Esti aici
Femeia.ro > Familie > La vremuri noi, generații noi

La vremuri noi, generații noi

Lumea este într-o permanentă schimbare și evoluție. Odată cu noile nevoi, mentalități și atitudini, generațiile reușesc să facă ce și-au propus: să schimbe lumea. La propriu.

Care sunt diferențele dintre noi? De ce apar conflictele între generații? De ce sunt altfel „tinerii din ziua de azi“? O multitudine de factori au influențat fiecare generație în parte și i-au determinat caracteristicile dominante. În plus, tehnologia și-a făcut și ea apariția în viețile noastre, devenind de la o simplă unealtă, de ajutor, parte indispensabilă a vieții. Iar acest lucru a reușit să schimbe inclusiv valorile, modul de gândire și comportamentul tinerilor nu numai în societate, ci și cu ei înșiși. Așa că hai să ne cunoaștem și să ne înțelegem!

Cine suntem noi

Generația X

Caracteristici generale: este formată din cei născuți între 1966 și 1976 (cu vârste acum de 41-51 de ani) și e catalogată de sociologii internaționali drept generația „pierdută“, provenită adesea din familii cu probleme (provenite din generația anterioară, Baby Boomers II). Din cauza relațiilor deficitare cu părinții lor implicați frecvent în divorțuri (în America) sau obligați să aibă copii (în România, generație cunoscută ca „decreței“), sunt oamenii supuși celor mai multe schimbări și statute: de la sărăcie (pentru că familiile erau mari) la lupta pentru realizarea de sine, apoi la schimbările de mentalitate aduse de capitalism. Relațiile reci cu părinții și inclusiv între ei, aflați într-o permanentă competiție, au avut efecte puternice asupra lor.

Idealuri și convingeri:

  • este generația cu cei mai mulți intelectuali, ceea ce a dus la formarea unor familii mai responsabile, în care copiii au fost crescuți cu mai multă grijă;
  • indiferență la problemele sociale – este generația cu cea mai scăzută prezență la vot;
  • egoistă, sceptică și foarte pasivă, care acționează în majoritatea cazurilor numai dacă beneficiază de un bun concret.

Bani și carieră:

  • se axează pe o planificare financiară rațională și pe bunăstarea copiilor, de teama ca ei să nu treacă prin același trecut chinuitor;
  • preferă statutul de angajat.

Familie:

  • și-au întemeiat familii la 25-30 de ani;
  • preferă să-și susțină copiii și când aceștia ating vârsta maturității.

Un membru al generației X va prefera să stea acasă să muncească în plus ca să-și ajute fiii dacă e nevoie, chiar dacă aceștia sunt adulți. În general, când pleacă în vacanță, cei din generația X rămân fideli unor anumite agenții de turism sau chiar unor destinații. Când găsesc ceva care să le placă și cu servicii de calitate, rămân la acea alegere fără dorința de a încerca altceva. Nu le plac schimbările. Este un tip de confort în care se simt bine.

Generația Y

Caracteristici generale: sunt celebrii Millennials I, o generație mare la nivel mondial (nu și în România), unde a fost marcată de creșterea rapidă a populației. Membrii săi sunt născuți între 1977 și 1994 (23-40 de ani) și au beneficiat de o atenție poate prea mare din partea părinților, fiind generația copiilor doriți și iubiți. Sunt sceptici cu privire la ceilalți și educați să fie în competiție cu cei din jur și să se facă remarcați ori de câte ori au ocazia.

Ei comunică diferit. Epoca digitală și-a pus amprenta asupra dezvoltării lor, ceea ce i-a modelat, i-a făcut mai atenți la ce se afă în jurul lor și sunt, de aceea, mai greu de păcălit.

Idealuri și convingeri:

  • sunt sofisticați, cu o încredere de sine crescută;
  • sunt relaxați, creativi, visători și foarte flexibili, acceptând cu ușurință schimbările;
  • sunt foarte uniți când nu sunt în competiție și, când au aceleași viziuni, reacționează imediat și fără frică la stimulii care le încalcă principiile.

Bani și carieră:

  • sunt poate chiar maeștri în tehnici financiare, deoarece au copilărit cu ele;
  • sunt relaxați, deși se confruntă cu probleme financiare (credite); au, în general, părinți care îi sprijină și la maturitate din acest punct de vedere;
  • Millennials sunt liberi și dispuși să ia decizii tranșante atunci când nu se mai simt bine, pentru că știu că se pot descurca oriunde. De aceea, firmelor le este greu să-i păstreze pe o durată mai mare de 2-3 ani. De altfel, mulți dintre ei preferă să fie antreprenori;
  • își doresc cariere strălucitoare;
  • evită angajamentele financiare mari, punând accentul pe confortul social și personal.

Familie:

  • amână cât mai mult întemeierea unei familii, preferând să investească în lucruri care nu sunt întotdeauna palpabile, însă care-i ajută la propria dezvoltare: călătorii, cursuri de specializare, hobby-uri.

Cei din generația Y s-au unit și s-au organizat imediat atunci când au simțit că drepturile și demnitatea lor sunt încălcate, ieșind pe străzi, la proteste (spre exemplu, în ianuarie 2017, în țara noastră).

În altă ordine de idei, când pleacă în vacanță, cei din generația Y caută serviciile potrivite, indiferent de cine le oferă. În general, nu sunt fideli nici agențiilor, nici destinațiilor. Caută servicii bune la prețuri mici și sunt întotdeauna dispuși să încerce experiențe noi.

Generațiile viitorului

Generația Z

Caracteristici generale (tot Millennials și ei): compusă din persoanele născute între 1995 și 2009 (8-22 de ani), este puternic digitalizată. Cel mai important moment din viața lor a fost obținerea primului telefon mobil inteligent. Se îndreaptă spre o educație personalizată, au nevoie de și mai multă atenție și dezvoltă uneori sindromuri noi, precum ADHD.

Idealuri și convingeri:

  • vor să schimbe lumea (60% din ei, în comparație cu 35% din generația Y – potrivit unui studiu american);
  • se plictisesc repede, vânează oportunități pentru propria dezvoltare și nu au idealuri, căutând să iasă în evidență prin modul personal, singular de a face lucrurile;
  • sunt independenți, greu de stăpânit sau de convins să urmeze o anumită cale;
  • brandurile îi câștigă greu și îi pierd repede. De altfel, ei preferă brandurile indie (independente, revoluționare, fără limite în design și concepte) în locul celor de tradiție;
  • sunt atrași de cultura americană, dar adoptă cu ușurință orice alte trenduri, atât timp cât sunt „cool“.

Bani și carieră:

  • refuză să se supună și au tendința de a abandona școala, ea fiind un mediu cu reguli stricte;
  • sunt foarte ambițioși însă și au un spirit înnăscut de a se descurca în situații dificile;
  • rezolvă orice prin intermediul telefonului mobil, inclusiv cumpărăturile, pe care ceilalți preferă să le facă direct din magazine.

Familie:

  • sunt atât de independenți, încât pentru ei să aibă o familie nu este nici pe departe un ideal în viață.

Generația Z aproape că nici nu mai vrea să calce prin magazine. Că au nevoie de o bluză, de un telefon sau de o pâine, apelează la aplicațiile din telefon – față de generațiile anterioare, care au chiar și un ritual regulat de aprovizionare. În alegerea vacanțelor, membrii generației Z sunt imprevizibili. Nu-i interesează faima unei agenții sau a unei destinații, se decid repede, se răzgândesc ușor și se plictisesc și mai repede. În general, vor pleca pe cont propriu pentru a avea parte de toată libertatea pe care și-o doresc. Preferă grupurile de prieteni, înnoptatul la hosteluri sau în cort și multă distracție.

Generația alfa

Caracteristici generale: e reprezentată de puștii de azi (născuți începând cu 2010), care par că s-au născut cu un device în mână. Nativi tehnologic, cei mai micuți nu vorbesc încă bine, însă știu la perfecție cum să folosească jocurile online, YouTube-ul sau alte programe.

  • încă nu există suficiente date despre această generație, dar promit să fie cea mai educată generație din istoria omenirii;
  • încep școala foarte devreme, vor studia mult și vin din familii educate și stabile financiar;
  • cu cel mult un frate, vor fi materialiști, incisivi, ambițioși, cu o stimă de sine foarte ridicată.

 

Citește și:

Articol preluat din ediția de iunie 2017 a revistei Femeia.
Autor: Corina Matei
Foto: Guliver/Thinkstock


Lasă un răspuns

Sus