesc și care se mândresc cu ceea ce fac? Și, mai ales, se mândresc cu orele de muncă zilnice, cu programul încărcat, cu faptul că nu mai au timp de altceva? Atunci, te aliniezi tendințelor occidentale, conform cărora a munci mult este un simbol al statutului social.


Toți prietenii tăi știu cât de mult muncești în fiecare zi. Uneori glumesc cu tine spunând că vei avea timp să ieși în oraș cu ei în secolul următor. Vânzătoarea de la bistroul din apropiere are mereu pregătită salata pe care o consumi la prânz. Cumva, toți oamenii pe care-i întâlnești știu foarte bine ce program încărcat ai. Specialiștii sunt de părere că astfel, în mod conștient sau nu, tu vrei de fapt să faci public statutul tău social, la fel cum unele femei poartă genți de firmă. Ei bine, da, a fi workaholic a devenit, în Occident cel puțin, dar treptat și la noi în țară, un simbol al statutului social înalt. Persoanele ocupate par importante, cel puțin în ochii occidentalilor.

Ieri și azi

Pe vremuri, timpul liber era un semn al bogăției și al statutului: doar cei bine situați financiar își permiteau luxul vacanțelor regulate, al prânzurilor în oraș și al relaxării în cursul zilei, când restul oamenilor erau la serviciu. În ultimele decenii, s-a schimbat ceva. Americanii au dat tonul, iar privind orele suplimentare și munca asiduă drept atribute ale oamenilor importanți și de succes. Îi admirăm pe directorii care par legați de scaunele de birou, pe cei care nu au timp să mănânce, pe prietenii prea ocupați să se mai vadă cu noi. Iar pentru a urca pe scara socială, începem și noi să ne umplem agenda sau cel puțin pretindem că facem acest lucru.

Citește și: Munca de acasă, mai obositoare decât cea de la birou?

Cum a început totul

Mai întâi, în America. Când? În anii ’60, când oamenii se plângeau, în scrisori, de „programul încărcat“ și de faptul că „nu mai au viață personală”. De asemenea, tot atunci oamenii au început să spună că au mare nevoie de o vacanță. Industria publicitară a preluat apoi controlul și a început să arate oameni ocupați, cu program plin, dând astfel tonul și creând tendințe durabile. Treptat, imaginile cu tineri bogați care leneveau lângă o piscină au fost înlocuite cu oameni ocupați care lucrează peste program și nu prea au timp liber. În cercetări recente, specialiștii au prezentat subiecților imagini de acest fel și i-au rugat să evalueze statutul social al persoanelor prezentate. Subiecții au evaluat oamenii ocupați ca având un statut social net superior celor care lenevesc. De asemenea, folosirea produselor care desemnează un stil de viață plin și ocupat (căștile bluetooth și serviciile de catering) au fost percepute ca indicii ale unui statut social înalt.

Interpretarea datelor

Specialiștii care au studiat fenomenul speculează că schimbarea de perspectivă (nu lenevirea, ci lipsa timpului liber simbolizează statutul social înalt) poate fi rezultatul schimbării societății, care are nevoie acum de oameni bine antrenați și formați, cu abilități bine cultivate. În domeniile bine văzute, cum sunt industria tehnologică și finanțele, este nevoie de un capital uman specific (oameni cu ambiție și cu cunoștințe extinse). În felul acesta, când cineva spune altora că este ocupat și lucrează tot timpul le sugerează implicit celorlalți că este foarte căutat, fapt care, iarăși, contribuie la percepția pe care o avem despre statutul lui social. Cu alte cuvinte, oamenii care spun că sunt mereu ocupați vor de fapt să arate că sunt importanți.

Trecerea de la lucruri la timp, ca simbol de statut, s-a făcut atunci când accentul a început să cadă pe capitalul uman. Cine este ocupat arată că are o valoare intrinsecă, foarte căutată pe piața muncii. Strategia este mult mai sofisticată și mai nuanțată decât cea care punea accent pe produse, pe lucruri. Pe primul loc vin acum inteligența și propriile abilități.

Mai mult, pe măsură ce oamenii s-au îmbogățit, accesul la produse de lux a sporit, astfel că din ce în ce mai mulți oameni și le-au permis. În plus, produsele de lux au devenit produse de masă, așa că azi foarte mulți poartă haine sau accesorii de marcă. Astfel, aceste produse nu au mai semnificat luxul, cel puțin nu la fel de mult ca în trecut. Oamenii de succes au avut nevoie de alt indiciu, așa că acesta a devenit timpul.

Citește și: Cum te reinventezi în 5 pași

Care-i simbolul de statut social al viitorului

A fi ocupat este un simbol al statutului social ce are și alte efecte. El influențează felul în care ne raportăm la viață – de exemplu, începem să apreciem mai degrabă experiențele, nu lucrurile și ne este teamă că ratăm trăiri. Oamenii încep să înghesuie în puținul timp liber pe care-l au cât mai multe experiențe: călătorii, împlinirea unor dorințe, întâlniri etc. Astfel, timpul liber devine la fel de ocupat precum timpul alocat muncii, iar viteza cu care este trăit nu mai corespunde cu ceea ce noi știm că se numește odihnă și relaxare. Practic, oamenii ocupați sunt la fel de ocupați și când se relaxează. Probabil că această glorificare a faptului de a fi ocupat va înceta când oamenii se vor sătura să fie obosiți mereu. Sau când toată lumea va fi la fel de ocupată, și atunci acest lucru nu va mai simboliza un statut social aparte și dezirabil. În Silicon Valley, de pildă, nu mai este la modă să spui că ești ocupat tot timpul, deși acesta este adevărul. Acolo, cine are timp să iasă la o plimbare cu bicicleta sau la o drumeție pe munte este din nou cool.

Citește și:

Text: Dana Verescu
Foto: 123rf.com

Comments

comments

Lasă un răspuns